Nekromanti Behöver råd och tips till wfrp scenario

Engan

Veteran
Hej!

Jag leder en kampanj där spelarna inför nästa spelmöte tycks vara på väg att hamna i klammeri med rättvisan.
De har uppdagat en kult som har sina tentakler i stadens råd, stadsvakt och även i själva lagväsendet i staden.
Inför nästa spelmöte har de bestämt sig för att lägga korten på bordet och skvallra till myndigheterna (som kontrolleras av nämnda kult). Sannolikheten för att de skall bli arresterade är därför mycket hög.

Jag undrar därför om någon har tips på bra fantasy scenarion till warhammer eller annat spelsystem som jag kan använda mig av som har inslag av rättegång, flykt, fängelse, eller liknande? Möjligen skulle det räcka med karta/beskrivning av ett fägelse som kan användas.
Tiden tryter för mig och kommer tyvärr sannolikt inte hinna författa något själv :gremfrown:

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bornmo

Warrior
Fast vågar de verkligen ha en rättegång, där rp kan slänga ur sig sina hotelser?

Varför inte en smäll i bakhuvudet, och sedan slängas i fängelsehålan, alternativt skickas iväg till ett fångläger någonstans för att bryta malm i en gruva?

God45

#PrayersForBahakan
Oh, oh, kör "The thousand thrones" kampanjen till warhammer fantasy roleplay 2ed. Den börjar med att spelarna är dömda till att straffarbeta i ett dagbrott tills de dör av ålder eller blir ihjälarbetade. En adelsman får ut dem och skickar dem att utreda en kult som var i staden men nu har stuckit och ett mystiskt barn som kan vara en re-inkarnation av Sigmar.

Passar ju perfekt med vad du har hittils. Kulten slänger karaktärerna i dagbrottet/fängelset och sedan beskriver du hur de tvingas straffarbeta i ett par månader eller till och med ett år och sedan startar du kampanjen! Hur hämndlystna kommer inte dina spelare vara efter att kulten fått dem att straffarbeta och äta ruttnande bröd i ett helt år? :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Börnmo said:
Fast vågar de verkligen ha en rättegång, där rp kan slänga ur sig sina hotelser?

Varför inte en smäll i bakhuvudet, och sedan slängas i fängelsehålan, alternativt skickas iväg till ett fångläger någonstans för att bryta malm i en gruva?
Eller avancerad smutskampanj mot rollpersonerna som vänder byn mot dem. <-- Detta lär få spelarna att bli väldigt hämndlystna, vilket alltid är bra. :gremsmile:

1. RP's anklagas först för att vilja smutskasta vanliga invånare i byn samt byns främsta förkämpar och profilstarka ledare.
2. Stadsvakten börjar kolla RP's väldigt noga och vid något tillfälle får de sina prylar konfiskerade.
3. De blir utslängda på gatan av butik- och värdshusinnehavare som inte vågar bråka med makten i staden.
4. Rykten går om RP's, förmodligen mycket lögner men en del sanningar kan förändras om deras tidigare "illdåd" att låta värre än de kanske varit.
5. Folk spottar på gatan när RP passerar.
6. Skurkgäng i byn söker upp RP då de är lätta mål som stadsvakten inte kommer agera i försvar av, och försöker råna dem.
7. Folk anklagar RP's för saker de inte gjort.
8. Folk börjar anklagas för allmänna olyckor i byn, som om RP's har någon form av dåligt inflytande.
9. Spelarna får kontraband planterat i sina värdshusrum.
10. Genomsökning av ägodelar.
11. Arresteras som häxor/smugglare.
12. Fängelse.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Engan said:
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Ashes of Middenheim till WFRPv2 innehåller en rättegång, och en del kring det.

Ska kolla mer hemma, det finns fler grejer för WFRP för detta. Tror att WFRP Companion till WFRPv2 hade sånt också.

/M