Låt mig förklara , vi spelar på torsdagar och på måndagen innan spel brukar jag via Facebook eller annan gemensam social media posta att på torsdag den och den tiden är det spelmöte .
2 av spelarna svarar omgående med max nån dags fördröjning huruvida dom kan delta eller ej men sedan är det 2-3 spelare som varje gång skall dra på sitt svar in i det sista eller inte svara alls så man måste jaga dom med blåslampa för att få ett svar .
Om jag tex postar via vår facebookgrupp kan jag ju se att dom varit inne och sett inlägget men skitit i att svara och detta gör mig irriterad så till den milda grad då jag känner att det är respektlöst mot min tid som jag som sl lägger ner och det är respektlöst mot dom andra spelarna som sitter och väntar på svar huruvida vi ska spela eller ej .
Tilläggas skall att jag har HFA (hög fungerande autism) så jag behöver framförhållning och struktur för att jag skall må bra . Skall jag läsa in mig på det där kapitlet och ska jag städa och köpa kaffe och fikabröd osv . Jag mår inte bra av att sväva i ovisshet .
Jag förstår att vuxenvärldens ansvar och mödor spelar in men att kräva att vuxna personer skall kunna ha 3 dagars framförhållning tycker jag inte är för mycket begärt och jag ser inte tystnad som ett svar för varken ja eller nej .
Jag har tidigare när likande problem uppstått i andra gruppen lyft detta men det har slutat i konflikt och att grupperna splittrats och det vill jag inte iom att jag trivs väldigt bra i gruppen i övrigt .
Hur skulle ni övriga hantera det ?
Jag har läst genom tråden, men jag kan ha missat nåt. Jag skulle göra såhär:
Om ni spelar varje torsdag vid samma tid, ha som standard att ni spelar, och om det är någon som inte kan ska de meddela det senast tisdag kväll. Kanske ha en snäppet enklare avanmälan, som ett sms istället för facebook/sociala media.
Om ni spelar vissa torsdagar eller olika tider, etablera en standard för hur meddelandet distribueras, och när man måste ha avanmält.
(När det gäller att man exempelvis läser något, och dröjer med svaret, kan vara att man läser när något postas, men sedan behöver kolla av med partner och barn om det fungerar innan man svarar. Det här är något du behöver arbeta med för att inte bli irriterad över. Så ha inte heller läskvitto om ni går över till sms. Det är respektlöst att inte svara alls inom en viss tid, om du bett om svar inom en viss tid, och du regelbundet postar ungefär samma tid på en måndag.)
Jaga inte svar.
Autismen i sig är en viktig punkt i att förklara för de andra spelarna varför du vill ha struktur, men det kan också behövas påminnas om då och då. Jag har en spelare med Aspbergers och efter att han berättat det så läste jag på för att försöka förstå. Det var 20 år sedan, men det har egentligen tagit fram till nyligen och mer samtal för att förstå hans tankar och resonemang ordentligt. Det är lätt att glömma för folk som ser normala ut och i stort beter sig som de flesta.
Läs in kapitlet som ska spelas oavsett, städa oavsett och köp tilltugg och dryck oavsett. (Om det verkligen vore jag så får spelarna stå för sina egna förfriskningar, men kaffe håller sig.)
Jag håller med om framförhållningen, lite beroende på hur de andra i familjen är, och att spelarna är friska och så. Om de själva väntar in något svar från någon aktivitet, eller en partner är spontan eller ogillande mot aktiviteten och de inte kan värja sig mot denne...då kan det nog inte hjälpas. Om du kan hitta kärnan i varför de är sena eller inte svarar, kan du lättare hitta en lösning.
Återigen är detta varför ni har spelandet som standard och man bekräftar om man inte kan komma istället för om man kan komma.
Jag skulle fortfarande lyfta detta, men var och hur beror på individerna och gruppen. Om ni har lätt för att prata i grupp, gör det, och ta upp det du har nämnt här förutom respektlösheten*, ta in deras svar och försök skapa en gemensam lösning utifrån mina eller andras förslag.
Om det fungerar bättre, prata med de enskilda spelarna (alla) om detta som ovan.
(*När det gäller respektlösheten, formulera det som att det vore sjysst mot dig att avanmäla i tid så du inte förbereder i onödan, för att slippa "skuldbelägga" dem, så man slipper anklaganden och defensivitet.)
Förklara att meningen är att få organisationen att flyta bättre, och presentera alternativ som du är ok med. Ska ni testa fasta datum varannan vecka istället?
Om allt du vill är att spela rollspel med de här personerna, och förslagen inte fungerar utan det fortsätter som tidigare, då finns det inget att göra annat än att vänta in en mer på spelare och vara irriterad så länge. Om du tycker de är trevliga i allmänhet kanske torsdagarna kan bli en aktivitetskväll med rollspel som standard, men brädspel/tvspel/vad som som reserv.