Nekromanti Behöver välja en plats

Anchorman

Swashbuckler
Har haft en kampanjvärld i huvudet ett tag och har kommit fram till att jag måste spela här. Men jag behöver lite hjälp med att välja en geografisk plats.

Det är det postapokalyptiska jorden det handlar om, ett kärnvapenkrig har ödelagt hela jorden.

Detta har lett till några olika saker:
Självklart har det blivit mycket materiell förstörelse, stader har raserats och jorden är inte allts sig lik.

Miljarder människor har dött.
Alla människor har blivit sterila, vissa människor har utvecklat superkrafter.

En del människor har blivit zombieliknande varelser, det finns vanliga zombies men också zombies med enklare superkrafter (typ värmesyn)

All infrastruktur har försvunnit, överlevande människor lever i små samhällen och det är mycket inre stridigheter.

Men jag behöver alltså en plats.
Jag tror det är roligast att spela i en raserad stad. Gärna en stad med lite landmärken så det går att känna igen även om den är raserad (typ ett halvt eifeltorn eller liknande.)
Jag vill inte ha en skyskrapestad, eller en stad som är för isolerad kring omvärlden, så Manhattan går klart bort.
Ifall det finns ett tunnelbane system så är det ett plus!
Jag har själv funderat på Paris, London och Rom, men det kanske finns bättre platser?
Några förslag?

Möller

Hubert Hortlax
Ruhr-dalen! Ett av de mest urbaniserade områdena i Europa, med städer som Essen och Dortmund.

Annars kanske du ska leta efter något mer exotiskt, nu när post-apocalypsen gjort exakta detaljer i verkligheten oviktigt. Mumbai eller Johannesburg kanske?

God45

#PrayersForBahakan
Ifall det finns ett tunnelbane system så är det ett plus
Tja, resten av världen tycker Stockholm har världens bästa tunnelbana eftersom varje linje slutar med en slutstation :gremwink:

Men ska jag vara allvarlig så tycker jag att London är bästa alternativet om du vill göra det mörkt och skräckaktigt och Paris om det ska vara mer ruinerna av civilisationen. Paris har också fullt med tunnlar under staden som man kan göra coola post-apokalypiska saker med.

Anchorman

Swashbuckler
Ruhr dalen ska jag kolla upp! Abu Dhabi går nog bort, det är inte riktigt det jag söker.

Just nu är Paris det som lockar mest, men vi får se vad det blir till slut.

Troberg

Sinister eater
Nyss hemkommen från Amsterdam så måste jag rekommendera denna stad. Smala gator, trånga gränder, massor av dörrar som alla kan gömma en zombie och framför allt, en miljö där förflyttningen helt styrs av kanaler och broar. Ta en titt i Google Earth, så förstår du vad jag menar. Liksom, gatan bakom dig avspärrad av zombies, och du ser hur de närmar sig de två broar du har att välja på för att fly...

Anchorman

Swashbuckler
Amsterdam! Absolut ett bra alternativ, floder och åar i städerna är bra då det blir naturliga avskärare. Gränder är också bra då det är stor chans att de kan ha blivit raserade.

Har Amsterdam tunnelbana? Eller annan tunnelverksamhet?

Korpen

Hero
Berlin: En hel del kända landmärken to tv-tornet eller brandeburger tor. Har tunnelbana, och finns massor med bilder och kartor som är lätt att få tag på.

Moskava: Fantastisk tunnelbana och massor av monumentalakritektur. http://en.wikipedia.org/wiki/Stalinist_architecture
Bägge städerna har en flod och en del minde kanaler som avgränsare. Faktum är att jag inte kan komma på någon stödde stad som inte har någon form av vattenväg.

Sodivra

Champion
Korpen said:
Berlin: En hel del kända landmärken to tv-tornet eller brandeburger tor. Har tunnelbana, och finns massor med bilder och kartor som är lätt att få tag på.

Moskava: Fantastisk tunnelbana och massor av monumentalakritektur. http://en.wikipedia.org/wiki/Stalinist_architecture
Bägge städerna har en flod och en del minde kanaler som avgränsare. Faktum är att jag inte kan komma på någon stödde stad som inte har någon form av vattenväg.
Moskvas tunnelbana är legendarisk! Dmitry Glukhovsky skrev en bok om postapokalypsen i Moksvas tunnelbana, som sedan blev ett datorspel: Metro 2033. Det sjunde inseglet gav boken oceremoniellt till mig, jag kan ge den till dig om du vill.

Genesis

Ni dés ni maître
Istanbul! Tusentals år av civilisation byggd på varandra lär garantera massor av underjordiska gångar. Ett rejält tunnelbanesystem har du också, och Bosporen som avgränsare mellan två delar av staden, precis så bred att det går att simma över om man är riktigt duktig på att simma.

Sodivra

Champion
Genesis said:
Istanbul! Tusentals år av civilisation byggd på varandra lär garantera massor av underjordiska gångar. Ett rejält tunnelbanesystem har du också, och Bosporen som avgränsare mellan två delar av staden, precis så bred att det går att simma över om man är riktigt duktig på att simma.
Raaaaaaaaaaaaah fucking Istanbul

Genesis

Ni dés ni maître
Också, Istanbul har ett Disneyland. Ett postapokalyptiskt, zombieinvaderat turkiskt Disneyland.

Anchorman

Swashbuckler
Oj vad förslag det trillar in! Istanbul och berlin låter båda bra. Mycket att fundera på :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Om du ändå har ett tredje världskrig, ta en stad och säg att den blev ockuperad under kriget. Så kan du lägga över ett lager av en annan kultur ovanpå. Och beroende på hur länge sedan katastrofen var kan du ha en massa intressanta motsättningar med ockupanterna eller deras ättlingar som inte kan ta sig därifrån mer än någon annan, men som är hatade av originalinnevånarna.

Anchorman

Swashbuckler
Bra idé, sen kommer det också vara många som reser runt och letar förnödenheter så kulturer kommer blandas.

Har ni några tankar om valuta? Jag tänker mig att allt ska gå genom byteshandel, byte av varor och tjänster.
Problem med detta är att det kan bli väldigt mycket resurshantering, villet kanske inte är önskvärt. Men det kanske är oundvikligt i postapokalyps, jag menar bara en ficklampa blir ju livsviktig.

Möller

Hubert Hortlax
Resurshantering kan vara så jävla svårt. Det är pilligt att hålla reda på exakta kvantiteter, men samtidigt vill man ju ibland ha dendära nödtorftiga känslan.

Men den är inte helt nödvändig för post-apocalyps, titta bara på hur bra AW gör den skitiga undergången utan att räkna matransoner.

Hursomhelst, valutan är självklart patroner till din trogna AK-47 (som i Metro 2033).

Troberg

Sinister eater
Anchorman said:
Amsterdam! Absolut ett bra alternativ, floder och åar i städerna är bra då det blir naturliga avskärare. Gränder är också bra då det är stor chans att de kan ha blivit raserade.

Har Amsterdam tunnelbana? Eller annan tunnelverksamhet?
Nej, inte vad jag vet. Med tanke på att det ligger någon meter under havsnivån så känns det lite puckat med sådant... Däremot finns det gott om gränder som är så smala att två personer måste gå sidledes om de möts. Så, instängdheten finns, med bonusen att man ser att man är körd i god tid...