Nekromanti Behöver värdshus!

Conan

انتفاضة
I min nuvarande kampanj så ska rollpersonerna snart ut och resa ett längre tag i Consaber. På vägen kommer dom besöka mängder av värdshus och gästgivargårdar.

Problemet är att alla mina värdshus tenderar att se likadana ut. Det är svårt att komma på egenheter hos värdshus och det blir riktigt tradigt när alla blir likadana.

Så jag är ute efter bilder, kartor och beskrivningar av värdshus. Fördelen är det går att använda beskrivningar ifrån andra rollspel. Har tagit några värdshus från Saga, men behöver fler.

Har ni några tips?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Den här tråden tråden kan vara värd att kolla på. Kanske inte exakt vad du efterfrågar men kanske kan få lite ideer från den ändå.

Möller

Hubert Hortlax
Men, men, behöver du beskriva alla värdshus?

Alltså, resor ofta är tråkigt. En plats är, för mig, nästan enbart intressant om något intressant händer där. Att spela ett par scener på ytterligare ett värdshus som förvisso är annorlunda men som vi ändå bara ska passera är ingen höjdare.

Och att göra varje värdshus intressant kan också bli konstigt. »Jaha, det pågår något vi måste göra något åt här också«

Jag skulle starta ett äventyr med att säga »Efter att ha kommit till och lämnat ett halvdussin liknande värdshus så ...«

Men, jag ska försöka att inte bara vara negativ. Istället ska jag påpeka att det även i Mundana (som jag inte är bekant med) borde finnas andra ställen att bo på än värdshus när man är ute och reser. Vaktposteringar, vanliga bondgårdar, lägre adelsmäns små borgar, kyrkor, grottor, nomader i tält. Tänk utanför värdshuslådan, så kanske variationen kommer lättare.

Conan

انتفاضة
Grymt nu har jag hur mycket som helst! riktigt bra länk

Conan

انتفاضة
Ja vi brukar aldrig snabbspola nåt, det kan dessutom hända ganska mycket kul på långa resor också.

Men du har rätt i att man inte ska hänga upp sig på värdshus. Helt sant att det finns massa andra ställen (som dom du anger) som rp:arna rimligen också borde slagga i ibland.

Recca

Femme Fatale
Bara för att du sa det kom jag på att mina värdshus tenderar att se likadana ut. I fantasy brukar jag ibland ändra på eran eller vad man ska kalla det. Typ ett värdshus som det kanske såg ut på 1000-talet, ett på 1400-talet, ett på 1700-talet.

Du har redan fått jättebra tips men jag skulle iaf kolla på bilder på värdshus på google search, eventuellt skriva ut några att visa eller om jag kände för lite överkunskap skulle jag sätta ord på bilderna; titta på dem och tyst beskriva dem för mig själv med ord så att jag vet hur jag lite snyggt ska förmedla bilderna till spelarna.

solvebring

Superhero
Synd att min värdshus-artikel blev bumpad från senaste Fenix pga platsbrist. Får hoppas på att komma med innan året är slut. :gremtongue: Den hade kanske kunnat hjälpa dig. Den handlar just om hur man sätter prägel på värdshus.

Nå, det jag tycker du ska göra (mitt tips helt enkelt) är ett skriva ned ett antal teman - helt random, helt vitt skilda. Skänk varje värdshus ett-tre teman och bygg värdshuset på dem.

Vad ett tema kan vara är helt enkelt ord som är beskrivande: harmoniskt, kyskt, grått, träget, kusligt, vindlande, rått. Osv.

Ta sedan de här temana, kombinera dem på så intressanta sätt du kan, skriv upp en temasättning och googla på typ "fantasy inns", hitta en bild du tycker passar temat och så på det igen. Bygg i etapper men använd hela tiden teman som grund, för teman gör att du kan göra skillnad på dina värdshus och göra dem unika på olika sätt.

... Att bara försöka komma på en cool grej ur tomma intet är dödfött. Oftast i alla fall. Lycka till!

P.S. Nej, det är förövrigt meninglöst att stanna vid varje värdshus. Men några eller särskilt ett urvalt kan ju vara skoj. Värdshus är trots allt kanonfina miljöer att bygga saker på och de är ofta som fönster för världen, eftersom massor av olika folkgrupper och kulturer samlas där. Utnyttja det. D. S.

w176

Förlorad dotter
Något som kan vara kul är att helt enkelt lägga till någon extra inrättning till värdshuset. T.ex. att ha en bastu eller badstuga, kan resultera i awesome och väldigt skönt komiska scener.

solvebring

Superhero
w176 said:
Något som kan vara kul är att helt enkelt lägga till någon extra inrättning till värdshuset. T.ex. att ha en bastu eller badstuga, kan resultera i awesome och väldigt skönt komiska scener.
I det fallet kan man leta upp Äventyrsspels gamla Stadsintermezzon för att få en bra starter.

Conan

انتفاضة
solvebring said:
Synd att min värdshus-artikel blev bumpad från senaste Fenix pga platsbrist. Får hoppas på att komma med innan året är slut. :gremtongue: Den hade kanske kunnat hjälpa dig. Den handlar just om hur man sätter prägel på värdshus.

Nå, det jag tycker du ska göra (mitt tips helt enkelt) är ett skriva ned ett antal teman - helt random, helt vitt skilda. Skänk varje värdshus ett-tre teman och bygg värdshuset på dem.

Vad ett tema kan vara är helt enkelt ord som är beskrivande: harmoniskt, kyskt, grått, träget, kusligt, vindlande, rått. Osv.
Mycket bra idé, ser fram emot fenix-artikeln

Conan

انتفاضة
Kolla lite i den, lite väl utspacade värdshus i mitt tycke, men ger många bra uppslag däremot.

solvebring

Superhero
Evokee said:
Kolla lite i den, lite väl utspacade värdshus i mitt tycke, men ger många bra uppslag däremot.
Jo, precis. Det är bra inspiration fast kanske inte det bästa att använda rakt av. Det beror ju iof på smaken men jag tror mig också minnas att jag hellre lånade vissa saker från dem hellre än att plocka in hela baletten.

Marukusu

Hero
Evokee said:
Problemet är att alla mina värdshus tenderar att se likadana ut. Det är svårt att komma på egenheter hos värdshus och det blir riktigt tradigt när alla blir likadana.
Att alla värdshus ser likadana ut beror väl på att alla har samma funktion. Nästan alla ICA och Systembolag ser likadana ut av samma anledning.

Skit i att lägga krut på beskrivningen av själva värdshuset I say och beskriv klientelet, det är det som är intressant för rollpersonerna.

- Personal som värdshusvärden, utkastaren, kocken, stalledrängar, servitriser.
- Stamkunder (alkoholister), aggressiva mot utbölingar eller ej.
- Tillfälliga gäster (handelsmän, pilgrimer, legoknektar).
- Folk som är helt out of place och därför spännande (forskare från Ebhron eller Västlanden, cirefaliska rasbiologer, hemliga inkvisitörer från Jargien).
Etc. etc.

solvebring

Superhero
Marukusu said:
Evokee said:
Att alla värdshus ser likadana ut beror väl på att alla har samma funktion. Nästan alla ICA och Systembolag ser likadana ut av samma anledning.

Skit i att lägga krut på beskrivningen av själva värdshuset I say och beskriv klientelet, det är det som är intressant för rollpersonerna.

- Folk som är helt out of place och därför spännande (forskare från Ebhron eller Västlanden, cirefaliska rasbiologer, hemliga inkvisitörer från Jargien).
Etc. etc.
Håller med. Det är förövrigt också något jag förespråkar i artikeln som ännu inte publicerats - att man ska ta sådana här saker som du föreslår och sätta hörnstenarna med detta. Ovan skrev jag iof om teman men glömde visst att ta upp att teman och dylika naturligtvis bör återkomma i de här sakerna, som trots allt är de delarna som gör värdshuset levande.

Conan

انتفاضة
Marukusu said:
Evokee said:
beskriv klientelet, det är det som är intressant för rollpersonerna.

Etc. etc.
Good point. Klientelet tenderar precis som värdshusen att vara rett generiskt.

Flera av kategorierna du nämner kommer garanterat dyka upp på kvällens spelmöte :gremsmile: