Idag fick jag lite nostalgikänslor och satt mig ner för att kolla i Dod6, första utgåvan. Då slog mig plötsligt tanken, varför har jag mycket lättare att komma på äventyr till den än ex. senare version som DodT. Vad beror det på?
Så vad skiljer dod6 från DodT? Jo det finns ingen konkret spelvärld att såhär ser det ut!
En sådan spelvärld skapar bara en massa begränsningar och hindrar mig från att skriva äventyr. Istället för att bara skriva de äventyr jag känner för och blanda
ingridienserna som jag vill så måste jag istället hitta äventyr som passar in i just någon annans spelvärld.
Jag kan inte ha ett ryttarfolk och deras stad där, för den finns ju redan på en annan plats. Jag kan inte ha
två religioner som är osams och påväg mot krig, för det
är ju flera hundratals mil emellan.
Jag föredrar faktiskt när det utspelar sig i en fantasivärld, eller sagovärld, är det inte finns
någon tydlig spelvärld eller världsbild. Där allt
är lite huller om buller, där det inte finns några
regler för vad som ligger vart kan begränsa ens äventyr.
Visserligen en plats som kan kallas Trudvang, men där allt inte behöver vara så detaljerat eller utmärkt huvudtaget.
Lite av poängen med rollspel är väll att sina äventyr formar spelvärlden? En färdig spelvärld alá Midgård, vars fans alla är experter och vet mest, tillhör Tv-spel och kanske böcker?
Lämnar detaljerad spelvärldar något utrymme för
fantasin? För äventyr och kampanjer? Eller blir dom
bara ett jobbigt hinder istället för ett hjälpmedel?
Så vad skiljer dod6 från DodT? Jo det finns ingen konkret spelvärld att såhär ser det ut!
En sådan spelvärld skapar bara en massa begränsningar och hindrar mig från att skriva äventyr. Istället för att bara skriva de äventyr jag känner för och blanda
ingridienserna som jag vill så måste jag istället hitta äventyr som passar in i just någon annans spelvärld.
Jag kan inte ha ett ryttarfolk och deras stad där, för den finns ju redan på en annan plats. Jag kan inte ha
två religioner som är osams och påväg mot krig, för det
är ju flera hundratals mil emellan.
Jag föredrar faktiskt när det utspelar sig i en fantasivärld, eller sagovärld, är det inte finns
någon tydlig spelvärld eller världsbild. Där allt
är lite huller om buller, där det inte finns några
regler för vad som ligger vart kan begränsa ens äventyr.
Visserligen en plats som kan kallas Trudvang, men där allt inte behöver vara så detaljerat eller utmärkt huvudtaget.
Lite av poängen med rollspel är väll att sina äventyr formar spelvärlden? En färdig spelvärld alá Midgård, vars fans alla är experter och vet mest, tillhör Tv-spel och kanske böcker?
Lämnar detaljerad spelvärldar något utrymme för
fantasin? För äventyr och kampanjer? Eller blir dom
bara ett jobbigt hinder istället för ett hjälpmedel?