Cybot
Mest spelbar
Jag hjälper till med att skriva till världen Pellatarum (a world of Gonzo fantasy!) och behöver lite hjälp med slutspurten på våran version av Vampyrer.
Grejen är att Pellatarum är en konstgjord skapad elementarvärld (och därmed inte ett riktigt Prime material plane utan snarare en värld bestående av alla de viktigare elementen).
Den skapades av dvärgar, orcher, drakar och alver (de äldre raserna) som en fristad när de flydde ifrån krig och förföljelse i multiversum (framför allt ifrån Jinner och Jättar).
För att skydda sin fristad så skapade de äldre raserna skyddsmekanismer som håller ute diverse typer av elementarandar. Elementarandar som blir infekterade av negativ energi, dvs de får aspekten av odödhet, kan dock hålla sig kvar och överleva genom att döda levande varelser och tillgodogöra sig deras livsenergi. Världen är speciellt ogästvänligt mot Jinner, då de sågs som det största hotet mot de äldre raserna.
De olika elementen är också förknippade med psykologiska effekter (positiva och negativa).
Luften: Envishet ->fixering/besatthet
Jorden: Kontemplation->apati/tillbakadragenhet
Vatten: Adaption/förändrelighet->Fruktan/skräck
Eld: Energi/drivkraft->Aggression
Vampyrer som jag tänker mig är ett försök av jinnerna att infiltrera Pellatarum och försöka underminera planet från insidan. Detta genom att utvalda jinner omskapades till en slags odöd parasitinfektion, som tar över levande varelser, influerar deras tankar och beteende (även om det inte var helt lyckat. De flesta vampyrer känner bara av jinnens influenser i formen av råa drifter, ovanligt intensiva drömmar och halvt uppfattade viskningar) och överlever genom att sno livsenergi ifrån andra levande varelser. Vampyrer alltså.
De flesta vampyrer på Pellatarum är en blandning av många olika "blodslinjer" och har lite förmågor ifrån alla de olika elementen men det finns fortfarande antediluvianer, ursprungliga och oförändrade linjer av vampyrer som nästan uteslutande drar sig till ett element.
Luft och jord var enkla.
Luftens vampyrer (ursprung: Djinni) är Succubus (vilket är trevligt eftersom det inte finns några änglar eller demoner i Pellatarums universum, men samtidigt är Succubus för bra för att inte ha med). De kan skapa besatthet i sina offer, och tar livskraft genom att stjäla livsenergin i sina offers andetag (en mörk parodi på grovhångel alltså). De har givetvis förmågan att flyga (de får dock inte vingar förrän de är ganska gamla och kraftfulla).
Jordens vampyrer (Ursprung: Shaitan) är Ghuls. Deras beröring har en paralyserande kraft och de tar livskraft genom att äta sitt offers kött. De har en förmåga att smälta ner i jorden när de vill vila eller gömma sig.
Sen är det Vattnets vampyrer (Ursprung: Marid). Vattenvampyren är den linje som har influerat moderna vampyrer mest. De har förmågan att projicera Fruktan, och stjäl livskraft genom att dricka blod.
De kan förändra sin form (vanligtvis till en form som har rovdjursdrag eller någon form av blodsugare) och är onaturligt snabba i vatten. Till skillnad från de flesta odöda har de heller inga större problem med saltvatten (saltet, vilket är en form av ren jord, skapar en paralyserande apati i de flesta typer av odöda varelser).
Eldens vampyrer (ursprung: Efreeti). De stjäl livskraft genom att sno sitt offers vilja/initativ. En varelse som har fått sin livskraft stulen av en Eldvampyr är som en slags halvsovande zombie. De kan gå, äta och utföra enklare handlingar (om någon tvingar dem) men kommer inte att äta på egenhand (eller göra något annat för den delen). Ett offer som vampyren bara har småtuggat på har fortfarande en egen vilja men saknar drivkraft och bryr sig inte om ifall de lever eller dör.
Eldens vampyrer har också förmågan att skapa bärsärkarraseri (där den drabbade varelsen anfaller alla runt sig, vän eller fiende).
Jag har två problem.
1. Jag behöver ett bra NAMN på Vattnets vampyrer. Ghuls och Succubus har lånat ifrån liknande mytologiska varelser. Vattnets vampyrer är väldigt lika (men inte identiska) med Pathfinders vampyrer, och det skulle va bra om det fanns ett bra sätt att skilja de två åt.
2. Eldens vampyrer känns inte okej. Jag behöver dels ett bra namn men också något slags förenande koncept (helst ifrån existerande mytologiska varelser/spöken/annat). Succubus, Ghul och Vampyr är ganska evokativa...och jag har inte hittat något med samma Ooomph för Eldens vampyrer.
Grejen är att Pellatarum är en konstgjord skapad elementarvärld (och därmed inte ett riktigt Prime material plane utan snarare en värld bestående av alla de viktigare elementen).
Den skapades av dvärgar, orcher, drakar och alver (de äldre raserna) som en fristad när de flydde ifrån krig och förföljelse i multiversum (framför allt ifrån Jinner och Jättar).
För att skydda sin fristad så skapade de äldre raserna skyddsmekanismer som håller ute diverse typer av elementarandar. Elementarandar som blir infekterade av negativ energi, dvs de får aspekten av odödhet, kan dock hålla sig kvar och överleva genom att döda levande varelser och tillgodogöra sig deras livsenergi. Världen är speciellt ogästvänligt mot Jinner, då de sågs som det största hotet mot de äldre raserna.
De olika elementen är också förknippade med psykologiska effekter (positiva och negativa).
Luften: Envishet ->fixering/besatthet
Jorden: Kontemplation->apati/tillbakadragenhet
Vatten: Adaption/förändrelighet->Fruktan/skräck
Eld: Energi/drivkraft->Aggression
*******************************************
Vampyrer som jag tänker mig är ett försök av jinnerna att infiltrera Pellatarum och försöka underminera planet från insidan. Detta genom att utvalda jinner omskapades till en slags odöd parasitinfektion, som tar över levande varelser, influerar deras tankar och beteende (även om det inte var helt lyckat. De flesta vampyrer känner bara av jinnens influenser i formen av råa drifter, ovanligt intensiva drömmar och halvt uppfattade viskningar) och överlever genom att sno livsenergi ifrån andra levande varelser. Vampyrer alltså.
De flesta vampyrer på Pellatarum är en blandning av många olika "blodslinjer" och har lite förmågor ifrån alla de olika elementen men det finns fortfarande antediluvianer, ursprungliga och oförändrade linjer av vampyrer som nästan uteslutande drar sig till ett element.
Luft och jord var enkla.
Luftens vampyrer (ursprung: Djinni) är Succubus (vilket är trevligt eftersom det inte finns några änglar eller demoner i Pellatarums universum, men samtidigt är Succubus för bra för att inte ha med). De kan skapa besatthet i sina offer, och tar livskraft genom att stjäla livsenergin i sina offers andetag (en mörk parodi på grovhångel alltså). De har givetvis förmågan att flyga (de får dock inte vingar förrän de är ganska gamla och kraftfulla).
Jordens vampyrer (Ursprung: Shaitan) är Ghuls. Deras beröring har en paralyserande kraft och de tar livskraft genom att äta sitt offers kött. De har en förmåga att smälta ner i jorden när de vill vila eller gömma sig.
Sen är det Vattnets vampyrer (Ursprung: Marid). Vattenvampyren är den linje som har influerat moderna vampyrer mest. De har förmågan att projicera Fruktan, och stjäl livskraft genom att dricka blod.
De kan förändra sin form (vanligtvis till en form som har rovdjursdrag eller någon form av blodsugare) och är onaturligt snabba i vatten. Till skillnad från de flesta odöda har de heller inga större problem med saltvatten (saltet, vilket är en form av ren jord, skapar en paralyserande apati i de flesta typer av odöda varelser).
Eldens vampyrer (ursprung: Efreeti). De stjäl livskraft genom att sno sitt offers vilja/initativ. En varelse som har fått sin livskraft stulen av en Eldvampyr är som en slags halvsovande zombie. De kan gå, äta och utföra enklare handlingar (om någon tvingar dem) men kommer inte att äta på egenhand (eller göra något annat för den delen). Ett offer som vampyren bara har småtuggat på har fortfarande en egen vilja men saknar drivkraft och bryr sig inte om ifall de lever eller dör.
Eldens vampyrer har också förmågan att skapa bärsärkarraseri (där den drabbade varelsen anfaller alla runt sig, vän eller fiende).
**************************************
Jag har två problem.
1. Jag behöver ett bra NAMN på Vattnets vampyrer. Ghuls och Succubus har lånat ifrån liknande mytologiska varelser. Vattnets vampyrer är väldigt lika (men inte identiska) med Pathfinders vampyrer, och det skulle va bra om det fanns ett bra sätt att skilja de två åt.
2. Eldens vampyrer känns inte okej. Jag behöver dels ett bra namn men också något slags förenande koncept (helst ifrån existerande mytologiska varelser/spöken/annat). Succubus, Ghul och Vampyr är ganska evokativa...och jag har inte hittat något med samma Ooomph för Eldens vampyrer.