Nekromanti Behövs det gudar i grundreglerna?

Oldtimer

Slava Ukraini!
WotC har ju valt att placera in gudarna från Greyhawk i grundreglerna, så att präster och andra teurgister har något att relatera till. Behövs detta, eller borde allt sådant presenteras i spelvärlden?

Med andra ord borde jag hitta en uppsättning OGC-gudar och placera in dem i Dunder&Drakar, eller är det bara bortkastat jobb? Kan jag lika gärna vänta med det tills (om) jag ger ut en spelvärld till Dunder&Drakar?

Vad säger ni? Kan man ha regler för präster utan att presentera några gudar?

/Mikael

Insignia

Swashbuckler
"Kan man ha regler för präster utan att presentera några gudar?"

Visst - måste man hitta på spelvärlden själv så kan man väl lika gärna hitta på några gudar. Det gick ju i AD&D, om inte annat.

Staffan

Myrmidon
Behövs och behövs... skulle vara rätt trevligt att ha i alla fall, som exempel om inte annat. Jag skulle rekommendera att du använder våra nordiska gudar, eventuellt med några jättar som ondingar (t ex Surtr).

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad säger ni? Kan man ha regler för präster utan att presentera några gudar?
Definitivt. Gudarna i D&D3E fyller i det närmaste ingen funktion. Antingen inga gudar alls eller en heltäckande världsbild är min mening. Att göra något halvdant är, som du kallade det "bortkastad tid".

Oldtimer

Slava Ukraini!
Behövs och behövs... skulle vara rätt trevligt att ha i alla fall, som exempel om inte annat.

Precis vad jag kände (och tydligen WotC också). Det verkar ju lite tomt att bara vara präst av Resor och Luft eller Krig och Styrka, och inte ha något namn att relatera till. Naturligtvis kommer varje spelvärld innehålla sina egna gudar, men det känns bra att ha några exempel.

Jag skulle rekommendera att du använder våra nordiska gudar, eventuellt med några jättar som ondingar (t ex Surtr).

Det är en grupp gudar och varelser som jag gärna har med. Bastion Press har ju ett trevligt OGC-supplement med nordiska gudar. Sedan kanske man vill ha ett exempel på en påhittad mytologi också. Green Ronins "Book of the Righteous" känns ju väldigt genomarbetad.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OGC, OGC!

Allvarligt, jag tror inte man behöver namngivna gudar för att förklara präster, men man bör förklara något om gudomliga krafter för att ge ett sammanhang. Typ beskriva skillnaden på polyteism och monoteism, och nämna några exempel.

Om du nu vill ha med en OGC-panteon, kan du ju kolla på denna:

http://www.bastionpress.com/Downloads/Norsegods.zip

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!
Att ha namngivna gudar är stämningshöjande och så, men det är inget måste. Framförallt är det inget måste att ta de från PHB. Om du har mycket fritid så skulle ju du (eller någon frivillig) kunna skriva nya gudar. En för varje domain eller så. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Det är ju najs att ha lite namn att hänvisa till, annars blir det ju "I den helige... uh... Örjans namn!" eller "Sankt... Philips Toastissimo!" av det hela. Men det är väl det enda som det är bra till...

Storuggla, känner sig kortfattad

Feliath

Swashbuckler
Ja, absolut!

Däremot tycker jag att idén nedan med nordiska gudar är utmärkt, och kan vara vettig att relatera till med tanke på språket. Du behöver ju inte ens något OGC-material; att lista ut vad de olika gudarna ska erbjuda för domäner borde inte vara så svårt.

/Feliath - har spelat UFO halva dagen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ja, absolut!

Jag gillar också de nordiska gudarna, men de saknar tyvärr den polarisering som brukar känneteckna en typisk D&D-mytologi. Visst finns det Loke och Hel, men på det stora taget är konflikten mellan asarna och jättarna. Och jättarna har förmodligen inga präster.

Den får nog vara med som alternativ, men som typexempel passar den tyvärr inte. Det finns alldeles för mycket i D&D som faller utanför det rent nordiska (djävlar, demoner, paladiner, etc).

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: OGC, OGC!

Exempel är bra. Man kanske, som sagt, inte behöver en hel pantheon.

Bastion Press är onekligen en underbar OGC-källa att ösa ur. :gremsmile:

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Från PHB kan jag absolut inte ta. Greyhawks gudar är inte OGC, så de går bort direkt.

Och mycket fritid har jag då direkt inte (undrar om man kan gå i pension vid 46... jaså inte), så det blir nog gudar från något OGC-material i så fall.

Och varje gud behöver ju ha minst två domäner... vanligtvis tre eller fyra.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag skulle kunna hjälpa dig att skriva om gudarna om du vill...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ett välkommet erbjudande. :gremsmile:

Jag skall bara ta mig tid till att göra upp förutsättningarna, så kan vi göra dem tillsammans.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!
Låter alldeles utmärkt... Skicka ett PM eller så när du är klar. :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Ja, absolut!

Tja, i Greyhawk (och andra standardvärldar) tillber väl en del jättar de nordiska "gudajättarna"? Jag tänker främst på frostjättarna som tillber Trym och eldjättarna som tillber Surtur.

Feliath

Swashbuckler
Ach, just det, polarisering...

...jag glömmer hela tiden bort det där med Alignment, bara för att jag inte använder det. Sorry. Jag tänkte mest på domänerna, och där finns det ju tillräcklig variation. Jag gör ett försök att fylla alignmentregistret ändå:

Oden: Chaotic Neutral (Jorå! Ordroten betyder "vansinne" på fornnordiska, och han är ju krigets gud och allt det. Inte så balanserat.)
Tor: Chaotic Good
Loke: Chaotic Evil
Frej: Neutral Good
Njord: (True) Neutral
Trym: Neutral Evil
Tyr: Lawful Good
Vidar: Lawful Neutral (Jfr Cuthbert)
Utgårdaloki: Lawful Evil

Paladiner kan man nog få in; alla goda gudar kan ju ha dem. Det är bara paladinen själv som behöver vara LG. Demoner och djävlar kan man nog casta som muspelheimstroll, men jag medger att det är att sträcka på mytologin.

/Feliath - funderar på domäner; Heimdall borde ha Magic

Bombu

Hero
Jag tror det behövs nått som liknar gudar i en grundbok, framför allt för att kunna konstruera präster.

Jag tror inte att gudarna i grundboken behöver vara detaljerade alls, det som behövs är gudar av olika alignment, kanske en gud från varje alignment eller nått sånt där. Samt deras domän, favorit vapen och en mycket kort beskrivning.

Egentligen väldigt lite behövs, men jag tror att det skulle upplevas som en brist om det inte fanns några gudar alls med. Men håll det väldigt kort och öppet i grundboken.

Men det är enklare för spelarna och DM om det finns nått att utgå ifrån om man vill hitta på egna gudar eller om man bara vill köra en präst mest för att det verkar vara ett kul koncept. Då behövs några enkelt beskrivna gudar, man kan ju fylla i detaljer själv sen angående gudar eller köpa nått suplement på ämnet ifråga om man är särskilt intresserad.

Lycka till

Bombu

Staffan

Myrmidon
Njä

Om man ska ha med något "riktigt" panteon i den svenska versionen av D&D borde det vara det nordiska panteonet.

Å andra sidan kanske det är lite lättare att få med gudar av olika alignments från det grekoromerska.