Nekromanti Behövs det gudar i grundreglerna?

Troberg

Sinister eater
Re: Njä

Om man ska ha med något "riktigt" panteon i den svenska versionen av D&D borde det vara det nordiska panteonet.

Å andra sidan kanske det är lite lättare att få med gudar av olika alignments från det grekoromerska.
Varför inte ta nordiska och kombinera med närliggande religioner man kan ha kommit i kontakt med, tex den keltiska mytologin?

Bombu

Hero

Jag är inte säker på att vare sig det Nordiska eller det Grekiska är det "Bästa" panteonet att ha.

De flesta panteon kräver viss förklaring och tolkning för om man bara säger tyr eller apolon så kanske det inte är helt entydigt hur dessa skall tolkas.

Dessa gudar fanns under väldigt lång tid och olika gudar hade olika dominerande ställning vid olika tidpunkter så det är inte alltid så enkelt att bara säga Nordisk mytologi. Vid vilken tid ungefär kan behöva tillägas och efter det kan man behöva förklara vad som gällde vid den tiden.

Därför kan det vara enklare att hitta på några enkla gudar som man beskriver väldigt kort.

Bombu

Troberg

Sinister eater

Därför kan det vara enklare att hitta på några enkla gudar
Gudar är per definition komplicerade. Det är det som gör dem underhållande! :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Gudar är per definition komplicerade. Det är det som gör dem underhållande!
Jag skulle tvärtom säga att gudar är OKOMPLICERADE och att det är det som gör dem underhållande!

Tor: "Nu är det dunkaredags!"
Loke: [Ondskefullt kacklande skratt]
Zeus: "Öh, visa pattarna!"
Godtycklig egyptisk gud: "Jag har tråkigt. Lite sex med min syster piggar säkert upp." :gremsmile:

/tobias

Troberg

Sinister eater

Jag skulle tvärtom säga att gudar är OKOMPLICERADE och att det är det som gör dem underhållande!
Vad är det för fel på komplicerat enkelspåriga då?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Vad är det för fel på komplicerat enkelspåriga då?
Inget alls. Det låter som en bra beskrivning på den genomsnittlige europeiske guden med ett känsloliv som en störd, hormonstinn fjortonåring! :gremsmile:

/tobias