Nekromanti Behövs fler rollspel?

Mogger

Hipsteranka
Allt är inte gjort. Jag tycker dessutom att jämförelserna med film och musik haltar ordentligt. Rollspel är fortfarande grottmålningar.

Däremot är det alltid bra att ställa sig frågan, och ännu bättre om man kan svara på den med ett "nej" och visa hur genom coola, smarta regler och annat fränt.

hakanlo

Hero
Skulle vilja vända på det och säga att de flesta av de rollspel som redan finns inte behövs.

Men ett nytt spel som på ett signifikant sätt förfinar sina föregångare, eller rentav skapar något nytt, det behövs i någon mån alltid.

duncan_UBBT

Swordsman
Allt är inte gjort. Jag tycker dessutom att jämförelserna med film och musik haltar ordentligt. Rollspel är fortfarande grottmålningar.
Wow. Jag insåg just hur många rollspel som vi aldrig kommer att få en chans att spela.

solvebring

Superhero
krank said:
Beror på din definition av "behövs". Man kan spela rollspel utan köprollspel alls, så ur det perspektivet har det aldrig behövts några rollspel.

Å andra sidan finns det gott om saker för rollspel att utforska, tekniker att förfina, inspiration att skapa och nya målgrupper att fånga. Så ur det perspektivet är frågan lika larvig som huruvida det behövs fler filmer eller böcker.
Word! Samtidigt tycker jag att Krilles linje är intressant. En ny era är i antågande, det tror jag i alla fall. Folk snackar om rollspelsdöden och annat skit. Det handlar helt enkelt om att livet går vidare - rollspelsmarknaden liksom motiven på mjölkpaketen.

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Folk snackar om rollspelsdöden och annat skit. Det handlar helt enkelt om att livet går vidare - rollspelsmarknaden liksom motiven på mjölkpaketen.
Ja.

//Krank, som fortfarande tycker att det är störtlöjligt att folk snackar om rollspelsdöden när World of Warcraft har över 12 miljoner subscribers

Mogger

Hipsteranka
krank said:
solvebring said:
Folk snackar om rollspelsdöden och annat skit. Det handlar helt enkelt om att livet går vidare - rollspelsmarknaden liksom motiven på mjölkpaketen.
Ja.

//Krank, som fortfarande tycker att det är störtlöjligt att folk snackar om rollspelsdöden när World of Warcraft har över 12 miljoner subscribers
Precis, och även om det kanske är klent i jämförelse så är vårt svenska Barda sjukt poppis. Mina barn missar inte ett avsnitt. När jag var 7 kunde jag inte se rollspel på TV.

Hade jag varit Sverok hade jag sett till att göra Barda RPG. Där har vi ett spel som behövs. Eller som kan behövas iaf.

w176

Förlorad dotter
Måns said:
krank said:
solvebring said:
Ja.

Precis, och även om det kanske är klent i jämförelse så är vårt svenska Barda sjukt poppis. Mina barn missar inte ett avsnitt. När jag var 7 kunde jag inte se rollspel på TV.

Hade jag varit Sverok hade jag sett till att göra Barda RPG. Där har vi ett spel som behövs. Eller som kan behövas iaf.
Du -är- Sverok. En av alla de medlemmar som gör förbundet.

Jag säger JA, och det beror på att jag själv igentligen håller på med 2, men de är båda mer settings än rollspel. Jag är själv ganska ointresserad av att hitta på regler utan vill finna coola miljöer och det tror jag folket vill ha mer av och det finns massor av miljöer som inte finns där ute. Så JA JA JA JA! :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
Som spelare/spelledare: Nej, jag behöver inte fler. En oändlig mängd berättelser kvar att spela, men det går utmärkt att uppfylla med en handfull spel.

Som spelskapare: Ja, på så sätt att det viktiga är inte att någon annan behöver spelet, utan det viktiga är om en själv behöver spelet. Man ska skapa för sig själv, i första hand.

För hobbyn i stort: Ja, hobbyn behöver fler rollspel, för den behöver förnyelse, ju mer desto bättre.

Botulf

Hero
Giladi said:
Det behövs ETT bra Conan-rollspel. För all del, D20 varianten är okej, men ett väl genomarbetat Conan-rollspel med snabba regler som kan spegla den Hyboriska tidsåldern på ett awesome sätt behövs.

... sen kan man lägga ner =)
Synd att Mongoose inte fick göra sina planerade Savage Worlds och Runequest versioner av Conan som hade passat oerhört mycket bättre. ;(
Finns dock inofficiella, om än inte särskilt utförliga, Savage Sword of Conan till SW och verkar rätt smidigt att konvertera mellan d20 och SW men det är inte samma sak :gremwink: .
Hoppas på Pinnacle, Green Ronin eller Cubicle 7 ordnar upp det med Conan om Mongoose inte fixar det.
Jag hoppas fortfarande...

Johan K

Gammal & dryg
Egentligen inte... Om man ska se krasst på det. Har det jag behöver i rollspelsväg.
MEN å´andra sidan så är det ju trevligt att det produceras rollspel, finns förhoppningsvis folk som kommer på nya idéer inom genrerna.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ja. Ingen kreativ verksamhet lever enbart på banbrytande verk; det som krävs är att det finns en levande kultur av skapande, även om det som skapas inte alltid är så originellt eller ambitiöst. Nya, stora förändringar föds inte ur ett vakuum, utan genom att det finns en miljö där nya skapare välkomnas och får visa upp sina alster.