När det gäller layout gäller BARA InDesign och Quark, ingenting annat kommer i närheten. Scribus är ett bra försök, men har långt kvar, för bökigt att använda, även om de flesta funktionerna finns där.
Tidigare skrev jag allt på textredigeraren i mac, den innehåller allt man behöver för att skriva (dvs så lite som möjligt). Word är ju nån slags konstig blandning mellan ordbehandlare och layoutprogram. jag blir alltid galen på alla som levererar manus till mig som del suttit och layoutat i Word innan, är bara en massa skit man måste rensa bort i onödan.
Sen gick jag över till Google Docs när det kom för ett par år sen; praktiskt att man kan sitta på vilken dator som helst i världen och skriva när man får en idé. Använder det programmet fortfarande till det.
Men sen så hittade jag combon Writeroom och Scrivener. Det är helt överlägset. Writeroom som tvingar en att enbart jobba med texten... det FINNS inget gränssnitt. Och sedan Scrivener med sitt överlägsna sätt att hantera långa texter + alla anteckningar, bilder och annat stödmaterial man kan ha. Dessutom har även Scrivener numera ett läge där man kan skriva utan att distraheras av gränssnitt; bara du och texten.
Visst kan man tycka det är trivialt, men Word är som ett dåligt rollspelssystem. Du vill skriva och ha STÖD för det, eller åtminstone ha ett program som är så osynligt som möjligt, medan Word hela tiden är "in your face" med en egen agenda.
Word har jag inte använt sen jag slutade betala för det, för sex-sju år sedan. Men understundom använder jag Open Office, men det är mest för att redigera saker som andra skrivit.