Nekromanti Behöver hjälp! Laservapen. N2-moden.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Skitbra idé om elvapen

Skitbra och skitbra... får du avgöra själv.

Tänkte mig mer en slags projektil som består av något som laddas upp fett med mycket och sedan pressas iväg med typ gas eller nåt. När den slår ned urladdas all energi i målet.

Lamt?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Krille

Super Moderator
En nästan möjlig lösning

En styck kondensator med lagom kaliber och ett antal ledande piggar, instoppad istället för en granat för en granatkarbin. Inför användning laddas projektilen upp i en för ändamålet anpassad laddare (kan kopplas till i princip vilken mackapär som helst - eluttag i bilen, generator, medföljande häftigt batteri, två hål i väggen) och skjuts med den normala karbinen mot målet. Anslaget är inte så hemsk att målet dör, utan lämnar mest ett blåmärke. Däremot kommer elchocken som ett brev på posten.

Laddaren kan ladda upp till tolv patroner samtidigt och hålla dem laddade under upp till 24 timmar, varefter patronerna bör laddas ur och laddas upp igen. Laddaren passar de flesta kalibrar, från 12 gauge upp till 40 mm, och kan utan problem rymmas i baksätet på en polisbil. Projektilen bör inte återanvändas, då skott och anslag påfrestar den såpass mycket att man inte kan garantera att den laddas om.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Foggmock

Myrmidon
Re: En nästan möjlig lösning

hrrm.. hur ska ni får elen att utladas i målet och inte Hoppa till marken under luftfärden som el har en tendens att göra? antingen kapslas elen in för hårt typ Batteri, eller för löst, och då urladdas den ner i marken.. fast, man kan juh kaplsa in den och göra så att den utlöses när den träfar någiot.. fast det är inte en garanti att elen tar en väg genom kroppen som är dödlig eller ens hyfsat skadlig. den kanske tom utlöses av kläderna och som sagt hoppar till marken i en liten blixt...usch vad jag känner mig anti... en lösning vore, ifall man hade en liten pistol, som sköt iväg två elektroder (typ två pluttar i var sitt snöre) sen direct vid Impact urladdas vapnet genom snörena (eller trådarna, de måste va ganska tunna) och har man tur lyckas man led strömmen igenom ett viktigt organ typ hjärta. problemet är bara att trådarna måste vara tjocka nog att leda en dödande dos med Ström/spänning, för annars brinnr de av. och två koppartrådar i luften ser onekligen rätt klumpigt ut...men man får göra engågns trådar och se till att strömmen hinner ledas mellan de två klumparna som fastnar i offret innan trådarna brinner av..
jag tror att el som projektilvapen innebär nog för mkt forksning osv för att de ska vara lönsamma i neotechs värld. får nog hålla oss till Cattle Prod tekniken ett tag till...snutarna använder juh gummikulor för att kontrollera kravaller och om de måste söva någon använbder de väl gamla hederliga Bettan Batong eller en CattleProdmodell eller en bedövningspicka med pilar med sovmedel..och eftersom att risken att döda när allt man vill är att däcka/skada vill nog inte större delar av poliser ta..
btw min ide om plasma är en vätskeliknande sörja som i kontakt med kroppsvävnad ser till att alla atomer i kroppen i fråga omvandlas till ett med plasman(eller ren energi, typ..) fråga mig inte hur den ska komma fram till kroppen, då den borde svalna av och typ försvinna om den inte hålls upphettad... typ...

Jag vet att jag har rätt!

Krille

Super Moderator

"hrrm.. hur ska ni får elen att utladas i målet och inte Hoppa till marken under luftfärden som el har en tendens att göra?"

Enligt samma pistolprincip som du nämner nedan, fast man skjuter inte bara iväg elektroderna utan även "elbehållaren", så att man slipper snören. Ett sätt att lösa "utlösningen" är med en liten enkel krets som mäter resistiviteten mellan elektroderna. När den är tillräckligt låg släpps full kräm på från kondensatorn. Alternativt, spetsen på projektilen sluter kretsen vid anslag och släpper lös elchocken.

Eftersom en del av strömmen inte kommer kila från minuspolen till pluspolen, utan från minuspolen till jord (dvs fötterna) så kan man nästan garantera en schysst chock även om elektroderna inte är så långt ifrån varandra.

"en lösning vore, ifall man hade en liten pistol, som sköt iväg två elektroder (typ två pluttar i var sitt snöre) sen direct vid Impact urladdas vapnet genom snörena (eller trådarna, de måste va ganska tunna) och har man tur lyckas man led strömmen igenom ett viktigt organ typ hjärta."

Sådana vapen finns redan idag, och vissa amerikanska delstaters polis och vissa väktare använder den.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

G

Guest

Guest

varför ska du skjuta i väg två ledare? då kommer juh strömmen bara att gå mellan dom och nästan inte orsaka någon skada på offret... gör så att du tar den ena sladden och jordar den i stället och bara skjuter i väg en sladd... då jäflar! :C)

Mvh h[-å]

Svartsmurfen

Veteran
Tji PEN

Ok, jag vet inte så mycket om laser o grejor, men jag vet att vätska absorberar energi fett med mycket. Därför tror jag inte att en laser kommer att penetrera så mycket i verkligheten.

Jag såg på Discovery när en hjärtkirurg skulle operera in nya blodkärl i hjärtat. Han avlåssade då en mängd laserskott direkt mot hjärtmuskeleaturen som sedan skulle bilda de nya kanalerna.

Lasern han använde var kraftig nog att dra igenom en planka på ca 1,5-2 dm på ett skott. Som alla vet så är själva hjärtmuskulns vägg betydligt tunnare, så den drogs ju igenom utan större problem. Det intresanta i sammanhanget är att patienten inte fick ryggraden perforerad av den enkla anledning att blod är en vätska och som sådan har en förmåga att absorbera/dissipera energi. Detta gjorde att skottet alldrig gick djupare än själva muskeln.

Själva effekten såg lika grisig som komisk ut! Liknade en tecknad film där någon har blivit pepprad av en KSP och sedan dricker vatten. Squit squit! he he...

Om du vill så kan du ju skita i detta, det är ju ditt spel. Tänk dock på att för att koka vatten som ligger på 36 grader C så måste du först höja temperaturen villket kommer att kosta dig 268 kJ. Sedan så måste du koka eländet också villket kommer att gå på 2260 kJ. Dessa siffror gäller per kilogram (om jag minns dem rätt). Till detta kommer också vattnets förmåga att leda bort värmen.

Från ett rent termodynamiskt sätt att se det så vore det bästa att behandla varje träff som en djup tredje gradens brännskada som ger ett ganska högt chockvärde. I alla fall mot kroppen. Mot ben och armar borde en full penetration vara mera möjlig eftersom det finns färre vätskeansamlingar i dessa.

Jag tycker att det verkar som om laser vore ett bra vapen att fånga folk levande på, vilket i sig kan vara eftersträvansvärt. Vill man nödvändigtvis ta livet at folk med energivapen kan jag rekomendera el. Tänk dig en kondensator som man skickar iväg med en lämplig anordning. Jag tror att någon nämnde något om det längre ned i tråden.

Svartsmurfen.
- http://www.algonet.se/~johan-ek