Nekromanti Behov av tips till Coriolis-kampanj

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Min grupp har nyligen spelat klart Ghazalis sista färd och frågan är nu vilket äventyr som passar bäst att fortsätta med. Jag tänker att det antingen är att gå direkt på Emissarien som försvann eller ännu ett mellansteg med Arams hemlighet. Det förra utifrån att jag gärna vill komma igång med huvudkampanjen, och det senare för att det vore intressant att introducera Nazareems offer innan ESF.

Någon som har förslag på hur jag borde göra och varför samt om det finns fler äventyr som borde utspela sig innan ESF.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag skulle nog rekommendera att gå direkt på ESF, personligen. Hade jag satt igång en ny Coriolis-kampanj idag så är det nog GSF följt av ESF som hade varit grejen—mycket för att GSF introducerar karaktärer (som Ramas) som även används i ESF och dessa tillåts då vara färska i minnet och kanske rentav något som spelarna kan komma på själva att referera till. Utan det tror jag att ingången till ESF kan kännas ganska påtvingad för spelarna.

Henke

Håller absolut med dig. Viktigt att det går snabbt mellan GSF och ESF. Enda frågan är som sagt nazarems offer. Arams gör det tydligt att den här fraktionen överlevt och det tror jag redan är etablerat i ESF? Tänker att det är stämningsbyggande att höra talas om dessa svartkonstnärer, få bekräftat att de lever och sen ha med dem i ESF? Ett tag sen jag läste ESF nu, så lite oklart hur tydligt det är att de är en del av intrigen, och om det inte är tydligt så kanske det inte spelar någon roll om man kör Arams senare.

Henke

Nu har jag skummat runt i ESF och det är egentligen ingenting i den kampanjdelen som introducerar Nazareems offer officiellt för spelarna. Däremot så finns det en scen där någon kan få en vision som ger ledtrådar mot Nazareems offer och det finns information till SL om att de kommer påverka händelser i fortsättningen på kampanjen. Utifrån detta så tänker jag att Arams hemlighet är bättre att lägga efter ESF.

Tänker också att jag skall inleda nästa spelmöte med att göra en genomgång av Horisontens betydande fraktioner för spelarna.De flesta har nämnts i förbifaren, men för att förstå settingens konflikter så är det bra om de får en repetition (och då ingår ju även Nazareems offer).

entomophobiac

Low Prep High Play
Henke;n319943 said:
Tänker också att jag skall inleda nästa spelmöte med att göra en genomgång av Horisontens betydande fraktioner för spelarna.De flesta har nämnts i förbifaren, men för att förstå settingens konflikter så är det bra om de får en repetition (och då ingår ju även Nazareems offer).
När vi spelade (och vi hann aldrig till ESF) så struntade jag i att introducera fraktionerna annat än genom möten med dem. Exempelvis en Legionen-kryssare som pingar dem i rymden eller liknande som föranleder att de tar reda på mer om dem. Men så spelade mina spelare nomader från Gränsrymden, så de hade en bra utgångspunkt för att vara rätt clueless. Men det funkade riktigt bra, eftersom det speglade spelarnas egna högst begränsade förståelse för världen.

Nazareems offer är ju en minst sagt kontroversiell sekt, men om du inte på något sätt tagit del av Ikonernas kyrkas interna konflikter eller haft ett öra mot marken i Kua, eller på Coriolis, så är det inte säkert du kommit i kontakt med kontroversen. Så tänkte i alla fall jag.

Henke

Funderat vidare lite här. Då jag redan sedan tidigare låtit spelarna ganska fritt skapa de karaktärer de vill så är det nu en brokig skara förstkomna och zeniter där de bör vara allt annat än "clueless". Annars hade det definitivt varit ett alternativ.

Jag är fortfarande inne på att det blir en introduktion av de mer inflytelserika fraktionerna, men efter vår diskussion kommer jag inte att nämna Nazareems offer alls i samband med detta och jag planerar att låta dem vara okända under hela ESF. Istället presenterar jag dem i Arams hemlighet och det är i samband med det och RP´s undersökning av vad det egentligen är de sprungit på där som man kan höra talas om den okända fraktionen som länge varit "utplånad". Tror det kan bli effektfullt och dessutom funka bra med kronologin när del 2 i Ikonernas nåd väl släpps (nästa år?).