Björn Wärmedal;n342537 said:
Jag trodde att deras spel (med Star Wars i spetsen) gick väldigt bra, så jag är faktiskt lite förvånad. Blev inte klokare på att det skulle vara pga att moderföretaget preppas för att säljas heller. Asmodee hade väl nyligen köpt på sig FFG? Att köpa ett företag för att snart lägga ned det förstår jag inte riktigt (utom i de fall en gör det för att företaget en köper är en konkurrent, men så är väl inte fallet här vad jag förstått).
Jag vet inte hur stor del av FFGs omsättning som utgörs av rollspel, men jag gissar på att den är relativt liten. I princip allt de gör i rollspelsväg är "påhäng" till andra saker: Star Wars, Legend of the Five Rings, och Genesys-versionerna av Terrinoth, Android, och Keyforge.
Det som ofta händer när ett företag äter upp ett annat är att de renodlar det köpta företaget. Om resurserna som läggs på t ex Star Wars: Legion ger en avkastning på X%, och resurserna som läggs på Star Wars RPG ger en avkastning på X/2%, så kommer moderbolaget ofta att ställa frågan "varför sysslar ni med den där saken i stället för att lägga resurser på mer lönsamma saker?" Det spelar alltså inte någon roll att verksamheten i grunden går med vinst, så länge resurserna kan generera
mer vinst någon annanstans. I just fallet Star Wars så känns dessutom den licensen ganska färdigmjölkad i och med tre olika rollspel med vardera sex splatböcker plus diverse annat. Det finns nog inte jättemycket mer att hämta där.
Det finns ett fåtal fall där en sådan verksamhet får fortgå ändå, men det rör sig ofta om något som är starkt traditionsbundet och gärna också ger indirekt avkastning någon annanstans. Typexemplet där är Marvel - serierna gör inte direkt något enormt avtryck i Disneys balansräkning, men de utgör myllan där de enormt framgångsrika Marvel-filmerna kan växa, så de får hållas bäst de vill.