Tur och otur[OT]
Tur existerar. Likaså det motsatts. Jag kan inte bevisa det, men genom mina observationer från när vi spelar rollspel (och andra spel som kräver att man ska ha "turen" på sin sida) så måste jag konstatera att vissa personer har mer tur än andra. Just av denna anledning så måste man dela upp karaktärerna mellan två kategorier när man spelar Neotech (och Eon) och denna indelning beror på spelarens tur:
Bra karaktärer: En spelare med tur får duktiga karaktärer med bra attribut och även en massa enheter från början eftersom karriärerna lätt lyckas när man både har tur med slagen och höga attribut. Karaktärerna blir även ännu bättre när de äventyrar tack vare förbättringsslagen som ganska lätt lyckas om man har tur.
Mindre bra karaktärer: En spelare med otur får fumliga karaktärer med dåliga attribut och även lite enheter eftersom karriären lätt misslyckas då spelaren både har otur och låga attribut. Karaktärerna blir dock lite bättre (ofta i högst samma takt som de tursamma spelarnas karaktärer, men givetvis handlar det om lägre nivåer på färdigheterna) när de äventyrar tack vare förbättringsslagen som ganska lätt lyckas trots oturen eftersom man har så låga värden att slå över.
En annan sak som ger de Bra karaktärerna en fördel när det gäller att bli bättre på grund av äventyrande är att de oftare får "kryssa för" sina färdigheter så att de har möjlighet att förbättra dem vid nästa vilovecka (eller vad det nu än är). Detta för att man måste lyckas med ett minst normalsvårt slag i en viktig situation för att få ett förbättringsslag. Den tursamme spelare lyckas enkelt med dessa kritiska slag eftersom de både har höga värden på färdigheten och tur. Den otursamme spelaren har det dock svårare eftersom denne både har ett lågt värde och otur.
All denna tur som krävs för att få en duktig karaktär gör det hela lite orättvist, om man nu ska se det som en bra sak att få en duktig karaktär. Det är väl en smaksak.
Jag vet att detta låter helt galet. Statistiskt sett borde det inte vara någon som helst skillnad mellan spelare, men det är så ändå. Observationerna har dessutom skett under ett rätt långt tidsperspektiv med många slag, och dessutom mellan ett flertal tursamma och otursamma spelare.
Jag kom för övrigt på att det kanske borde finnas en tredje kategori, nämligen Mellanbra karaktärer. Dessa vet jag dock inte så mycket om eftersom det mest är extremfallen som jag uppmärksammat. Men en sak som är säker, det är att tur existerar, oavsett hur mycket det inte borde göra det.