RasmusL;n245926 said:
Belöning = bestraffning, jag tycker att det verkar vara en dålig idé.
Precis, eller "utebliven belöning = bestraffning".
Såhär går det när folk bara ser system med mekaniska belöningar.
Varför inte belöna med saker som har med saken att göra?
• Man tar för sjutton inte med en falle (ordet
är kul att skriva och tänka) för att få XP, utan för att spelledaren ska vara alert i huvudet, vilket ökar chansen till att få en bra omgång. Däri ligger belöningen.
• Om en spelare skapar en krönika, ge personen något att skriva om. Belöna personen genom att dela med dig av krönikan till andra. _Läs_ krönikan, särskilt som spelledare, då det är ett gyllene tillfälle att se vad en spelare tycker och tänker. Detta gäller både för hur du är som spelledare, men också hur spelaren har tolkat saker och om du som spelledare måste förtydliga något. Att ge mer information kan skapa bra scener och du kan även se vilka spelledarpersoner du borde använda dig mer av - vilka personer som spelaren har triggat mest på.
• Om en spelare gillar att karaktärsgestalta, skapa situationer där spelaren får karaktärsgestalta. XP gör inget för en sådan person. Vill du att andra ska karaktärsgestalta, få de inse hur andra har det roligt med karaktärsgestaltning.
Om man annars vill att spelarna ska göra något tycker jag
Måns annars gav ett exemplariskt exempel. Få de att göra något som en del av något annat, i detta fall måste de skriva ett brev för att levla upp.
Äldre diskussion kring bilden