Nekromanti Belöningar i spel för saker utanför spel?

2097

deleta mitt konto tack
Det är mest att jag tycker ordet falle är väldigt väldigt roligt att skriva, säga och tänka

Rickard

Urverk speldesign
RasmusL;n245926 said:
Belöning = bestraffning, jag tycker att det verkar vara en dålig idé.
Precis, eller "utebliven belöning = bestraffning".

Såhär går det när folk bara ser system med mekaniska belöningar.

Varför inte belöna med saker som har med saken att göra?

• Man tar för sjutton inte med en falle (ordet är kul att skriva och tänka) för att få XP, utan för att spelledaren ska vara alert i huvudet, vilket ökar chansen till att få en bra omgång. Däri ligger belöningen.
• Om en spelare skapar en krönika, ge personen något att skriva om. Belöna personen genom att dela med dig av krönikan till andra. _Läs_ krönikan, särskilt som spelledare, då det är ett gyllene tillfälle att se vad en spelare tycker och tänker. Detta gäller både för hur du är som spelledare, men också hur spelaren har tolkat saker och om du som spelledare måste förtydliga något. Att ge mer information kan skapa bra scener och du kan även se vilka spelledarpersoner du borde använda dig mer av - vilka personer som spelaren har triggat mest på.
• Om en spelare gillar att karaktärsgestalta, skapa situationer där spelaren får karaktärsgestalta. XP gör inget för en sådan person. Vill du att andra ska karaktärsgestalta, få de inse hur andra har det roligt med karaktärsgestaltning.

Om man annars vill att spelarna ska göra något tycker jag Måns annars gav ett exemplariskt exempel. Få de att göra något som en del av något annat, i detta fall måste de skriva ett brev för att levla upp.

Äldre diskussion kring bilden

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
RasmusL;n245926 said:
Belöning = bestraffning, jag tycker att det verkar vara en dålig idé.
Jag tycker det är en dålig idé. Kanske för att jag spelar i en grupp som tillämpar det här och jag är den ende som har familj. Eftersom jag har mindre tid och ork än de andra i gruppen skriver jag väldigt lite, och för det straffas jag med en sämre karaktär. (Det är ingen stor sak för mig, men jag tänker personligen inte införa något sånt här i en kampanj; då är det bättre att det äts färre fallesar och skrivs färre krönikor).

Därtill tror jag att sådana här belöningssystem lätt kan skapa missnöje, då det skapar en massa bedömingssitationer där SL ska sätta betyg på sina spelare/kompisar.

För övrigt anser jag att dygden är sin egen belöning.

Halo77

Veteran
Ser ut som att vi är överens men tycker iaf att vår hårt arbetande DM ska ha sin falle. Kanske ett system där spelarna turas om att köpa falle? Allternativt så kan man komma överens om vem som ska ta med vad vid varje speltillfälle. Nån kan köpa falle till DM, en annan kan köpa dricka, en tredje köper chips osv.

Khan

Kondottiär
Nu blev det mycket diskussion om falafel. Det var inte riktigt tanken med tråden från början.

Jag vill skilja på belöningar spelaren ger till spelledaren och omvänt. Att spelarna får en bättre omgång om SL är alert och mätt är ju självklart, men är det självklart att spelarna bjuder SL på käk? Jag har personligen aldrig varit med om det, men har förstått att det förekommer.

Det jag vill göra som SL är just att belöna de som gör något bra inte bestraffa de som inte gör något. Att sätta ett likhetstecken mellan belöning och bestraffning håller jag nog inte med om. Men det är en annan diskussion.

Att ge belöningar utanför spel för företeelser utanför spel är självklart för mig, utöver det jag gör som SL. Att ge beröm för en väl bakad kaka gör för mig till allmänt hyfs, inte till spelsessionen.

Det här med att ge belöningar i metavaluta lätt ju klart intressant. Eftersom vi just nu spelar år noll passar det nog bättre med att få en extra mp än extra ERF. Jag tror jag testat det så får vi ser hur det går.

(Eftersom jag skriver från telefonen funkar det inte att citera. Ursäkta alla som sagt bra saker)

cogitare

Swashbuckler
Khan;n246025 said:
Eftersom vi just nu spelar år noll passar det nog bättre med att få en extra mp än extra ERF. Jag tror jag testat det så får vi ser hur det går.
I År Noll är detta exakt den vägen jag hade gått!

I År Noll är ju alla meta-resurser (mp, krubb, patroner och vatten) kritiska så vilket som av dessa tycker jag funkar bra som belöning för den typen av grejor du pratar om (skriva krönika, rita RP, upprätthålla en uppdaterad lista med alla SLP gruppen mött osv.).

Cog.

2097

deleta mitt konto tack
Nitpick några av dom resurserna är inte metaresurser utan dom är mimetiska resurser! År Noll använder båda.

Metaresurser i femman är saker som insp, xp… kanske hp? medan mimetiska resurser är vatten, pilar, dinarer… kanske slottar?

Falle är däremot en metaresurs…? den är utanför den mimetodiegetiska SIS-världen och… uppäten av mig…?!

cogitare

Swashbuckler
2097;n246035 said:
Nitpick några av dom resurserna är inte metaresurser utan dom är mimetiska resurser! År Noll använder båda.

Metaresurser i femman är saker som insp, xp… kanske hp? medan mimetiska resurser är vatten, pilar, dinarer… kanske slottar?
Sant, nu var jag inte ute efter semantiken iofs. OCH iaf. krubb och vatten är i någon sorts gränsland mellan meta-resurser (typ bennies eller wp i wod kanske) och in-game resurser (som pilar, proviant) med tanke på hur tätt de integreras i systemet. Krubb läker STY-skada och vatten läker [någon annan]-skada (kommer inte ihåg och orkar inte kolla upp just nu...).

Patroner däremot är exakt det du är inne på och kallar för mimetiska (ett ord jag aldrig hört förut) så det var "slarvigt" använt av mig ;)

Cog.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Era åsikter om falafel är inte ämnet för den här tråden. Lägg ner den diskussionen, tack!

ceruleanfive

Bläckfisk
Personligen har jag med åren blivit mer och mer motståndare till uppdelade belöningar. Jag utgår från att alla spelare är där för att ha trevligt och någorlunda gör sitt bästa för att åstadkomma det. Numera delar jag således ut lika mycket XP till alla i gruppen, oavsett om de varit aktivt förtjänande av belöningen eller inte.

Att ge XP för något som inte ens är inom fiktionen hade jag dock aldrig fått för mig. Hur skulle en karaktär kunna bli bättre av att en spelare bakar bullar? Det vore ju lite som att bli befordrad på jobbet för att man har rengjort ugnen hemma hos sig själv. Förvisso är ju alla XP-system lite godtyckliga... Så länge respektive spelgrupp är nöjd är det ju inga konstigheter.