Vad tycker ni om olika former av belöningssystem i rollspel? Ska spelledaren belöna eller straffa sina spelare med erfarenhetspoäng, hjältepoäng eller förbättringsslag när han tycker att de rollspelar bra eller dåligt? Hur gör ni i er spelgrupp?
Personligen är jag tveksam till att spelledaren får ytterligare en befogenhet genom att han får någon slags rätt att bestämma vad som är bra och dåligt rollspel. Dessutom leder det lätt till osämja i gruppen om man ska belöna några mer än andra. Om någon uppför sig illa så säger jag hellre det till dem än ger poängavdrag. Men kanske hade det kunnat fungera om det var spelarna själva som bestämde vilka av dem som hade rollspelat bäst och kommit på klurigast lösningar, eller vad tror ni?
Personligen är jag tveksam till att spelledaren får ytterligare en befogenhet genom att han får någon slags rätt att bestämma vad som är bra och dåligt rollspel. Dessutom leder det lätt till osämja i gruppen om man ska belöna några mer än andra. Om någon uppför sig illa så säger jag hellre det till dem än ger poängavdrag. Men kanske hade det kunnat fungera om det var spelarna själva som bestämde vilka av dem som hade rollspelat bäst och kommit på klurigast lösningar, eller vad tror ni?