Nekromanti Belöningssystem

Troberg

Sinister eater
Re: Ack, du modige man

Herr Nils är både beväpnade och fullt medveten om var du bor. Jag tror att han kan spöa dig även utan sin gummifot.
En skåning viker inte för en dalmas!

Daison

Veteran
Belöningar utan poäng?

Jag tycker att själva idén med belöningar är bra, inte för att man ska utnämna den som är bäst varje möte eller så, utan snarare att markera att "Du, det där var fanimej bra spelat." Om man däremot som jag har en spelgrupp där ingen bryr sig om vad deras karaktärer har så är det litet knivigare att komma på exakt vad belöningen ska vara, jag menar erfarenhetspoäng eller något sådant har ju ingen effekt. Det enklaste är ju så klart att bara säga det till personen, men det känns som om det vore trevligt med någon mer konkret belöning. Någon som har några förslag eller tankar?

/daison

Krille

Super Moderator
Re: Belöningar utan poäng?

• Alla spelare, inklusive spelledaren, bidrar med en tia.
  • Efter spelmötet så utses på något sätt en person som den som gör bäst ifrån sig på spelmötet. Sättet som personen utses på kan vara demokratiskt (alla deltagare har en röst) eller enväldigt (spelledaren har rösten), och inkludera spelledaren (lämpligt vid demokratiskt val) eller inte (lämpligt om spelledaren är enväldig).
  • Den spelare som gör bäst ifrån sig vinner en pizza, antingen efter spelmötet eller vid nästa spelmöte, som betalas med det monetära bidraget.
  • Eventuella överblivna pengar går till godiskassan eller föreningskassan.

Vindhand

Myrmidon
I Buffy får man Drama Points som plåster på såren när Regissören gör något dumt mot rollpersonen för att driva storyn vidare. Undras just hur många Drama Points Giles har samlat på sig genom åren på att bli nerslagen bakifrån av olika monster som varit ute efter hans böcker eller prylar...

Ganska många... Giles har också en tendens att vara apmäktig när det verkligen gäller (särskilt i senare säsonger) vilket passar bra med den mekaniken.

anth

Vetefan
Hm, kanske kan vara värt att öppna och kolla i sin Exalted-bok iallafall.

Jag har aldrig orkat räkna ut sannolikheterna i Storyteller.
är +1 tärning i storyteller = +2 bonus i d20? Eller är det mer?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har aldrig orkat räkna ut sannolikheterna i Storyteller.
Inte jag heller, för de är ju så skumma. Systemet innehåller ju egendomligheter som att risken att fumla ökar ju bättre man blir (om jag minns rätt). Att göra någon form av konvertering mellan Storyteller och D&D vågar jag inte ens tänka på... :gremshocked:

/Dimfrost

Staffan

Myrmidon
Som sagt var, sannolikheterna i Storyteller är bisarrt skumma. De är något mindre skumma i Exalted, på grund av några skillnader i tärningssystemet:
1. Alla slag är mot 7 (det finns magi som ändrar detta, men den är tämligen sällsynt). Svårighet regleras i stället med antal lyckade som krävs.
2. Ettor är inte anti-lyckade.
3. Du fumlar bara om du slår en etta och inga lyckade (i stället för fler ettor än lyckade).

Förutom en liten anomali när man går från en till två tärningar så ökar inte fummelrisken med antalet tärningar. Vad som dock händer är att ju duktigare man blir, desto större andel fumlas av de slag som misslyckas - vilket på sätt och vis är rätt genretypiskt, om hjältar misslyckas så misslyckas de oftast rejält.

Hartland

Warrior
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Jag har egentligen inte läst boken men med ett minne så som mitt så mins jag att i antologi böcker som man har i skolan läst att även om hon delvis var på hittad så fanns hon. Det var bara det att hon egentligen var en smutsig barflicka och inte en fin dam.

/Hartland - har ibland minne för detaljer