Nekromanti Belial och färdigheter (Spoiler?)

nordan

Swordsman
Lamior och lichar behåller alla färdigheter eftersom att de tar över sina egna kroppar. Gäller detta med andra ord även en belial där kroppens ursprungliga själ binds till rätt kropp?

DarkMystic

Swordsman
Det beror på hur länge anden har varit död. Om anden dog precis så kommer han typ ihåg allt men har han varit död i 1500år så har glömt typ allt. Fast det gäller endast andar för Demoner i Belialer är ju inte döda.(eller?)

/DarkMystic det enda han kan bra om Eon är nekromanti

Jaggernaut

Hero
Om anden dog precis så kommer han typ ihåg allt men har han varit död i 1500år så har glömt typ allt.

Brukar inte andar tyna bort efter att det varit döda ett tag? Och frågan var väl om man hade kvar sina färdigheter om man sätts in i sin gamla (döda) kropp, jag skulle inte vilja bli anden till en belial med min kropp som varit död i 1500 år.

Fast det gäller endast andar för Demoner i Belialer är ju inte döda.(eller?)

Nej. Men om man dräper en demon som manifesterat sig i människornas värld dör den då eller fördrivs den bara tillbaks till andeplanet (jag skulle tippa på det sista). Vilket fall så har man kvar kroppen och då skulle man kunna göra en belial av den och sätta in demon i sin döda demonkropp.

Jag ser redan framemot Demoner. Då den kommer ska jag göra en sådan belial :gremgrin:

Jaggernaut

Hero
Nyligen avlidna andar har troligen kvar alla sina kunskapsfärdigheter (som darkmystic redan påpekat).

Vad gäller de rörelsebaserade färdigheterna så verkar det troligt att de inte förändras då det är stor chans (för en kropp med vanliga värden för RÖR) att belialen får högre rörlighet än vad kroppen hade innan. Speciellt då ifall man skapar belialen på högre rang än vanligt och lägger extratärningen på RÖR (då är det troligt att belialen RÖR ändå överstiger kroppens än fast den hade ett högre värde än normalt i RÖR).
Sedan kan jag tänka mig att det kan kännas annorlunda att plötsligt vara rörligare än vad man brukar men det drabbar ju både lamior och lischar (lischer?) utan att de påverkas av det så logiskt sett borde inte belialer i sina egna kroppar göra det heller.

DarkMystic

Swordsman
Brukar inte andar tyna bort efter att det varit döda ett tag? Och frågan var väl om man hade kvar sina färdigheter om man sätts in i sin gamla (döda) kropp, jag skulle inte vilja bli anden till en belial med min kropp som varit död i 1500 år.

Vissa andar e så jävlans envisa så de finns så gamla andar faktiskt. Och än en gång om du inte var död för länge minns du ditt gamla liv och alltså dina färdigheter.

Nej. Men om man dräper en demon som manifesterat sig i människornas värld dör den då eller fördrivs den bara tillbaks till andeplanet (jag skulle tippa på det sista). Vilket fall så har man kvar kroppen och då skulle man kunna göra en belial av den och sätta in demon i sin döda demonkropp.

Du använder inte demonkroppar för att göra Belialer utan du använder själva "demonsjälen" som du sätter in i Belial

Jag ser redan framemot Demoner. Då den kommer ska jag göra en sådan belial

När den kommer ut kommer jag pumpa med Belialer i alla storlekar :gremelak:. Och förresten nån som vet om man kan få in en drak-ande i död kropp?

Jaggernaut

Hero
Du använder inte demonkroppar för att göra Belialer utan du använder själva "demonsjälen" som du sätter in i Belial

Jo jag vet men och det var inte riktigt så jag menade. Det jag menade är att man kanske skulle kunna se demonen som död då du dräpt dess kropp. Nog för att jag inte skulle se det som så då de ursprungligen kommer från andeplanet (eller?). Som jag ser det har den bara fördrivits från Mundanas värdsliga plan (för en tid iallafall).

Och förresten nån som vet om man kan få in en drak-ande i död kropp?

Inte en vanlig människokropp iallafall, då en drakes själ är av 8:e rangen. Då en demons demoniska krafter skulle slita sönder den döda kroppen då demoner har en rang över 4. Drakens själ skulle göra slarvsylta av kroppen :gremgrin:

DarkMystic

Swordsman
Jo jag vet men och det var inte riktigt så jag menade. Det jag menade är att man kanske skulle kunna se demonen som död då du dräpt dess kropp. Nog för att jag inte skulle se det som så då de ursprungligen kommer från andeplanet (eller?). Som jag ser det har den bara fördrivits från Mundanas värdsliga plan (för en tid iallafall).

Okej nu fattar jag vad du menade.

Inte en vanlig människokropp iallafall, då en drakes själ är av 8:e rangen. Då en demons demoniska krafter skulle slita sönder den döda kroppen då demoner har en rang över 4. Drakens själ skulle göra slarvsylta av kroppen

Hmm då är det bara att leta efter nåt som klarar drakenssjäl förutom en drakkropp...

/DarkMystiv vill en odöd med draksjäl

Jaggernaut

Hero
Jag kom precis att tänka på en sak.

Hur fångade du in draksjälen. För vist är det så att andar & demor måste bli infångade innan de kan bindas, det är ju inte liksom att de bara ploppar upp då du är redo att binda den vid kroppen (eller?).

DarkMystic

Swordsman
Re: Belial och färdigheter (Spoiler?) nu [OT]

Först får det göras en ritual som kan hålla inne saker med rang8. Sen använder du en massa resuser på att hitta en drakhåla. Använda den där tjänsten som Dräpare är skyldig dej :gremwink:. Få död på draken och fångar den med din ritual.

Även om detta är typ omöjligt så går det ju i praktiken, fast jag undrar vilka egenskaper en Belial med draksjäl har.

/DarkMystic som ska skapa den och kalla en En EN Drackial!

Jaggernaut

Hero
Re: Drakbelial

Det ryktas att Kraden Nanórgona skall ha lyckats med det hela

Om det nu är så att han lyckades med det där så måste han ha utgått från ett vanligt skelett´och sedan stoppat ditt den nekrotropiska förmågan 'andebinding' vilken är på rang 2. Vilket vi nu kommit fram till min fråga.

Räcker det med det eller måste man då lägga till åtta ranger (draksjäl = rang :gremcool: på den vandöde för att de ska funka (som för belialer då man gör dem som 'belial' i V&N sidan 38-40)?

DarkMystic

Swordsman
Re: Drakbelial

Om det nu är så att han lyckades med det där så måste han ha utgått från ett vanligt skelett´och sedan stoppat ditt den nekrotropiska förmågan 'andebinding' vilken är på rang 2. Vilket vi nu kommit fram till min fråga.

Räcker det med det eller måste man då lägga till åtta ranger (draksjäl = rang :gremcool: på den vandöde för att de ska funka (som för belialer då man gör dem som 'belial' i V&N sidan 38-40)?

Jag tror han använde lite andra grejor än de vanliga. Pojkar och flickor i Eons små grejor har alltid och kommer använda något speciellt som spelare aldrig kommer få göra.

/DarkMystic har för mycket att göra

Drakbelial = belial av rang 13

För att kunna hysa draksjälens mäktiga själsliga energi krävs att man ökar rangen på den nekrotropiska animationen. Normalt sett slits kroppen sönder om andens rang överstiger 4 men då drakkroppen vanlitvis kan hysa sin egna rang 8 själ så borde den även kunna göra så efter döden (personligen kör jag med att en animerad kropp max kan hysa en själ av antingen en rang högre eller lägre än vad kroppen normalt sett hyser). Dock så krävs det alltså att man ökar den nekrotropiska kraften.
En vanlig belial, med andra rangens själ, har en slutgiltig rang på 7. Draksjälen är av 8:e rangen varvid den blir sex nivåer högre dvs. 13:e rangen.

Hur Kraden Nanòrgona sedan kunde lyckas med den smått omöjliga bedriften att först döda och sedan fängsla en högre drakes själ DET är en helt annan historia... :gremgrin:

Ljusetsriddare - vars spelare inte gillar att deras spelledare har V&N i sin arsenal... :gremelak:

Ymir

Liten kantbaron
Belialen är en märklig varelse. Den är en demon, men har ändå varken Andeförnimmelse eller Astra daimotropi. Det bröt lite mot min syn på Mundanas demoner, iallafall. Vidare har den oerhört höga typvärden i vissa färdigheter.

Så, när en SLP i min kampanj animerade en vandöd heavédrake och ingjöt en tämligen kraftfull irrlicht i den fick jag göra en hel del överväganden när jag skulle sätta ut stats. Så här blev det:

Heavé-drake/Irrlicht bunden i belial

STY: 36
TÅL: 23
RÖR: 16
PER: 7
PSY: 16
VIL: 20
BIL: 20
SYN: 14
HÖR: 12
AND: 15

Förflyttning: 12 m/runda*, BF: 29,5 kg,
VINIT: 11, Insikt: 9. Chockvärde: 26,
Skadetålighet: 9 rutor, UK: 10 rutor.

* Se speciella egenskaper, nedan.

Anfallsmanövrer (närstrid):
Bett (13), ObH4T6+2, Bryt(-), SI(1/2).
Klor (13), ObH5T6+2, Bryt(-), SI(2/1).
Svanssnärt (12), ObH5T6, Bryt(-), SI(1/1).
Horn (12), ObK3T6+2, Bryt(-), SI(2/2).
Stånga(12), ObK4T6+2, Bryt(-), SI(3/-).

Anfallsmanövrer (avstånd):
Dykning (13), Höjd [2-5-8-15m], ObK5T6, 2xOb6T6, 3xOb7T6, 4xOb8T6.

Försvarsmanövrer: Undvika (14), Motanfall.

Träfftabell: Använd den för Grip i Monster & Varelser (sid 21).

Rustning: Generellt: [H5, K4, S4]
Fjällat skinn [H5, K4, S4] Täcker allt utom vingarna
Seg hud [H2, K3, S2] Täcker vingar

Färdigheter: Alstra Daimotropi 9, Besvärjelse 11, Diplomati 12, Flyga 16, Förhöra 18 (Tortyr), Gömma 9, Hoppa 14, Jakt 13, Krigföring 10, Ledarskap 12, Magiförnimmelse 13, Ockultism 16, Räkning 14, Smyga 11, Speja 14, Spåra 10, Stridsvana 14, Söka 9, Teoretisk magi 14, Undervisning 10, Undvika 14, Övertala 15

Språk: Radh-kamriska 10, Danarthiska 16, Rarûn 7

- Ymir, snickrar

nordan

Swordsman
Tillägg och tack.

Tack för svaren! Nu har jag betydligt mer kött på benen.

Tillägg dock: En själ som binds till sin egen kropp kommer alltid att vara helt nyligen dödad. Varför? Jo: Vid skapandet av en belial får kroppen inte ha varit död i mer än en timme. Då har ju rimligtvis inte heller själen varit död så länge. Binder man däremot in en ANNAN själ i kroppen kan den mycket väl ha varit död i flera tusans år.

/Nordan, gör utdrag ur det finstilta.

Jaggernaut

Hero
Det där beror på hur man ser det

Om man använder den nekrotropiska förmågan 'Andebinding' (sidan 55 i V&N) så kan man även binda andar och demoner till andra vandöda än just 'belial'. T.ex. ett skelett eller en zombie. Egentligen är det lite luddigt med belialer eftersom de skulle även klassas som en belial men inte vara en 'belial' från sidan 38. De skulle få andra egenskaper och så men i stort sett vara samma sak.

Det är åtminstone så jag ser på saken. Sedan om jag har rätt är kanske en annan sak.

nordan

Swordsman
Re: Det där beror på hur man ser det

Det verkar väldigt intressant att utföra någonting liknande. Frågan är, om man binder själen till en lägre vandöd, så blir väl den lägre vandöda en högre vandöd? Hur ska man hantera det regelmässigt? Behandla den precis som en högre vandöd utom för beräkning av grundegenskaper? Kommer den ha de grundegenskaper som en lägre vandöd i vanliga fall saknar?

Jaggernaut

Hero
Re: Det där beror på hur man ser det

Frågan är, om man binder själen till en lägre vandöd, så blir väl den lägre vandöda en högre vandöd?

Jo, den borde nog räknas som högre vandöd då.

Kommer den ha de grundegenskaper som en lägre vandöd i vanliga fall saknar?

Tja eftersom det är en ande/demon som behärskar kroppen borde den väl få de grundegenskaper som anden/demonen har men lägre vandöda saknar. Sedan så skulle det se ganska intressant att se vad som händer med typ en dödsväktare med en demon i sig eftersom demonen förvrider den vandöde den blir fast i.

Nu är väl det inte säkert att detta fungerar (det med andar i lägre vandöda) men själv så tycker jag det. Varför skulle de annars lägga in 'andebindning' som en förmåga? De skulle ju kunna ha den som speciellt för belialer (att den bara finns för dem) om det inte går att använda den på något annat än den vandöde 'belial'.