Nekromanti Belysning i fantasyrollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Har börjat fundera rätt mycket på just belysning på sista tiden. Borde inte facklor vara ganska värdelösa för grottutforskande? De brinner inte särskilt länge, och om man inte har de här fina, moderna, röklösa facklorna så osar det utav bara fasen. Ett helt äventyrargäng med facklor i en grotta borde snart leda till ett äventyrargäng som är medvetslösa pågrund av syrebirst =)

Okej då, jag har inte funderat så mycket utan jag har bara blint lyssnat på lindybeige:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jiuHr5YVJBI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/jiuHr5YVJBI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HQZqbGME5HY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/HQZqbGME5HY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LMhMrnWslQs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/LMhMrnWslQs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MPaj8lR786s"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/MPaj8lR786s" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Tankar om det här? Är det tråkigt historienörderi eller något man kan använda för att förhöja stämningen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Problemet är väll att även i lågnivå och låglevel fantasy så har alverna och dvärgarna mörker syn och magikerna ljusmagier. Plus, det blir rätt bökigt...

Det finns dock ett CoC scenario där du ska utforska en grotta full med fladermös och går du ner där med en fackla antänder du gaserna från det halvmeter tjocka lagret fladermus bajs och spränger både dig själv och hela skiten i luften :gremlaugh:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
God45 said:
Problemet är väll att även i lågnivå och låglevel fantasy så har alverna och dvärgarna mörker syn och magikerna ljusmagier. Plus, det blir rätt bökigt...
Om man har med alver och dvärgar i någon större utsträckning :gremgrin:

Utveckla gärna vad du menar med bökigt. Rökförgiftningen? Det var inte min stora poäng med inlägget utan jag tänkte snarare att man kanske borde överge facklor helt och hållet till fördel för andra ljuskällor så som oljelampor och ljus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Jag är ganska mycket typen som inte håller koll på de där sakern som Rob tipsade om i dungeon crawl tråden. Jag tycker det är för mycket klydd att håll reda på hur många meter man ser med sina ljuskällor eller hur länge magier varar. Så jag är mest "Har någon en fackla eller så? Ok, du har en." och sedan tänker jag inte mer på det. Så ofta räcker en enda fackla en hel kampanj :gremtongue:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
God45 said:
Problemet är väll att även i lågnivå och låglevel fantasy så har alverna och dvärgarna mörker syn och magikerna ljusmagier. Plus, det blir rätt bökigt...
Om man har med alver och dvärgar i någon större utsträckning :gremgrin:

Utveckla gärna vad du menar med bökigt. Rökförgiftningen? Det var inte min stora poäng med inlägget utan jag tänkte snarare att man kanske borde överge facklor helt och hållet till fördel för andra ljuskällor så som oljelampor och ljus.
Tja med tanke på att man sen antiken mest använt facklor och liknade som fast utomhusbelysning (tänk gatlyktor och trädgårdsbelysning för att få en modern motsvarighet) medan portabel och inomhus belysninga bestått av ljus, oljelampor och olika sorters lyktor så sker ju användandet av facklor i fantasy och film enbart för effektensskull.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Med tanke på att diverse lyktor är helt överlägsna (och med fantasytillgång till glas inte knepiga att få tag i) även i många äldre system borde man nog bara använda dem oftare.

4E löste det hela med Sun Rods, som är magiska spön som lyser upp... allt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag gillar tanken på realistiskt grottröj. Där det finns toaletter och sovrum för kobolderna, fällor är retarded för folk går i grottan hela tiden, det är en rimlig taktik att försöka röka ut motståndarna etc.

I en sådan variant så skulle detta självklart vara relevant. Facklor blir ju plötsligt något av ett vapen - släng in en och stäng dörren.

Jag tycker också att det är rätt bortglömt eller underutnyttjat att även motståndarna borde använda ljuskällor. Och att trollen ser i mörker är helt enkelt fegt och tråkigt.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Anekdot:

När teveserien Anno 1790 spelades in så använde man bara öppna lågor, mest gas och stearin, för inomhusbelysningen, för att få rätt atmosfär. Förutom att det kändes coolt (och var lite farligt) så kan jag säga att man fick snyta sot ur näsan efter en dag. De i teamet som kunde gick med munskydd, som samlade på sig en stor oljefläck på bara några timmar. Och det var alltså moderna bränslen, så sotfria det gick att hitta.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag brukar mest tänka på att man måste hålla facklan utanför sitt eget synfält om det ska vara någon nytta med den. Annars blir man ju bländad och ser nästan lika dåligt som i totalmörker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi som har sovit i armétält med vedkaminer känner igen det där... snoret var fan svart fram till lunch.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
God45 said:
Jag är ganska mycket typen som inte håller koll på de där sakern som Rob tipsade om i dungeon crawl tråden. Jag tycker det är för mycket klydd att håll reda på hur många meter man ser med sina ljuskällor eller hur länge magier varar. Så jag är mest "Har någon en fackla eller så? Ok, du har en." och sedan tänker jag inte mer på det. Så ofta räcker en enda fackla en hel kampanj :gremtongue:
För min del så upptäckte jag tjusningen med att hålla reda på hur långt karaktärerna kan se när jag spelade min egen version av "the god that crawls", spelarna var sjukt nervösa av att bli jagade av ett odödligt monster som också var ljudlöst det blev väldigt intressant att se hur man använda olika ljuskällor t ex åt vilket håll i korridoren skulle man rikta bullseye lantern.

Att inte hålla reda på hur länge besvärjelser räcker är verkligen inget för mig... en Find Traps räcker tre turns om du inte spelar den tight så springer de igenom hela grottan nu blir det taktiskt spännande när man skall kasta den. Samma sak med Circle of protection from evil 10 ft radius i Ravenloft, när skall man kasta den?
 
Top