För att få saker att se mer naturliga ut gäller det att teckna av det naturliga och förstå det.
Nå, jag drar hela "Hej där fellow nybörjare"-harrangen, varesig du redan hört den eller inte. För det vet ju inte jag och jag vill ändå hjälpa till. Från en fellow rookie till en annan. =)
Det är en bra start och det gäller att inte vara rädd för att komma igång och göra misstag. Då blir du ett gnälligt ångesttroll som jag, som ger upp med tecknandet i väldigt långa perioder och därmed biter sig själv i svansen för förstör alla chanser till utveckling (ja, jag försöker sluta vara ett ångesttroll, numera). För den enda vägen till framgång är att teckna, teckna, teckna och teckna.
Kritik är din bästa vän och speciellt kritik från andra. Jag har aldrig kunnat ta min egen självkritik men jag har alltid älskat kritik från andra eftersom de sakligt pekat ut mina fel och därmed lärt mig nya saker. Att lära av sina misstag är inte bara snack.
Nå, för att vara ärlig är det tyvärr flera delar som inte stämmer med den där bilden. Ta sköldarmen till exempel – om du stod så där skulle vi aldrig se hela din axel och överarm, för de är dolda bakom din överkropp. Försök skissa med hela linjer istället för att ta om hela tiden och skissa
genom kroppen. Är det ena benet bakom det andra så skissa benet bakom genom benet framför så att båda benen blir hela, så att du kan se vart de landar, vart de sitter fast osv. Teckna in allt som finns där, även det som är dolt!
Men, istället för att räkna upp alla fel i din teckning så tänker jag sammanfatta det till att jag tror att du ritat den där bilden helt ur minnet utan någon referens till korrekt anatomi. Alternativt att du ritat alldeles för snabbt och tittat mer på din egen teckning än referensen. Det borde du inte göra, och det säger en som vet. Jag har nästan alltid tecknat ur min fantasi och har ovanan att göra det fortfarande, och då blir det oftast sämre än om man haft någon sorts verklig förlaga till hjälp. Man måste veta hur saker ser ut för att teckna dem, och nej, ditt bildminne är inte pålitligt i så värst lång utsträckning. Så, teckna av verkligheten och tweaka den med din fantasi. Då blir det bättre.
Med det sagt vill jag tipsa dig om att studera mer, titta mer och teckna mindre – till en början. Börja med grundläggande saker som rena linjer och former, gå sedan vidar till grundläggande anatomi (DET SVÅRASTE SKIT SOM FINNS, IMHO) och ta dig fram steg för steg och försök se processen istället för resultatet. Jaga process; teckningstid, inte färdiga resultat – det är det första som ger något, det andra leder bara till frustration och ångest (som sagt: jag vet).
Jag föreslår att du checkar sidor för life drawing, alternativt kollar om det finns någon riktig krokikurs i din närhet, som du kan ansluta dig till. Eller vilken teckningskurs som helst, helt enkelt. Men, nå, det finns massor med webbsidor som har bra skit i bakfickan.
Checka här:
http://www.artinstructionblog.com/top-10-online-figure-drawing-resources-for-beginner-artists
Flera av sidorna i länken är life drawing online-sidor, vilket innebär att det är sidor med bilder på mer eller mindre nakna människor som du ska titta på och teckna av så rent och snabbt du kan utifrån satt tidsfrist. Nej, du ska inte teckna detaljer, utan du ska fånga kroppens grundläggande anatomi – koncentrera din på själva posen och proportionerna och försöka fånga den figuren så snabbt men rent du kan.
... Bildgoogla på kroki så får du en schysst uppfattning om vad det är du ska sträva efter – teckningarna med detaljer utöver rörelselinjer, konturer och geometriska hjälpformer än gjorda av fett duktiga personer som fått mycket tid på sig. Så jämför dig inte med det, det är inte det du ska göra.
... Själv tycker jag bäst om att ha 30-60 sekunder på mig. Iof var det längesedan jag stod i en krokisal nu, men för mig gav det mest att teckna snabbt med så gott som avstängd hjärna.
I övrigt finns det ton med böcker om teckning. Gå till bibblan, låna grundläggande teckningsböcker och böcker om anatomi för tecknaren. Kolla in det gör med hur allt kommer från grundläggande geometriska former och använd dig av det, det är bra. Ett huvud är en boll, en bog är en låda, en arm består av cylindrar med bollar som leder osv. Ta in det och skapa en uppfattning om att bygga "kött" ovanpå det.
Och strunta
inte i perspektivteckning! Det har jag ignorerat så gott som helt fram till nu och usch vad jobbigt det är att lära sig så här i efterskott.
Ja du, det är lätt för mig att sitta här och jiddra. Jag kan inte så mycket jag heller, tecknar inte så ofta som jag skulle vilja, och är minst sagt en krasslig medelmåtta om ens det. Dock har jag mycket skit på nybörjarflaket och vill därmed dela med mig från en nybörjare till en annan. Du ska göra allt som jag inte gjorde och inte göra allt som jag gjorde!
Ska jag personligen rekommendera en teckningsbok får det som vanligt bli denna:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1600617735
Kort sagt: Att det är fel eller dåligt att måla av och att använda referenser som livet, föremål och bilder är en enda stor fet
myt! Man lär sig genom att använda sådant och alla konstnärer som producerar bra skit har utgått från förlagor som just leder till bra skit. Man kan inte teckna verkligt utan att teckna av verkligheten, precis som att man inte kan överdriva superhjältemuskler om man inte har fattat hur muskler ser ut på riktigt. Osv. Titta mer, teckna mindre! ... Det är mitt tips. Det bästa min gamla teckningslärare sa till mig är att teckning och målande handlar inte om att skapa, det handlar om att
se.
Bildgoogla mycket, googla på skisser och sök på teckningssidor. Det finns ton av sidor och videos av hjälpsamt folk som visar oss hur man ska göra. Och det bästa av allt är att de alla varit där vi är; i början med tveksamhetens penna i hand.
Kör hårt och lycka till!