Inkdot said:
Varför då? Att gå omkring i bara rustning är inte så hiskeligt omöjligt att normala personer svimmar av utmattning.
Nejdå, det är inte omöjligt, men slänger du på dig plåtpansar och en ringbrynja så kommer du nog att börja märka av det i jämfört med om du inte bar en sådan rustning. Jag efterfrågar inte att man ska kollapsa och dö, bara att något verkar galet med hur jag beräknar belastning.
Lägg till lite vapen och vikten för kläder (kängor och mantlar är ganska tunga) så är de flesta rollpersonerna endå överbelastade. Lägg sedan på packning med mat, vatten, lägerutrustning och extra kläder så ligger de flesta på sin BFx3 och har ganska svårt att vandra längre sträckor. Nä belastningsreglerna i Eon behöver inte bli stängare.
Du får jättegärna göra en lista på saker som folk normalt sett bär om de bara har en rustning och sina vapen på sig. Mina spelare tenderar alltid ha hästar och sådant med sig (vilket inte är vettigt att attackera under normala strider ifrån t.ex. stråtrövare som vill ha det som byte och de flesta är först och främst intresserade av att nedlägga hotet först).
Använd gärna soldaten i grundeboken (3e utgåvan) som exempel.
Jag har just nu suttit och räknat lite på mina spelare och kommit fram till att en var överbelastad med råge, medan de andra inte var det (två får man göra undantag för... kragg och packåsna och då menar jag egenskapen
)
Men exempelvis:
Riddare Mael Ehrensvärd kånkar runt med följande saker i sin packning...
Två stycken vapen á 0,77 kg och 0,4 kg (dolk och värja i siluna)
Rustningsdelar till ett värde av sammanlagt 17,3 kg (vilket halveras ner till 8,65 kg).
Han är därmed uppe i 9,82 i vikt sammanlagt (vilket råkar vara gravitationskonstanten för de som orkar bry sig).
Vad missar jag i denna beräkning? Hur mycket kläder utöver rustningen går man egentligen runt med?
Sak samma om ni överbevisar mig helt, bara jag får ett svar ifrån människor som är vettigare än min spelgrupp (så ja, de flesta här alltså
)