Nekromanti Berätta för mig om Mutant år noll

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag har bestämt mig för att köpa mig ett nytt svenskt rollspel att ta med mig när jag flyttar utomlands om ett par veckor. Just nu lutar det åt Mutant år noll men jag kan inte hitta någonting om hur regelmekanismen är. Skulle någon vänlig själ kunna ge mig en kortfattad beskrivning av den? Och sen undrar jag också hur bra det räcker med grundboxen eller om man behöver de lite tjockare regelböckerna?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Kort svar eftersom jag verkligen borde sova.

Grundboxen är nog för ett ordentligt testspel men inte mer. Den innehåller mycket lull-lull och jag tycker att den var väl värd sitt pris (runt 140 kr hos plusbok om jag minns rätt). Regel- och kampanjböckerna har jag inte införskaffat men de lär innehålla en hel del mer, bl.a. fler yrken och regler för arkbyggande som folk verkar förtjusta i.

De grundläggande reglerna är mycket enkla. Du har fyra grundegenskaper och ett litet antal färdigheter. För att göra något, lägg ihop relevant grundegenskap och färdighet och rulla så många T6. Varje 6:a är en framgång (eller vad det nu kallas). En 6:a krävs för att lyckas. Fler 6:or ger bättre resultat. Jag gillar att reglerna är enkla men är måttligt förtjust i att en hyfsat kompetent rollperson relativt lätt kan misslyckas.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En viktig grej Luddwig hoppar över är att man kan "pressa" sina slag för att ta i ordentligt. Då får man slå om alla tärningar som inte visar en radiak- (6:a), biohazard (1:a på grundegenskapstärningar), eller explosion (1:a på pryltärningar). Priset är att då ger biohazard- och explosionstärningarna negativa effekter: varje biohazard-symbol ger ett poäng trauma (skada) på den grundegenskapen, och varje explosions-symbol sliter på prylen och tar bort framtida prylbonus (om man inte pressar har de ingen effekt). Det ger ett spänningsmoment i slaget - är det här slaget värt att pressa? Och hur påverkar de symboler jag redan slagit mitt beslut? Om jag redan har en biohazard eller två så är jag definitivt mindre benägen att pressa, för då vet jag att jag kommer att ta skada av att pressa. Om jag å andra sidan har en radiak eller två på grundegenskapstärningarna men "blanka" resultat på färdighetstärningarna (som inte har några negativa effekter) så är oddsen mycket mer i min favör för att pressa, men å andra sidan så har jag ju redan lyckats i och med att jag har slagit radiak-symboler, och då kanske det inte är värt att ta risken för att lyckas bättre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Att kunna pressa tärningsslagen som Staffan nämner är en bra mekanik. Den skapar intressanta val för spelarna.

Som tillägg till det jag skrev igår tycker jag att År 0 har en skön stämning som genomsyras av förfall och kamp för överlevnad. Bitvis har jag dock svårt för språkbruket som känns konstlat med sitt Känna zonen, Mecka och Krubb. Om jag spelade mer År 0 skulle jag dock kanske börja tycka att språkbruket var en del av grejen. Vidare är jag inte särskilt förtjust i stilen på bilderna i inlagorna. De är för mycket modern serietidning för min smak och bidrar till att År 0 inte känns lika skönt skruvat och humoristiskt som gamla Mutant. Med det sagt, år 0 är ändå välgjort och bra och jag är sugen på att testa BRP-konverteringen som finns på Fria Ligans hemsida.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Återigen, kortfattat...

Strider inleds med initiativslag och sker sedan i rundor. Varje runda kan du göra en handling (använda en färdighet eller mutation) och en manöver (förflyttning m.m.). Avstånd mäts i zoner. Skada går direkt mot grundegenskaperna. Det finns regler för lite av varje och en tabell för kritiska skador. Inga konstigheter alltså.

Erfarenhet är uppbyggt kring poäng som du får efter varje spelmöte enligt en liten lista med prestationer. För poängen kan du sedan bättra på dina färdigheter m.m. Inga konstigheter där heller. Vad jag misstänker är att systemet inte lämpar sig för långa kampanjer (jag vill minnas att det diskuterats här på forumet vid något tillfälle) eftersom förbättring sker i relativt stora steg och du snabbt kan nå taket. Dock är jag inte tillräckligt insatt för att kunna säga säkert.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Strid: Slå för Slåss eller Skjuta. Får du en radiak-symbol har du träffat och gör skada = vapnets grundskada (oftast 2). Skadan dras från målets Styrka (så de flesta tål 2-5 poäng). För extra radiak-symboler kan du göra lite olika saker, oftast mer skada. Har målet rustning får det slå en pryltärning per poäng rustning, och varje radiak-symbol negerar 1 skada och varje explosionssymbol sänker icke-naturlig rustning med 1.

Skada: Varje grundegenskap har en associerad sorts trauma, och trauma sänker grundegenskapen. Styrka - Skada, Kyla (motsvarar Smidighet i många klassiska spel) - Stress, Skärpa - Förvirring, och Känsla - Tvivel. En vanlig källa till trauma är att att pressa sina slag. Man läker trauma på olika sätt: skada och stress läker man genom att äta krubb respektive dricka vatten (en enhet läker en skada/stress), förvirring läks genom att sova, och tvivel läks genom att umgås. Om du får tillräckligt med trauma för att en grundegenskap ska gå ner på 0 så är du Bruten och kan inte göra något, och kan bara komma igång igen genom att någon lyckas med ett slag för Vårda.

Erfarenhet: varje spelmöte får du några erfarenhetspoäng beroende på vad man gjort. I vår grupp brukar vi ofta hamna på 3-4 erf per gång. För 5 erfarenhetspoäng så kan du antingen höja en färdighet ett steg (max 5), eller skaffa en Talang (ofta en specialisering av en färdighet typ "+2 på X i situationen Y", eller något som låter dig använda en färdighet med en annan grundegenskap än vanligt, eller något som låser upp nya möjligheter som att koka bort rötan ur mat).

---------------

Med detta sagt: Mutant år 0 finns även i engelsk tappning, både tryckt och som PDF via Drivethrurpg. Om planen är att du ska kunna spela med utlänningar kanske det är mer attraktivt att köpa det utomlands, och kanske i stället ta med något spel som är svårare att få tag på utomlands - Eon, Hjältarnas Tid, eller något annat skoj? Missförstå mig rätt, Mutant år 0 är inte ett dåligt val, men det finns som sagt att tillgå även utomlands.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En grej med M0 är att det är ohyggligt fokuserat på att göra en sak, och gör den väl. Man spelar mutanter som vuxit upp i skydd av en primitiv Ark, med Den Gamle som beskyddare. Men Den Gamle är nu väldigt gammal och kan inte göra så mycket, förnödenheterna börjar tryta, och inga barn föds i arken. Man måste därför börja ge sig ut för att hitta nya förnödenheter (både åt sig själv och åt Arken), och man måste expandera Arken med olika projekt som gör den bättre på olika sätt. Spelet målar upp en hård värld där allt ruttnar, dör, och går sönder, och det bästa man kan hoppas på är att gå plus/minus noll. Det finns en kampanj inbyggd där man (tror jag, jag är trots allt bara spelare) så småningom ska få pejl på vad som fick världen att gå under, och varför Folket inte får barn och eventuellt lösa dessa problem.

Om man vill göra något som går utanför denna mall så Mutant år 0 måhända inte rätt spel. Man har också släppt expansioner där man spelar muterade djur (Genlab Alfa), robotar (Maskinarium), och snart icke-muterade människor (Elysium), och jag antar att dessa har sina egna kampanjmodeller, men då behöver man ju också den expansionen.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Är personligen inget fan av Mutants regler. Det blir en härrans jävla massa tärningar när man blir lite duktigare alternativt staplar bonusar på varandra. Det är förstås en smaksak, men jag finner Mutants regler knöliga och framförallt så orealistiska att det tar mig ur stämningen. Jag tyckte ärligt talat bättre om Nya Mutant från åttiotalet.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Tack för hjälpen igen, har inte bestämt mig än men nu vet jag vad jag behöver veta :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag kan också tipsa om podcasten http://www.rollspelsradio.se/ Flykten från Paradiset. De spelar förvisso Genlab Alfa, men det är samma regler och typ värld. Där kan man få en känsla för hur reglerna fungerar, åtminstone i deras implementation.
 
Top