Egentligen började jag gnälla i en helt annan tråd, men jag kom fram till att jag nog ville ha respons i en egen tråd istället.
jag spelleder just nu Hellboy med Adventure- regler. Det funkar riktigt bra, utom på en punkt - där det istället funkar riktigt dåligt.
Adventure håller sig med "inspiration points" som dels fungerar som samberättarresurs (man kan ändra och lägga till saker i spelvärld etc) och dessutom fungerar som "bränsle" för coola förmågor och sådant. Man får tillbaks såna här poäng dels genom långvarig vila, dels genom att göra saker som är coola och passar in i genre, stämning etc med hjälp av sina existerande poäng. Typ. Om inte jag missuppfattat något. Rätta mig gärna.
Nå, det här ställer till det. Två av mina spelare har fattat galoppen - den förste (vi kan kalla honom "spelare 1") är vanligen väldigt initiativrik och kreativ och kommer på massor av häftiga grejer som funkar. Coolt, men det gjorde han innan också. Den andre spelaren (vi kan kalla honom "spelare 2") är vanligen sådär halvt om halvt kreativ, kommer på en del grejer men inte sådär spektakulärt mycket. Han har börjat göra betydligt mer grejer sedan vi började spela, så för honom har mekaniken verkligen effekt.
Sedan har vi stackars spelare 3, som inte är vare sig särdeles kreativ eller initiativrik. Hans Inspirationspoäng går till handlingar som "jag skjuter en blixtboll", "jag skjuter en blixtboll till" och liknande. Det blir liksom inget "schwung" och jag som SL har svårt att belöna hans brist på kreativitet eftersom det känns som raka motsatsen till själva poängen.
Jag vet, ärligt talat, inte hur jag ska göra. Det är ett dilemma. Spelare 3 blir hela tiden frustrerad över att "inte kunna göra någonting" eftersom hans inspirationspoäng tar slut stup i kvarten (och han tänker inte ens på att karaktären faktiskt kan göra saker som inte kräver poäng).
Jag har ett par idéer, men det känns inte sådär hyperperfekta. Jag tar gärna emot kommentarer och förslag.
* Låta spelmässiga och berättarmässiga resurser vara separata. Även om man bränner slut på sina "använda-coola-krafter"- poäng, så kan man fortfarande göra coola grejer i världen och ge ens karaktär snygga ögonblick etc.
* Att använda ett eller flera Berättarpoäng ger möjligheten att påverka omvärlden på ett coolt sätt, plus att Kraftpoängspoolen fylls på med motsvarande antal poäng. Gör man något riktigt coolt för man dessutom nya berättarpoäng.
* Berättarpoängen fylls på i början av varje spelmöte. Kanske får man typ ett kraftpoäng också, jag vet inte.
Tanken är att man genom detta dels uppmuntrar spelare att berätta, dels ger dem en möjlighet utöver de som redan står i reglerna att "fylla på" sina kraftpoäng. Och det kommer att finnas större anledning att göra slut på sina berättarpoäng eftersom de fylls på vid nästa spelmöte.
Men jag vet inte. Det känns lite för klurigt för min smak, att hålla på och flytta poäng hit och dit. Förslag mottages.
jag spelleder just nu Hellboy med Adventure- regler. Det funkar riktigt bra, utom på en punkt - där det istället funkar riktigt dåligt.
Adventure håller sig med "inspiration points" som dels fungerar som samberättarresurs (man kan ändra och lägga till saker i spelvärld etc) och dessutom fungerar som "bränsle" för coola förmågor och sådant. Man får tillbaks såna här poäng dels genom långvarig vila, dels genom att göra saker som är coola och passar in i genre, stämning etc med hjälp av sina existerande poäng. Typ. Om inte jag missuppfattat något. Rätta mig gärna.
Nå, det här ställer till det. Två av mina spelare har fattat galoppen - den förste (vi kan kalla honom "spelare 1") är vanligen väldigt initiativrik och kreativ och kommer på massor av häftiga grejer som funkar. Coolt, men det gjorde han innan också. Den andre spelaren (vi kan kalla honom "spelare 2") är vanligen sådär halvt om halvt kreativ, kommer på en del grejer men inte sådär spektakulärt mycket. Han har börjat göra betydligt mer grejer sedan vi började spela, så för honom har mekaniken verkligen effekt.
Sedan har vi stackars spelare 3, som inte är vare sig särdeles kreativ eller initiativrik. Hans Inspirationspoäng går till handlingar som "jag skjuter en blixtboll", "jag skjuter en blixtboll till" och liknande. Det blir liksom inget "schwung" och jag som SL har svårt att belöna hans brist på kreativitet eftersom det känns som raka motsatsen till själva poängen.
Jag vet, ärligt talat, inte hur jag ska göra. Det är ett dilemma. Spelare 3 blir hela tiden frustrerad över att "inte kunna göra någonting" eftersom hans inspirationspoäng tar slut stup i kvarten (och han tänker inte ens på att karaktären faktiskt kan göra saker som inte kräver poäng).
Jag har ett par idéer, men det känns inte sådär hyperperfekta. Jag tar gärna emot kommentarer och förslag.
* Låta spelmässiga och berättarmässiga resurser vara separata. Även om man bränner slut på sina "använda-coola-krafter"- poäng, så kan man fortfarande göra coola grejer i världen och ge ens karaktär snygga ögonblick etc.
* Att använda ett eller flera Berättarpoäng ger möjligheten att påverka omvärlden på ett coolt sätt, plus att Kraftpoängspoolen fylls på med motsvarande antal poäng. Gör man något riktigt coolt för man dessutom nya berättarpoäng.
* Berättarpoängen fylls på i början av varje spelmöte. Kanske får man typ ett kraftpoäng också, jag vet inte.
Tanken är att man genom detta dels uppmuntrar spelare att berätta, dels ger dem en möjlighet utöver de som redan står i reglerna att "fylla på" sina kraftpoäng. Och det kommer att finnas större anledning att göra slut på sina berättarpoäng eftersom de fylls på vid nästa spelmöte.
Men jag vet inte. Det känns lite för klurigt för min smak, att hålla på och flytta poäng hit och dit. Förslag mottages.