Rising
Vila i frid
Hade du varit nöjd med Adventure så hade du inte postat den här tråden till att börja med.Hade jag velat ha ett rent berättarspel så hade jag inte valt Advanture! - systemet till att börja med, till exempel.
Jag förstår inte meningen. Saknas det inte ett "så..."? "om det man vill göra är att försöka få folk att berätta, så..." någonting. "...så måste man erbjuda dem incitament", typ.För mig är det dock en självklarhet att om det man vill göra är att försöka få folk att berätta (vadsomhelst, så länge de berättar - oavsett om det egentligen passar in i historien eller inte. I det här läget är det den nivån jag måste lägga det på), även om det sker "motvilligt" i och med att man bara gör det för att få poäng.
Jag kan inte svara eftersom meningen inte är komplett.
Then you're in luck - för det är ju enkelt att komma på enklare och mer generiska grejer. Det är att ge detaljerad input som är svårt. Så det hade varit mycket värre tvärtom.Medan jag tycker att det här:
"Berätta om en gammal bekant till din rollperson, som räddar er ur ett knivigt läge. Denna bekant har en sällsam, extraordinär talang som kan vara väldigt användbar, men senast skildes ni åt som ovänner. Det finns gammalt groll mellan er, och ni är varandras rivaler. Men om vad? Du står för detaljerna."
...är helt sjukt hårdstyrt och jag som spelare skulle känna mig ordentligt fastlåst i att försöka krysta in den där gamle bekantingen.
En av mina första samberättarinstruktioner var ett enkelt "men..."
När vi körde något rollspel och en spelare hade lyckats använda en kontaktegenskap för att se om de kände till någon som kunde hjälpa dem, då lät jag spelaren få hitta på vilken sorts kontakt som helst, men instruerade dem att lägga till ett "men..." som kunde innebära komplikationer. Typ att kontaktpersonen skulle kräva gentjänster i utbyte, att hon inte var att lita på, att hon hade mäktiga fiender som också skulle bli rollpersonernas fiende så fort de tagit kontakt med personen, eller vad än spelaren kunde komma på.
De lilla ordet "men..." kan alltså räcka alldeles utmärkt som inspirationsmaterial.
Det finns alla möjliga varianter och mellanled, och jag har givit flera förslag tidigare här på forumet. Jag tror inte att du är intresserad av dem, ville bara påpeka skillnaden mellan princip och applikation.