Tack för lite återkoppling, nu vet jag vad jag ska fokusera på inför nästa skrivomgång.
Tanken med stammarna är att det ska finnas stöd för hur man ska agera i etiska och moraliska dilemman, och att det ska finnas en känsla av diversifiering i gruppen.
Sidospår:
Ibland när jag spelar tex DoD kan jag slås av insikten att min spelgrupp, trots att den består av tex en halvorchbarbar, en köpmansanka och en uråldrig magiker, ofta inte känns särskilt brokig - ofta är det som att det är mina polare som knallar runt och snackar med folk, och ibland är det nästan som om insikten kommer efteråt, "vänta, var du förresten en minotaur på 2.30 hela tiden?". Det här är anledningen till att jag har varit skeptisk mot folk som gärna spelar antropomorfiska raser, tex kentaurer. Alltså, spela gärna en kentaur, men då ska det kännas att en av karaktärerna är en helt väsensskild individ som rimligtvis tänker och agerar och uppför sig helt annorlunda, pga av det uppenbara faktum att hen är till hälften häst. Om vi inte klarar av att skapa tillräcklig diversifiering när en karaktär är en lönnmördare och den andra en helare, varför börja blanda in halvhästar?
Detta har ju så klart att göra med graden av rollspelande, och skulle gå att förbättra oaktat spelsystem. Men om det går att skapa stöd för helt olika sätt att betrakta världen, helt olika moraliska kompasser, så är det något jag vill eftersträva.
Angående spelvärlden:
Jag är lite inspirerad av system med auto-generade världar, och funderar på att undvika färdiga kartor. Jag vill att världen utanför Katzimar ska vara oöverskådlig, vild och varierande. En fördel med tex Ereb Altor är att det är väldigt lätt för spelarna att föreställa sig hur världen ser ut, och för SL att beskriva miljöer och system. Berendien är som medeltida Frankrike, Krun lite som Bysans, och vips så har man en bild av samhällen och folkslag och deras kläder. Men till mitt system skulle jag vilja sätta ihop en generator bestående av en mängd tabeller som kan slumpa fram vitt skilda riken och städer. I Saratell finns två kaster, den flygande och den markbundna. Dom flygande bor på toppen av höga torn. Man tillber en gud som visar sig en gång i månaden och tar med sig lyckligt lottade till dödsriket. På Månskensslätten finns ett folk som är sammanlänkade genom sitt svärmsinne. Dom känner sig aldrig ensamma. Osv.
Spelarna ritar fram egna kartor allteftersom man spelar nya äventyr. I tabellerna ska framgå hur man förhåller sig till invandrare från Katzimar.
Ja, det var lite spridda tankar. To be continued.