Nekromanti Berätta om dina knåp och projekt!

MrG

Swashbuckler
Jag har helt snöat in på att skriva spelledarlösa scenarion. Egentligen som en tanke för att kunna ha som merförsäljning när jag och frun har varit ute och kört mordgåtor, men efter andra barnet har den verksamheten helt stannat av. Men spelledarlösa mordgåtor och även nu annat fnulas det på, så får vi se vad som görs med dem. Framförallt tycker jag att det är spännande och kul med formen och roligt att se att den funkar.

Det andra jag inte kan hålla mig borta ifrån är att försöka se vad man kan göra för att locka mer rollspelsarrangörer, spelledare och spelar till GothCon. Meningen är att det inte ska få ta någon tid för mig, men jag kan inte helt hålla mig borta från det.

-Gunnar (som medvetet inte forumar sig för mycket för att ta den lilla tiden som jag får ihop till spel eller skrivande)

Sapient

Swashbuckler
Ett långsiktigt knåp att göra ett bra spelsystem som gör vad jag vill, framför allt avsett för att kunna spela bra space opera...

Arfert

Facit
Mitt projet Fantasy! är i pricip klart.. äntligen! Fast det kanse inte är ett knåp..

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Mitt senaste knåp är att måla om siffrorna på några tärningar! De här tärningarna var fina men oläsliga igår, men idag är de minsann hur lättlästa som helst och ännu finare, så jag är supernöjd. Tänk vilken skillnad lite akrylbaserat vitt bläck, en pensel och lite hushållspapper kan göra.

Det började egentligen med att jag bara skulle provtesta för att se hur jobbigt det var innan jag beställde en shitload of omålade tärningar från Amerikat, och det var ganska smärtfritt.
Vad trevligt! Det borde jag också skaffa mig, sådant däringa bläck eller vad det nu var, menar jag. Jag har nämligen en del tärningar där man inte varit så smart med färgsättningen på siffrorna gentemot färgen på själva tärningarna. Har ett sådant set då håller i din hand med guldsiffror. Är det exakt sådana du målat om? Jag skulle nämligen just vilja måla om bland annat dem. :gremlaugh: ... Vart hittar man akrylbaserat bläck? Aldrig hört talas om förut.

Har nyss lagt vad jag tror är de sista glassyrklickarna på ett D&D 4E-scenario till den nya Neverwinter-settingen. La ner extra mycket energi på layout (inte alls som vissa som gör egna spela här gör dock) och satsat på att skriva det som att någon annan skulle kunna spelleda det. Lagt in alla monster och deras taktiker med. Väldigt liknande upplägget i wizards egna produkter.

Det är väldigt kul att göra encounters till D&D4E.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Har ett sådant set då håller i din hand med guldsiffror. Är det exakt sådana du målat om? Jag skulle nämligen just vilja måla om bland annat dem. :gremlaugh: ... Vart hittar man akrylbaserat bläck? Aldrig hört talas om förut.
Ja, alltså, det vore ju knasigt att visa upp andra tärningar än de jag berättar att jag målat om, så det är exakt de tärningarna på bilden. :gremcrazy:

Bläcket jag använt tror jag inte är så svårt att hitta, jag tycker jag sett det på många affärer med konstnärsmaterial. Om du har en bra färghandel kan det finnas där också. Det jag har är Daler Rowney (bara för att ge dig ett namn), men det borde väl funka fint med vilket akrylbaserat bläck som helst.

De brukar stå tillsammans med annat bläck/tusch för stiftpennor och dylikt. Tror de används till airbrush också för övrigt.

Nu ska jag inte lova att det kommer sitta kvar för evigt, men det är vattenfast och lite sånt, så det borde klara sig rätt bra tycker jag.

Wilmer

Hero
Google earth

Jag gör en kampanjvärld i Google Earth. Ritar ut polygoner och beskriver innehållet/random encounters och sånt i dem eller sätter ut små nålar som är dungeons eller andra spännande platser. Är tänkt att spelas med OD&D eller ACKS men kan konverseras till andra system utan problem! Nu har dessutom google earth 3D-terräng så man kan zooma in och se hur långt rollpersonerna ser från sin bergstopp.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: Google earth

Wilmer said:
Jag gör en kampanjvärld i Google Earth. Ritar ut polygoner och beskriver innehållet/random encounters och sånt i dem eller sätter ut små nålar som är dungeons eller andra spännande platser. Är tänkt att spelas med OD&D eller ACKS men kan konverseras till andra system utan problem! Nu har dessutom google earth 3D-terräng så man kan zooma in och se hur långt rollpersonerna ser från sin bergstopp.
Alltså detta måste du förklara lite mera.

Wilmer

Hero
Re: Google earth

I Google earth så kan man sätta ut nålar, areor och banor samt ge dessa olika färger och beskrivningar. I väntan på att någon vill spela en sandlådig OD&D/MADCorp-kampanj så letar jag upp en del av världen med ball terräng och sätter ut nålar för städer, dungeons eller bara random stuff. En viss skog kan vara en area och då skriver jag för det mesta en kort beskrivning av miljön och faktionerna i skogen samt random encounters som finns där.

Eftersom Google earth låter folk klistra in foton från platser direkt på kartan kan man få en väldigt bra bild av hur en viss plats ser ut på marken även om flygfotot inte är högupplöst. Jag föreställer mig att utforskandet blir roligare och mer realistiskt för spelarna, istället för att gå runt bland hexes eller möta X rövare mellan två städer så kan man som SL glida längs marken och beskriva varje flod och kulle och om man har tur ser man nålen som man satt ut tidigare som är en jättelik staty som drar till sig spelarna. Dessutom finns inbyggd linjal för ett helt icke godtyckligt mått på hur långt det är mellan två platser.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min kompis Åke S och jag knåpar på vår Space 1889-kampanj. Den har legat i träda i många år, men nu är det dags att bege sig till det viktorianska Mars.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
solvebring said:
Har ett sådant set då håller i din hand med guldsiffror. Är det exakt sådana du målat om? Jag skulle nämligen just vilja måla om bland annat dem. :gremlaugh: ... Vart hittar man akrylbaserat bläck? Aldrig hört talas om förut.
Ja, alltså, det vore ju knasigt att visa upp andra tärningar än de jag berättar att jag målat om, så det är exakt de tärningarna på bilden. :gremcrazy:

Bläcket jag använt tror jag inte är så svårt att hitta, jag tycker jag sett det på många affärer med konstnärsmaterial. Om du har en bra färghandel kan det finnas där också. Det jag har är Daler Rowney (bara för att ge dig ett namn), men det borde väl funka fint med vilket akrylbaserat bläck som helst.

De brukar stå tillsammans med annat bläck/tusch för stiftpennor och dylikt. Tror de används till airbrush också för övrigt.

Nu ska jag inte lova att det kommer sitta kvar för evigt, men det är vattenfast och lite sånt, så det borde klara sig rätt bra tycker jag.
Okej, tackar för svaret. Då ska jag kika på det. Undra förresten om det inte borde gå att få tag i en penna av ungefär samma slag. Pensel är ju lite klumpigt. Hm, ska kika.

Och tja, jag tänkte mest om det var sådana med guldiga siffror och om du upplevt just samma problem med att tärningarna är oläsliga eller om du bara bättrat på siffrorna som var vita sedan förut. :gremtongue:

DeBracy

solvebring said:
Okej, tackar för svaret. Då ska jag kika på det. Undra förresten om det inte borde gå att få tag i en penna av ungefär samma slag. Pensel är ju lite klumpigt. Hm, ska kika.

Och tja, jag tänkte mest om det var sådana med guldiga siffror och om du upplevt just samma problem med att tärningarna är oläsliga eller om du bara bättrat på siffrorna som var vita sedan förut. :gremtongue:
Aha, jag hade för mig att jag hade skrivit ut att det var guldsiffror på dem, men det hade jag ju visst inte. Dumt av mig att vara snorkig – sorry!

Nu när tärningarna har fått torka till och skumpa runt i en tärningspåse lite grann så ser det ut som att det vita kan tänkas nötas bort, men färgen ligger ju nedsänkt så det går säkert inte på ett kick. Med flitig användning så blir det nog läge att bättra på igen dock.

Penna? Ja, det är frågan vad man ska hitta då. Du behöver ju dels något som har en så smal spets att den kommer ner i banorna även i t100:ans små siffror och dessutom har en täckande färg. Det är ju inget större problem med en svart penna, men jag vet ärligt talet inte om så många vita pennor som fäster och täcker imponerande.

Jag tycket det var väldigt smidigt med penseln som sagt.

Sapient

Swashbuckler
Mekanurg said:
Min kompis Åke S och jag knåpar på vår Space 1889-kampanj. Den har legat i träda i många år, men nu är det dags att bege sig till det viktorianska Mars.
Med berättelser jag hört från från folk som inspirerats av eller eventuellt gästspelat med denna kampanj, så är den smått legendarisk. Trevligt att höra att den återuppstår. :gremsmile:

DeBracy

Krille said:
Nä. Den är oärligt snodd. Så bra är jag inte.
Men du skulle kunna ha varit det! Länge sen sist jag såg nån av dina bilder. Nåja, det var nästan lite skönt att höra att den är snodd. :gremlaugh:

Då säger jag bara ascoolt om rollformuläret! :gremsmile:

solvebring

Superhero
DeBracy said:
solvebring said:

Aha, jag hade för mig att jag hade skrivit ut att det var guldsiffror på dem, men det hade jag ju visst inte. Dumt av mig att vara snorkig – sorry!

Nu när tärningarna har fått torka till och skumpa runt i en tärningspåse lite grann så ser det ut som att det vita kan tänkas nötas bort, men färgen ligger ju nedsänkt så det går säkert inte på ett kick. Med flitig användning så blir det nog läge att bättra på igen dock.

Penna? Ja, det är frågan vad man ska hitta då. Du behöver ju dels något som har en så smal spets att den kommer ner i banorna även i t100:ans små siffror och dessutom har en täckande färg. Det är ju inget större problem med en svart penna, men jag vet ärligt talet inte om så många vita pennor som fäster och täcker imponerande.

Jag tycket det var väldigt smidigt med penseln som sagt.
True, true. Synd att det inte finns "däckpennor" med fin spets. Nå, fast å andra sidan kanske man kan läcka tärningarna efter att man målat i siffrorna. Kanske räcker med någon minimal dusch Fixativ. Hm tåls att försöka i. Man vill ju inte förstöra tärningarna på något sätt, men någon sorts skyddslack torde det ju gå att lägga på.

anth

Vetefan
Jag tror att jag berättat om detta i någon tidigare tråd, men det skadar inte att nämnas igen.

På grund av tidsbrist ligger mitt nästa projekt i träda tills jag lyckas avsluta någon av de kampanjer som jag håller på med just nu.
Det enda som pågår nu är tankearbete plus insamlande av intressanta saker som kan vara bra att ha till kampanjen.

Tanken är att det ska bli en steampunkig postapokalyptisk fantasyvärld med artefakter från en svunnen civilisation.
Jag har tänkt använda Google Mars för kartor och jag tänkte bara tipsa om ett litet underbart plugin till Google Earth - det är en kille som har suttit och Terraformat hela Mars: Modified Mars - det är en underbar lösning för alla som vill ha högupplösta kartor över en hel planet, men inte vill att det ska utspela sig på jorden.