Nekromanti Bergstoppar döpta efter Nazistfenomen

krank

Går ondskans ärenden
Jag tycker själv att det är lite fånigt; har folk inga riktiga problem att engagera sig i?

ripperdoc

Myrmidon
Ett icke-problem. Folk måste sluta känna sig kränkta. Eller snarare tror jag fallet i Sverige allt oftare är: media letar efter något som skulle kunna kränka någon.

Det är förstås lite fånigt att namnge saker så i semi-officiella sammanhang (som jag antar denna namnlista blir). Men att göra det bland ett gäng klättrare - knappast något att reagera över. Jag är säker på att vi rollspelare klämmer ur oss rätt många Nazi-referenser i spelmöten och spelpauser. Tur att vi inte spelar med Aftonblandet eller tabloid-DN i rummet :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Förutom att det inte är bergstoppar, utan klippväggar som man kan klättra på, så är det fortfarande mer fantasirikt än Torpenhow Hill som sägs betyda ungefär "kullekullekulle-kullen". Det mest fantasirika med den kullen är att den tydligen inte finns.

Wilmer

Hero
Jag tycker det är roligt, hellre att man lyfter på ögonbrynen åt något än att det heter samma sak som allt annat. Liksom, 10% av alla sjöar i Sverige heter Storsjön och alla andra heter Svartkärret. Hade man kastat in lite Negerhoran eller för att hitta något som berör mig Nördjäveln så hade jag bara blivit glad och dessutom så hade det varit lättare att orientera sig.

Spitfire

Swordsman
Magnus Edlund said:
Jag undrar mest vilja idioterna är som namngivit topparna.
enligt den här listan verkar det vara en och samma klättrare som har namngivit klättringsleder med andravärldskrigstema: en viss S. Lorentz

Rising

Vila i frid
Typiskt kul. Jag ser det som att klättraren i fråga driver gäck med hela den larviga grejen att bergstoppar skall ges officiella namn genom någon sorts artificiell myndighet. Så funkar det ju inte; saker får ju namn av att folk kallar dem för något, tills detta namn vunnit traction och blivit allmängods. Myndigheterna skall bara försöka ta reda på vad folk faktiskt säger, och sedan rätta sig efter det; använda dessa namn på kartor och dylikt.

Så länge man har ett idiotiskt system som detta, så är det vår medborgerliga plikt i förnuftets tjänst att använda systemet på ett så idiotiskt sätt som möjligt för att visa hur dumt det är. Hatten av till nazistklättraren; som förhoppningsvis inte är någon nazist (men ja; här anstränger jag mig verkligen för att vara så naiv och blåögd som jag bara kan).

krank

Går ondskans ärenden
Rising said:
Så länge man har ett idiotiskt system som detta, så är det vår medborgerliga plikt i förnuftets tjänst att använda systemet på ett så idiotiskt sätt som möjligt för att visa hur dumt det är. Hatten av till nazistklättraren; som förhoppningsvis inte är någon nazist (men ja; här anstränger jag mig verkligen för att vara så naiv och blåögd som jag bara kan).
Tja, han döpte ju en till "Hitler, kort men elak" så jag tror att det är ungefär lika allvarligt menat som när jag säger att nån är en "jävla hitler"...

Mr.Walker

Warrior
Överdrift eller inte så tycker jag namnen känns ganska onödiga men framförallt smaklösa:p Jag har full förståelse för dom som känner sig kränkta. Det är ju bara den kränkta som kan avgöra om denne känner sig så, inte "vi" andra.

krank

Går ondskans ärenden
Mr.Walker said:
Överdrift eller inte så tycker jag namnen känns ganska onödiga men framförallt smaklösa:p Jag har full förståelse för dom som känner sig kränkta. Det är ju bara den kränkta som kan avgöra om denne känner sig så, inte "vi" andra.
Tja, jag känner mig oerhört kränkt av vår skolministers reklamaffischer. Betyder det att de ska förbjudas?

ripperdoc

Myrmidon
Mr.Walker said:
Visst är det så att de kränkta avgör hur de känner. Men det ska inte styra allmän policy och deras rätt går - i de allra flesta fall - inte före de kränkandes rätt. För då har man dödat yttrandefriheten och lagt en pissljummen moralfilt över hela samhället.

Så låt de kränkta förbli kränkta. De kan förstås beklaga sig, skriva insändare och försöka ändra attityder, men inte driva politiken. Nazismen har en del mycket otrevliga konsekvenser i vår nutid som ska bekämpas, som rasism och misshandel, men "roligt" döpta bergväggar hör inte till de problemen, och skulle bara vara förminskande om de gjorde det.

Mr.Walker

Warrior
krank said:
Tja, jag känner mig oerhört kränkt av vår skolministers reklamaffischer. Betyder det att de ska förbjudas?
Jag har svårt att tänka mig att det är något så allvarligt som kan förknippas med vad nazisterna gjorde under andra världskriget. Men du kanske tycker det är lite av samma sak?

RipperDoc said:
...Så låt de kränkta förbli kränkta. De kan förstås beklaga sig, skriva insändare och försöka ändra attityder, men inte driva politiken. Nazismen har en del mycket otrevliga konsekvenser i vår nutid som ska bekämpas, som rasism och misshandel, men "roligt" döpta bergväggar hör inte till de problemen, och skulle bara vara förminskande om de gjorde det.
Att någon döper berg till väldigt otrevliga saker anknutna till nazismen som dessutom försvaras av andra skulle jag i högsta grad se som ett av problemen.

Vill inte göra en höna av en fjäder men som sagt så tycker jag det är smaklöst på skoj eller ej.

krank

Går ondskans ärenden
Mr.Walker said:
Jag har svårt att tänka mig att det är något så allvarligt som kan förknippas med vad nazisterna gjorde under andra världskriget. Men du kanske tycker det är lite av samma sak?
Givetvis inte, men vem bestämmer var gränsen ska gå?

Sedan: Vilket är värst, att nån satt smaklösa namn på klättringsleder eller att skolministern ljuger om statistik och använder populism för att få folk att tro att "hårda tag" är lösningen när problemet är stora barngrupper och brist på pengar till material?

Jag blir kränkt för att personen som chefar över svensk skola aktivt arbetar för att dra den i en riktning jag anser går ut över tusentals elever på ett mycket dåligt sätt.

De som blir kränkta av de här klättringslederna blir det för att... för att... de blir... påminda? Jag vet inte, jag förstår det inte riktigt. Finns det verkligen inga samh'llsproblem de här människorna skulle kunna lägga sin energi på? Miljön, ojämlikheten, kriget i Irak, vadsomhelst?

Mr.Walker said:
Vill inte göra en höna av en fjäder men som sagt så tycker jag det är smaklöst på skoj eller ej.
Jag håller med om att det är smaklöst. Däremot tycker jag att smaklösa saker är bra rent generellt. Det behövs mer smaklöshet och groteskerier här i världen.

Liksom, finns det inte värre saker att ta tag i än vad nån döper berg till?

Sodivra

Champion
krank said:
Jag blir kränkt för att personen som chefar över svensk skola aktivt arbetar för att dra den i en riktning jag anser går ut över tusentals elever på ett mycket dåligt sätt.

De som blir kränkta av de här klättringslederna blir det för att... för att... de blir... påminda? Jag vet inte, jag förstår det inte riktigt. Finns det verkligen inga samh'llsproblem de här människorna skulle kunna lägga sin energi på? Miljön, ojämlikheten, kriget i Irak, vadsomhelst?
Kom igen krank, det handlar inte bara om att de påminner en om något otrevligt, det handlar om makt. Se feministiskt på det. Det finns makt i det vi gör och säger.

Det handlar om att ta orden som använts för förtryck, och låta de gå ett varv igen. Lätt för oss, mer komplicerat för folkgrupperna som befinner sig i underläge.

Och det är en skillnad på lag och samvete. Allt som är tillåtet är inte rätt.

Ditt bögmongo.

Mr.Walker

Warrior
krank said:
Jag håller med om att det är smaklöst. Däremot tycker jag att smaklösa saker är bra rent generellt. Det behövs mer smaklöshet och groteskerier här i världen.

Liksom, finns det inte värre saker att ta tag i än vad nån döper berg till?
Jovisst, men varför skulle det ena utesluta det andra? Jag förstår inte varför större problem skulle ursäkta att man inte tog tag i dom mindre. Sen tror jag nog att alla stora problem börjat som små en gång i tiden, om man ska gå lite djupare:)

krank

Går ondskans ärenden
Arvidos said:
Kom igen krank, det handlar inte bara om att de påminner en om något otrevligt, det handlar om makt. Se feministiskt på det. Det finns makt i det vi gör och säger.
Det finns absolut makt i ord; jag jag tror att vi gör världen en otjänst genom att fokusera för mycket på vad saker hette under WW2 och för lite på de egentliga orsakerna. Nationalismen borde göra oss mer illa till mods än kristallnatten, liksom.

Jag är definitivt för att avdramatisera orden kring nazirörelsen och dess grymheter. Vi har gett orden för stor makt, så vi märker inte när exakt samma tankar kommer igen, fast med andra uniformer och med andra ord.

Sedan ifrågasätter jag huruvida någon av de som gnällt i eller i närheten av artikeln tillhör någon av de förtryckta minoriteterna i fallet nazismen.

Sodivra

Champion
krank said:
Arvidos said:
Det finns absolut makt i ord; jag jag tror att vi gör världen en otjänst genom att fokusera för mycket på vad saker hette under WW2 och för lite på de egentliga orsakerna. Nationalismen borde göra oss mer illa till mods än kristallnatten, liksom.

Jag är definitivt för att avdramatisera orden kring nazirörelsen och dess grymheter. Vi har gett orden för stor makt, så vi märker inte när exakt samma tankar kommer igen, fast med andra uniformer och med andra ord.

Sedan ifrågasätter jag huruvida någon av de som gnällt i eller i närheten av artikeln tillhör någon av de förtryckta minoriteterna i fallet nazismen.
Bra svar.