RipperDoc said:Ett icke-problem. Folk måste sluta känna sig kränkta.
RipperDoc talar för mig.RipperDoc said:Ett icke-problem. Folk måste sluta känna sig kränkta.
enligt den här listan verkar det vara en och samma klättrare som har namngivit klättringsleder med andravärldskrigstema: en viss S. LorentzMagnus Edlund said:Jag undrar mest vilja idioterna är som namngivit topparna.
Ytterst fascinerande! Framtiden består förhoppningsvis av folk som inte rör ett ögonbryn åt sådana påhitt.Ubereil said:
Tja, han döpte ju en till "Hitler, kort men elak" så jag tror att det är ungefär lika allvarligt menat som när jag säger att nån är en "jävla hitler"...Rising said:Så länge man har ett idiotiskt system som detta, så är det vår medborgerliga plikt i förnuftets tjänst att använda systemet på ett så idiotiskt sätt som möjligt för att visa hur dumt det är. Hatten av till nazistklättraren; som förhoppningsvis inte är någon nazist (men ja; här anstränger jag mig verkligen för att vara så naiv och blåögd som jag bara kan).
Tja, jag känner mig oerhört kränkt av vår skolministers reklamaffischer. Betyder det att de ska förbjudas?Mr.Walker said:Överdrift eller inte så tycker jag namnen känns ganska onödiga men framförallt smaklösa Jag har full förståelse för dom som känner sig kränkta. Det är ju bara den kränkta som kan avgöra om denne känner sig så, inte "vi" andra.
Visst är det så att de kränkta avgör hur de känner. Men det ska inte styra allmän policy och deras rätt går - i de allra flesta fall - inte före de kränkandes rätt. För då har man dödat yttrandefriheten och lagt en pissljummen moralfilt över hela samhället.Mr.Walker said:Överdrift eller inte så tycker jag namnen känns ganska onödiga men framförallt smaklösa Jag har full förståelse för dom som känner sig kränkta. Det är ju bara den kränkta som kan avgöra om denne känner sig så, inte "vi" andra.
Jag har svårt att tänka mig att det är något så allvarligt som kan förknippas med vad nazisterna gjorde under andra världskriget. Men du kanske tycker det är lite av samma sak?krank said:Tja, jag känner mig oerhört kränkt av vår skolministers reklamaffischer. Betyder det att de ska förbjudas?
Att någon döper berg till väldigt otrevliga saker anknutna till nazismen som dessutom försvaras av andra skulle jag i högsta grad se som ett av problemen.RipperDoc said:...Så låt de kränkta förbli kränkta. De kan förstås beklaga sig, skriva insändare och försöka ändra attityder, men inte driva politiken. Nazismen har en del mycket otrevliga konsekvenser i vår nutid som ska bekämpas, som rasism och misshandel, men "roligt" döpta bergväggar hör inte till de problemen, och skulle bara vara förminskande om de gjorde det.
Givetvis inte, men vem bestämmer var gränsen ska gå?Mr.Walker said:Jag har svårt att tänka mig att det är något så allvarligt som kan förknippas med vad nazisterna gjorde under andra världskriget. Men du kanske tycker det är lite av samma sak?
Jag håller med om att det är smaklöst. Däremot tycker jag att smaklösa saker är bra rent generellt. Det behövs mer smaklöshet och groteskerier här i världen.Mr.Walker said:Vill inte göra en höna av en fjäder men som sagt så tycker jag det är smaklöst på skoj eller ej.
Kom igen krank, det handlar inte bara om att de påminner en om något otrevligt, det handlar om makt. Se feministiskt på det. Det finns makt i det vi gör och säger.krank said:Jag blir kränkt för att personen som chefar över svensk skola aktivt arbetar för att dra den i en riktning jag anser går ut över tusentals elever på ett mycket dåligt sätt.
De som blir kränkta av de här klättringslederna blir det för att... för att... de blir... påminda? Jag vet inte, jag förstår det inte riktigt. Finns det verkligen inga samh'llsproblem de här människorna skulle kunna lägga sin energi på? Miljön, ojämlikheten, kriget i Irak, vadsomhelst?
Jovisst, men varför skulle det ena utesluta det andra? Jag förstår inte varför större problem skulle ursäkta att man inte tog tag i dom mindre. Sen tror jag nog att alla stora problem börjat som små en gång i tiden, om man ska gå lite djuparekrank said:Jag håller med om att det är smaklöst. Däremot tycker jag att smaklösa saker är bra rent generellt. Det behövs mer smaklöshet och groteskerier här i världen.
Liksom, finns det inte värre saker att ta tag i än vad nån döper berg till?
Det finns absolut makt i ord; jag jag tror att vi gör världen en otjänst genom att fokusera för mycket på vad saker hette under WW2 och för lite på de egentliga orsakerna. Nationalismen borde göra oss mer illa till mods än kristallnatten, liksom.Arvidos said:Kom igen krank, det handlar inte bara om att de påminner en om något otrevligt, det handlar om makt. Se feministiskt på det. Det finns makt i det vi gör och säger.
Bra svar.krank said:Det finns absolut makt i ord; jag jag tror att vi gör världen en otjänst genom att fokusera för mycket på vad saker hette under WW2 och för lite på de egentliga orsakerna. Nationalismen borde göra oss mer illa till mods än kristallnatten, liksom.Arvidos said:Kom igen krank, det handlar inte bara om att de påminner en om något otrevligt, det handlar om makt. Se feministiskt på det. Det finns makt i det vi gör och säger.
Jag är definitivt för att avdramatisera orden kring nazirörelsen och dess grymheter. Vi har gett orden för stor makt, så vi märker inte när exakt samma tankar kommer igen, fast med andra uniformer och med andra ord.
Sedan ifrågasätter jag huruvida någon av de som gnällt i eller i närheten av artikeln tillhör någon av de förtryckta minoriteterna i fallet nazismen.