Nekromanti Bergting + hårdrock = sant?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag läste ut Demonprinsessan inatt (andra boken i Legenden om Morwhayle) och hade stort nöje av sidan 294:

Det är alltså under slutstriden med Scurvley som Rådets magiker lägger nån formel som manifesterar sig som en regnbåge. Scurvley tillintetgör den genom att en enorm hand stiger upp ur malströmmen och sluter sig om regnbågen som till slut bågnar. Lät väldigt bekant för mig:

Innan detta händer säger också en av magikerna "Se där. Vid horisonten! Jag kan se en regnbåge resa sig!" vilket är direktöversatta fraser från slutet på låten Stargazer som finns på just skivan Rising. Underbart!

Nu börjar jag förstås undra om det inte finns fler roliga referenser av det här slaget som jag har missat. Nån annan som lagt märke till nåt?

Organ

Out of time, out of mind
Nu är det inte Begting, men om du läser något av Anders Fager, t ex "Jag såg henne idag i receptionen", så kommer rocklåtshänvisningarna stå som spön i backen, varav boktiteln bara är den första, med en frekvens som får Håkan Hellström att bli grön av avund.

/Anders

Brynolf

Dum fan
Inte direkt hårdrock, men den onde Shagul citerar Bangles i "Slaktare små" om jag minns rätt.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Jag läste ut Demonprinsessan inatt (andra boken i Legenden om Morwhayle) och hade stort nöje av sidan 294:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Det är alltså under slutstriden med Scurvley som Rådets magiker lägger nån formel som manifesterar sig som en regnbåge. Scurvley tillintetgör den genom att en enorm hand stiger upp ur malströmmen och sluter sig om regnbågen som till slut bågnar. Lät väldigt bekant för mig:

Innan detta händer säger också en av magikerna "Se där. Vid horisonten! Jag kan se en regnbåge resa sig!" vilket är direktöversatta fraser från slutet på låten Stargazer som finns på just skivan Rising. Underbart!
</div>

Nu börjar jag förstås undra om det inte finns fler roliga referenser av det här slaget som jag har missat. Nån annan som lagt märke till nåt? </div></div>
... Mäh! Inte tänkt på det alls, så känns det så där löjligt självklart nu när du pekar ut det. Speciellt med tanke på att Peters musiksmak och -intresse knappast är någon hemlighet. Nå, coolers som fan! Man tackar för upplysningen, nästa gång jag läser dem ska jag se om det finns mer sådant.

DeBracy

solvebring said:
Nå ...
Mitt bidrag till tråden är att Scurvley Briskit typ är Zappas dubbelgångare.
... Ingenting som kanske räknas som spoiler med tanke på teckningen på Fejan.
Haha, hade jag vetat det hade jag hejat på honom! :gremlaugh:

DeBracy

Organ said:
Nu är det inte Begting, men om du läser något av Anders Fager, t ex "Jag såg henne idag i receptionen", så kommer rocklåtshänvisningarna stå som spön i backen, varav boktiteln bara är den första, med en frekvens som får Håkan Hellström att bli grön av avund.
Jag minns inte att jag snappade upp nån alls i Svenska kulter när jag läste den, men det kanske bara var jag som sov. Får hålla ögonen öppna när/om jag läser mer av Fager!

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag hittade bara en referens när jag läste Samlade Svenska Kulter, i den sista novellen Bödel Blond. Där hajade jag till när jag läste eftersom introt är väldigt likt mellansnacket i The End av The Doors. Nu inser jag att det säkert finns fler referenser som jag missat. :gremsmile:

(Lätt spoilervarning nedan)

Bödel Blond:

Mördaren vaknade före gryningen. Snörde på sig sina Converse. Hon tog ett ansikte från galleriet av ungdomlig oskuld. ... Och hon gick ut i hallen.

The End:

The killer awoke before dawn. Put his boots on. He took a face from the ancient gallery. And he walked on down the hall.