Et par raske tanker.
Jeg synes at systemet fungerer fint nå (jeg tenker kun på "nomale kamper" og ikke feltslag osv). Rytteren har normalt ganske mye pluss på å åpne kampen, både pga hesten regnes som en person i kampen, og siden rytteren ofte har et våpen med rekkevidde. I et vanlig scenario vil da rytteren vinne initiativet, og få et angrep mot målet som da oftest vil kaste seg til siden eller blokkere, og deretter vil rytteren ri videre (reitera) i neste runde for å igjen får fordel av å åpne striden igjen (for å igjen få bonus for å åpne striden, og eventuell økt skade ved feks bruk av lanse eller spyde.)
Skulle motstanderen kontre eller klare å blokkere så blir det et lite problem, siden de da vinner initiativet, og derfor får et slag på rytteren.
Det er egentlig greit nok så lenge rytteren klarer å blokkere forsvare seg, siden han da får initiativet og rir videre.
En kan se på det hele som rytteren stormer mot fotsoldaten, og prøver å spidde han med lansen (eller sverdet), fotsoldaten klarer å utmanøvrere angrepet og får et angrep mot rytteren når han er på vei forbi, et angrep som rytteren feks kan blokkere med skjoldet sitt.
Problemet er nå hvis ikke rytteren nå klarer det, og igjen blir forsvarer, for da blir det er lenger kamp. Kampen kan jo vare i mange runder og da blir det noen logiske brister når en tenker at rytteren i full gallopp prøver å storme forbi motstanderen med spydet hevet, og det ender i en kamp over mange runder..
Jeg tror en god måte og løse dette på er at rytteren må avgjøre hvordan han rir inn i striden før den åpnes. Rir han med full kraft inn i striden så må han velge retirera i andre runde uansett om han har initiativet eller ikke. Det blir da et unntak fra regelen om at han må ha initiativet for å retirera, men det kommer på slutten av handlingen. Det vil si at hvis han ikke er angriper i 2 runden så må han retiera, men kan forsvare seg til kostnad av 1 UTM. Er han angriper i andre runden så må han retirera og får derfor ikke velge og angripe.
Velger han derimot å ikke foreta et stormangrep så rir rytteren så for som er mulig men sakker ned så mye at han kan bli "værende striden og fortsatt veksle hugg, stikk. Det han risikerer er at han kan bli dratt inn i en lenger strid hvis han har uflaks (han kan bli tvunget til å være i striden helt til han får inititativet (som en normal kamp).
Det å velge storm angrep kan da lede til:
Første runde
A) rytteren vinner initiativet og får åpne striden
- rytteren klarer å lykkes med angrepet og forsvareren misslykkes med å få initiativet -> C
- rytteren misslykkes med angrepet eller forsvareren lykkes med å få initiativet -> D
B) motstanderen vinner initiativet og får åpne striden
- motstanderen klarer å lykkes med angrepet og rytteren misslykkes med å få initiativet -> E
- motstanderen misslykkes med angrepet eller forsvareren lykkes med å få initiativet -> F
Andre runde
C) Rytteren har nå fortsatt initiativet men må velge retirera fra striden. De stridende er nå på fri avstand og striden må senere åpnes på nytt
D) motstanderen har intitiativet og angriper rytteren som retirerar, rytteren kan forsvare seg med +1 UTM, uansett utfall så regnes rytteren være retirerat på slutten av runden, så striden må senere åpnes på nytt.
E) Motstanderen har fortsatt initiativet og får en sjanse til å skade rytteren før han er å anse som retirerat. Rytteren får får forsvare seg med +1UTM). På slutten av runden er de på fri avstand da rytteren har retirerat.
F) Rytteren har nå initiativet men må retirera, ingen andre valg kan gjøres. Og striden må senere åpnes på nytt.
(merk at det med å "betale" +1 UTM for å forsvare seg da en retirerar uten å være anfaller kanskje burde droppes?)