Nekromanti Berlin! Vad gör man där?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag och ett par kompisar tänker tillbringa nästa helg i Berlin. Tips på vad man inte får missa där mottages tacksamt. Jag är intresserad av konst (modern och klassisk) och arkitektur men även nördigheter. Ingen av oss har varit där tidigare så vi är öppna för det mesta.

solvebring

Superhero
Aldrig varit där, men med tanke på allt coolt man sett på TV lär det ju finnas en hel del frihetssökande, radikala konstnärer och skit där som säkerligen ställt till med ett och annat tufft att se. :gremlaugh: Blir lite lätt avundsjuk. Hoppas ni får det superskoj! ... Tja, det kanske är andra som kan mer om sådant lite mer wrickat än att jag sett ditten och datten på TV. Jag hade dock försökt leta upp något dylikt också - utöver det traditionella.

Fast jag hade börjat med typ den här och den här hemsidan. ... Här (Trip Advisor) finns förövrigt sådant som rekommenderas av andra Berlin-resenärer. Verkar lovande!

Ymir

Liten kantbaron
Det finns ett par museum man inte får missa (jag missade dem alla...), som har några av de häftigaste konstverken som någonsin producerats. Det ena är Gemäldegalerie som har fantastisk renässanskonst, Neues Museum som har de egyptiska samlingarna inkluderat Nefertitibysten, och Altes Museum som verkar allmänt awesome och ligger precis intill.

Kaufhaus des Westens är också värt ett besök, om så bara för att bevittna, och gråta en skvätt över, kapitalismens triumf. Notera det strategiska läget; hur byggnaden liksom tronar över Östberlin.

Berlin Zoo är rätt fantastiskt också, om bizarra djur är din grej.

Men kolla wikitravels sida om Berlin annars, den har säkert många mindre klyschiga tips.

Korpen

Hero
Se till att ha ett par bra skor, Berlin är stort och de blir llätt många långa promenader.
DDR museum är rätt trist, och Stasimuseet är i temporära lokaler för tillfället, så inte värt ett besök.
Om det är arkitektur du är ute efter så har du Bundestag (som kräver förregistrering) och mycket av regeringskvarteren som är riktigt häftiga.
Som redan sagts så är många av muserna på Museumsinsel riktigt, riktigt häftiga.
Det kan vara bra att ha i omtanke att alla affärer i Berlin har stängt på söndagar, så ska ni handla något eller shoppa så gör det på lördagen.

Mogger

Hipsteranka
Om du gillar arkitektur får du inte missa den pampiga paradgatan i forna Östberlin (minns inte vad den heter). Överlag rymmer Berlin så mycket påtaglig historia i form av arkitetur att det är svårt att missa. Äldre hus fulla av kulhål, muren, Östberlin, riksdagshuset...Hur mycket som helst.

Möller

Hubert Hortlax
Ymir said:
Kaufhaus des Westens är också värt ett besök, om så bara för att bevittna, och gråta en skvätt över, kapitalismens triumf. Notera det strategiska läget; hur byggnaden liksom tronar över Östberlin
Meh. Kapitalismen vann men odlade skägg och ölmage. KaDeVe är, åtminstone på utsidan, mycket nedgånget och grått (Jag bemödade mig inte med att besöka den dyra insidan).

Sachsenhausens koncentrationsläger ligger en bit utanför Berlin men kan vara värt ett besök ändå.