Nekromanti Berlusconi

!Paxen

Swashbuckler
Tydligen så börjar media att tröttna på egypten och går över till en av europas diktatorer, Berlusconi.

Men, kommer Berlusconi falla? Om han gör det, kommer det påverka europa något? vad jag vet så är det ju inte första gången han går igenom något liknande, eller andra, tredje. Känns som att italienarna inte bryr sig, förutom domare och åklagare och oppositionen.

Marukusu

Hero
Hoppas att Berlusconis fall går snabbt och gör väldigt, väldigt ont. Sic semper tyrannis.

Tyvärr har jag inte några höga förhoppningar om Italien, det är trots allt ett land som inte har någon större framgångsrik historia av demokrati att skryta om. Maffians makt är fortfarande stor, mycket större än man kan tro, och personligen tror jag att bara ett annat asshole tar över makten om nu Berlusconi skulle avgå.

Mukwa

Swashbuckler
Italien är så fruktansvärt korrupt så jag tror egentligen inte att det kommer leda till någonting egentligen, men hoppas kan man ju alltid göra.

Vänsterrörelserna är väldigt starka i Italien så det är ingen omöjlighet att det kommer bli en ordentlig vänstervåg där om/när Berlusconi avgår/avlivas/försvinner

tull

Hero
Paxen said:
Tydligen så börjar media att tröttna på egypten och går över till en av europas diktatorer, Berlusconi.
Silvio är ingen diktator. Han är däremot: egensinnig, konstig, korrupt, sexsugen, gubbsjuk, höger, konservativ, italienare, mediapamp, osårbar.

Oavsett vad jag tycker om honom som karaktär så har han bidragit till ett stabilare Italien och en något bättre ekonomi. Skulle det inte vara för "diktatorn" så skulle Italien vara ett större grisland (PIIGS) än Spanien.

tull

Hero
Marukusu said:
Maffians makt är fortfarande stor, mycket större än man kan tro, och personligen tror jag att bara ett annat asshole tar över makten om nu Berlusconi skulle avgå.
Har du någon särskild insyn/insikt i italiensk maffia eller har du källor på ditt påstående? Om du har källor så är väl inte deras makt större än man kan tro?

Marukusu

Hero
Har läst Gomorra av Roberto Saviano och lite sånt skit, har tyvärr inga vetenskapliga fakta.

Med "större än man kan tro" så menade jag att maffian har mycket stor ekonomisk makt i (framförallt) södra Italien medan många människor verkar tro att maffian är en stor boogeyman som bara finns på film. "Maffian" är dessutom fel ord eftersom att det inte är en enskild organisation, men jag tror ni fattar vad jag menar.

Möller

Hubert Hortlax
Gubben är 75 år. Han måste ge sig snart, om inte annat än för hälsoskäl.

Frågan är vad som kommer efter. Vänsteroppositionen finns där, men har vad jag vet inga bra toppkandidater och har inte jättestort stöd. Lega Nord är riktigt läskiga, och de verkar vara på frammarsch. Man kan ju hoppas på ett något mindre maktgalet, minoritetsfobiskt styre.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Berlusconi och diktatorbegreppet

Gubben är 75 år. Han måste ge sig snart, om inte annat än för hälsoskäl.
Not really, kolla på Mugabe och Mubarak, och Jaques Chirac var också hur gammal som helst på slutet.

Med detta sagt tycker jag det är jävligt snett att kalla Berlusconi för "diktator". Snubben är ett arsle, visst, men det är Sarkozy och Putin med, och de är alla demokratiskt valda. Berlusconis makt är i mångt och mycket medial och populistisk (se den utmärkta dokumentären "Videocracy" för en inblick), men inte fan är han särdeles auktoritär. Att kalla honom för diktator är att urlaka begreppet och dra fokus från den siste diktatorn i Europa, en snubbe som verkligen förtjänat att vara i rampljuset (och därmed kritikernas blickfång) 24/7 året runt - fucking Lukasjenko. (Möjligen bör man också räkna Nursultan Nazarbayev, om man gör den bedömningen att hans land ligger i Europa, men han har å andra sidan iiiingenting mot sin granne Islam "koka folk levande" Karimov, as auktoritära statschefer goes ).

Man Mountainman

Storsvagåret

Möjligen bör man också räkna Nursultan Nazarbayev, om man gör den bedömningen att hans land ligger i Europa
Jag tror ingen anser att Kazakstan ligger i Europa. Det brukar vara länderna i Kaukasien man diskuterar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Dnalor said:
Möjligen bör man också räkna Nursultan Nazarbayev, om man gör den bedömningen att hans land ligger i Europa
Jag tror ingen anser att Kazakstan ligger i Europa. Det brukar vara länderna i Kaukasien man diskuterar.
Wikipedia anser att Kazakstan ligger i både Europa och Asien.

!Paxen

Swashbuckler

Ymir said:
//
Med detta sagt tycker jag det är jävligt snett att kalla Berlusconi för "diktator". Snubben är ett arsle, visst, men det är Sarkozy och Putin med, och de är alla demokratiskt valda. Berlusconis makt är i mångt och mycket medial och populistisk (se den utmärkta dokumentären "Videocracy" för en inblick), men inte fan är han särdeles auktoritär. Att kalla honom för diktator är att urlaka begreppet och dra fokus från den siste diktatorn i Europa, en snubbe som verkligen förtjänat att vara i rampljuset (och därmed kritikernas blickfång) 24/7 året runt - fucking Lukasjenko. (Möjligen bör man också räkna Nursultan Nazarbayev, om man gör den bedömningen att hans land ligger i Europa, men han har å andra sidan iiiingenting mot sin granne Islam "koka folk levande" Karimov, as auktoritära statschefer goes ).

För det första så skulle jag nog ha skrivit "diktator" istället. Berlusconi är ingen riktig diktator, men när man äger över 70 % av ett lands media, och dessutom är premiärminister för samma land och gör lagar så att man ska bli åtalsimmun.. Ja, då börjar det lukta ruttet.

Sen så menar jag inte att ta fokus ifrån Lukasjenko eller andra, verkliga diktaturer. Och jag antar att det är ganska lätt att veta vad jag tycker om Ryssland. Frankrike har jag inte någon koll på, men som jag har hört så ska det vara ett bra land, men det finns väl något att klaga på.

Arfert

Facit
...typ vid nästa val om italienarna röstar bort honom? För oss låter det konstigt, men snubben har i alla fall tidigare varit populär.

Italien har ju varit demokrati sen andra världskrigets slut. Med både höger- och vänsterregerinar. Fast en jävligt rörig demokrati med svenska mål mått, kanske.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Arfert said:
...typ vid nästa val om italienarna röstar bort honom? För oss låter det konstigt, men snubben har i alla fall tidigare varit populär.

Italien har ju varit demokrati sen andra världskrigets slut. Med både höger- och vänsterregerinar. Fast en jävligt rörig demokrati med svenska mål mått, kanske.
Med hela det demokratiska Europas mått, mer eller mindre. Det är det som är det skrämmande -- säga vad man vill om Berlusconi, men han har suttit ojämförligt länge i förhållande till den typiske italienske premiärministern. Landets politiska organisation har ju länge varit ett rent skämt.

Hjalle

Swashbuckler
En polare med italienska rötter som brukar vara därnere ibland sammanfattade folks inställning till Berlusconi såhär: "Han är i alla fall för rik för att ta mutor."

Berlusconi är nog snarare den som utdelar mutor isåfall. Men som sagt, man får komma ihåg att Italien haft hur många regeringar som helst sen Andra Världskriget, och för många är Silvio väldigt beundransvärd för att han ger just lite stabilitet åt skiten.

Men det sagt kan jag annars hålla med Persson. Ingen diktator, men han har hur mycket annat som helst som är osympatiskt och vidrigt.

Dessutom verkar han vara en lagbrytare, och även om han absolut inte är nån diktator så är hans maktmissbruk illa nog.

/Hjalle, men om han bara fanns på film skulle jag älska den jäveln!

Helmgast

Not really, kolla på Mugabe och Mubarak, och Jaques Chirac var också hur gammal som helst på slutet.

Mugabe är skum. Han ser ju inte ens ut att ha fyllt 60. Chirac var just 74 när han avgick, Sharon 77 när han hamnade i koma. Visst, det går att vara ledare för ett land efter 80, men alla klarar det inte. Hursomhelst så är det nog inte många Berlusconiår kvar även om han skulle klara rättegången.

Helmgast

Dnalor said:
Kazakstan ska spela kval till europamästerskapet i fotboll den 25/3 mot Tyskland. Inga andra centralasiatiska länder är med i kvalet, men väl de kaukasiska, Turkiet, Cypern och Israel (!).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En polare med italienska rötter som brukar vara därnere ibland sammanfattade folks inställning till Berlusconi såhär: "Han är i alla fall för rik för att ta mutor."
"Hej Berra! Om du [stoppa in godtycklig handling som är olaglig och/eller oetisk] så får du ligga med den här mysiga 17-åringen."

Man kan inte vara för rik för att ta mutor, bara för ärlig, och det är det nog ingen som har anklagat Berlusconi för att vara.

/tobias

Hjalle

Swashbuckler
Det kan absolut vara sant. Däremot: han kanske är mindre benägen att ta emot mutor än mindre stormrika italienska politiker har varit.

Dessutom: jag menade egentligen mer att det förklarar varför han ändå är hyfsat populär i Italien. Många tänker nog: "Han är fett fett fett rik" = "Han är fett fett fett svår att muta" = "Honom ska vi ha! Jippieee!". Sen kan den ekvationen vara hur fel som helst. Det är av mindre betydelse.

/Hjalle, vilken disneyfilm?

abe_UBBT

Veteran

Vatikanstaten och Azerbadjans existens innebär att Lukasjenko inte kan ståta med den titeln. Sedan är Monaco en märklig halvmesyr.

Kuriosa: San Marino styrdes av kommunistpartiet fram till 1957 och var tämligen isolerat av Italien!