Nekromanti Berusning

Oddnic

Veteran
rollperosnen dricker och spelledaren talar om vad som händer.... njae, vad jag vet så finns det inget system för berusning, improvisera vetja!

Johan K

Gammal & dryg
Hur fungerar berusningen i DoD6?
Tror inte att det finnes några regler för det.
Dock kan man ju använda sin fys för att se hur man kalrar sig, ju mer man dricker desto mer modifikationer får man på sitt fysslag. För att sedan när man fått i sig alldeles för mycket däcka i valfritt hörn.
Låter detta som en bra lösning på det hela ?

Feuflux

omjonasson.se
Reviderad berusning

I DoD6R (reviderade upplagan alltså) fungerar det såhär (det är lite petig matte och så... har du boken så slå upp sidorna 200-201 och läs):

Man har ett onykterhetsvärde. För människor är det FYS*1,25 (tack, 1,25 som är så roligt att räkna med och avrunda).

Olika drycker sänker detta värde. T.ex. ett stop mjöd ger minus 1.

Läs av berusningstabellen. När man kommer under tre fjärdedelar av sitt normala onykterhetsvärde börjar man få negativa modifikationer. (Tack, 3/4 som är så roligt att räkna ut.)

Sen finns det en tabell med berusningsegenskaper. Slå 1T10 och se hur du reagerar på alkoholen. T.ex. ger slaget 9 att man blir skrytsam.

Rickard

Urverk speldesign
Ingen rusning till berusning

"(tack, 1,25 som är så roligt att räkna med och avrunda)."
Hmm, jag tycker det är rätt lätt att dividera något med fyra.

"(Tack, 3/4 som är så roligt att räkna ut.)"
Och eftersom du räknat ut 25% av värdet redan så blir detta en enkelhet att spekulera fram.

Men visst. Enklare och mer följsamma regler kan ju finnas.

Jag förstår inte varför man ska supa sig full, annat än för stämning. Får man FP för att man försöker rollspela, eller? Jag vill gärna ha en spelmässig effekt utav det hela (som att flytta runt värden eller plocka in eller bort personlighetsdrag). För annars är det bara en nackdel med att supa, då det både kostar pengar och kan ge problematiska eftereffekter. Lika menlöst är det med horköperi (Vad kostar det i DoD6?).

/Han som tycker alkoholreglerna i DoD mest känns gjorda för att de ska finnas och inte för att användas

Krille

Super Moderator
Re: Ingen rusning till berusning

"Jag förstår inte varför man ska supa sig full, annat än för stämning."

Jupp.

En rätt stämningsfull "regel" som jag fick höra från World of Warcraft: ju mer man super desto lägre level ser fienderna ut att ha.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Ingen rusning till berusning

Gånger 5 och sen dela med 4. Har du FYS 11 får du först 55 och sen dela med 4. Det blir, hmm, 52 genom 4 är 13 och jag antar att vi ska avrunda tills närmsta heltal... Jag menar bara att det är skitbra om man slipper avrundningar över huvud taget.

Jag ser motiveringen till regeln såhär. Det är inte till för erfarna spelgrupper som med lätthet improviserar, men när ett gäng nybörjare lirar rollspel och Anders säger "min krigare dricker 10 öl och går och slår ner en vakt" så kan SL säga "du får minus 2 i CL, det står i reglerna" istället för att det blir ett:
"du får minus 2 i cl då"
"det får jag itne alls, kom igen nu, varför då?"
"för att du är full"
"det är jag inte, min krigare tål skitmycket öl"
osv.
Regeln är där för att döda en onödig diskussion.

Men eftersom regeln är till för nybörjarna ska den givetvis vara så enkel att man slipper sitta och fåna sig med fjärdedelsräknande.

Rickard

Urverk speldesign
Ingen rusning till beräkning

Gånger 5 och sen dela med 4. Har du FYS 11 får du först 55 och sen dela med 4.
11 × 1,25 = 11 + 11 / 4 = 14

11 × 3/4 = 11 × 0.75 = 11 - 11 / 4 = 8

"Regeln är där för att döda en onödig diskussion."
Liksom alla regler ska vara.

"Men eftersom regeln är till för nybörjarna ska den givetvis vara så enkel att man slipper sitta och fåna sig med fjärdedelsräknande."
/Han som tycker det är ett jättebra argument och håller med

Joakim_UBBT

Veteran
Intressant vore ju om man tog med hur personer blir när dom är på läsken.. dvs lättprovocerade, lättkränkta, svårförståda, ologiska och ohemuligt kassa på att slåss...

(naturligtvis bli folk även glada, lättroade, pratsamma osv)

Att dricka lite mod innan man begår ett illdåd med kniven är ju ingen nyhet direkt, det är väl snarare praxis om man tittar genom historien. Klart det skulle bli halvdrygt att rollspela lite på sniskan varje gång man vill ge sig på en ond nekromantiker :gremlaugh: