Nekromanti Beskriv en plats

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han hade en rolig tråd där man skulle beskriva en person (kan ses här),
och jag tänkte spinna vidare på samma koncept, men istället för en person så en plats.

Så, beskriv en plats med följande begränsningar:

‡ Någon yta är reflekterande, exempelvis så är en vägg en spegel eller dylikt.
‡ Namnet på platsen är motsägelsefullt. Namn är saker som beskriver vad platsen är i formen av metaforer, anspelningar eller känslor men de är i regel ironiskt menade (ärligt stulet från Han:s post).
‡ Platsen används till något abstrakt, politik, vetenskap, nöje eller dylika, men det tillverkar inget praktiskt såsom verktyg eller varor.

solvebring

Superhero
Jag märkte att jag började skriva som om jag skrev en skönlitterär text. Men sedan stannade jag av, för jag antar att du vill att man beskriver texten precis som om man berättade det för medspelarna kring spelbordet?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Jag märkte att jag började skriva som om jag skrev en skönlitterär text. Men sedan stannade jag av, för jag antar att du vill att man beskriver texten precis som om man berättade det för medspelarna kring spelbordet?
Jag tänkte mig en text som den bör beskrivas för den som skall använda den, dvs spelledaren.

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Jag tänkte mig en text som den bör beskrivas för den som skall använda den, dvs spelledaren.
Okej, kanoners. =)

solvebring

Superhero
Neonskylten över dörren lyser inte längre, och den är bruten på flera ställen. Det man kan utläsa är "NUT--EY'S -A--DISE" – Nuttley's Paradise. Där inne är det skumt och en stank av fylla, billiga cigaretter och stekflott kväver lokalen. Den röda heltäckningsmattan som en gång i tiden kunde ha liknats vid premiärernas röda mattor är numera brunaktig och täckt av tveksamma fläckar. Överallt, förutom längst in i ena hörnet där den döda jukeboxen står, trängs runda små bord med tre stolar kring vardera. Ingen verkar ha torkat av möblemanget på mycket länge. Bardisken är i samma skick. Väggen bakom den är täckt av en stor väggspegel, som trots sprickor och fettfläckar fortfarande lyckas återge lokalen i ett falskt, förvånansvärt mycket bättre skick än verkligheten. Bredvid den hänger ett svartvitt foto på barens grundare. Beredd, med en flaska Lousiana Bourbon i ena handen, står Handsome Ike bakom disken och ler sitt tandlösa leende, inramat av koppärrad hud. En sammanfattning av hela stället, skapad på ett ögonblick med en billig engångskamera.

/solvebring som tänker sig detta som en stämningstext som spelledaren kan utgå ifrån för att beskriva platsen.

slanfan

Hero
Tomahwkos Dig-museum.

I utkanten av staden ligger en fruktad plats. Tomahwkos Dig-museum. Det är ett tvåvåningstorn där medusen (en manlig medusa) Tomahawko förvarar sin spegelsamling.

Bottenvåning.

1- ingång: redan i farstun blir platsen förvirrande. Det är speglar i olika storlekar och former monterade överallt! rollpersonerna får möjlighet att reflektera över sig själva och sin självbild. Detta görs genom att alla formulären samlas in, blandas och sedan delas ut på måfå åt spelarna som efter bästa förmåga får spela varandras rollpersoner. Denna effekt varar i T6 timmar även om de lämnar tornet.
2- Dolt utrymme bakom spegel: Här bor två doppelgangers. där förvaras T100 guldmynt och ett sword of mirrorimage.

Övervåning.
1- Tomahawkos hem: Här är speglarna övertäckta. Tomahawko filosoferar om livet och har inte rört sig ur rummet på 200 år. Om speglarna avtäcks (det finns en spak) så förstenas en person per runda. avgör slumpvis. Även Tomahawko är i riskzonen.
2- Skattkammare: Bevakas av mirrorgolem (räknas som irongolem, men gör identisk counterattack när den träffas, dvs, samma hit-roll och samma skada) T20 Juveler och en magisk spegel som fördubblar din självkänsla...

Rickard

Urverk speldesign
Mélancolie
En plats där vardagens bekymmer försvinner. Bardisken utstrålar neonfärger som skiftar allteftersom musiken byts av från dubstep till electrotrance. Laserstrålarna som sveper över dansgolvet förstärker ditt rus, böjer sig av och smeker ditt ansikte. Den vattenfyllda glasväggen som delar av dansgolvet från baren är rent hypnotisk, nästan förförisk, med sina bubblor. När du lägger huvudet emot hör du ett porlande ljud och du vill bara trycka dig igenom väggen och omfamna det infångade vattnet. Här och var finns det spegelpelare där du kan drömma dig bort och beundra det förvridna som återspeglas i pelarna. En syssla du kan utföra om du tröttnat på att delta i de suggestiva spasmer som Golvet benämner som dans.

/Han som undrar hur flottiga spegelpelarna skulle vara efter en natt

gizmo

temporary sunshine
Dr Hanneke is drifting slowly through the upper levels of globe DREAM-X1B, checking the equipment in Section A of the reMIND programme series. It is a boring task and her thoughts are dwelling with regret on mind reflections of the holidays she returned from less than one dream period ago.

The globe is one of three zero gravity areas in the city complex of the government’s Mind Defense Laboratories. The complex is immense and covers almost a third of the surface area of this moon.

A faint crackling or humming sound can be heard through the entire globe. Its origin are the reflective essences extracted from the minds of the eight major species of the extraorbital terrain that are studied here. The live essences are suspended like sheets in magnetic rings that stretch them out thinner than a nanospider’s web until nothing is visible but sparkling light reflections.

What the researchers here are trying to learn is how these reflections of consciousness communicate with each other, directly from one ring to the next, or via the globe itself.

The inner walls of the globe are a dark violet. It is hard to tell what material they are. The surface looks smooth and polished, it could be made of liquid, but it could just as well be smoke. It is at the same time matt and reflective. Reflective ripples of lights flash across the surface, whenever the mindwebs emit signals that reach the edge of the globe, as if a consciousness residing within the wall reacted to them, understood and responded.

Like all researchers here, Hanneke is wearing a protective helmet at all times, not to be corrupted or driven to madness by the mind energy that fills the globe. She is torn from her memories by an alarm beeping at the far end of the section. With a well-practiced effort of concentration she releases a burst from her soundflex.

This is the way the researchers move in the zero gravity globes. A thought reflection of the path to the desired location is fed through the soundflex extension in the helmet and released against the inner surface of the globe. The wave of consciousness reflected back from the wall propels the person precisely and in almost no time to her destination.

gizmo – som har en précis ide i huvet om hur det här ser ut, men blir frustrerad att inte lyckas beskriva det i ord. Och som önskade att någon duktig forumskonstnär tog bildreflektionen från hennes tankar och gjorde en ritning av den. Och som interpreterade begreppet ”reflekterande yta” lite väl fritt.

Rickard

Urverk speldesign
Platsen där sanning och vetskap bråkade och där gult väntade i hörnet
I ögat kunde de se sig själva när de kom in i rummet. Den slitande känslan i magen som varit med dem under hela vandringen genom drömgångarna nådde sitt crescendo men övergick sedan till en känsla av att vara hemma. Känslan i sig var avvikande och väckte därmed både trygghet och oro på samma gång. Efter att ha undkommit bland annat väggskrävlare och tavelgastar var de nu vid porten: för ögat var spegeln till deras själar.

/Han som skulle passa sig för det gula