Dimfrost
Special Circumstances
Jag håller på så smått med Pangaea, ett sword & sorcery-spel i människans allra yttersta gryningstid, och jag behöver lite inspiration till spelvärden. Det vill säga, jag har en ny regelversion på gång, men jag har inte definierat vilka spelvärden en rollperson/huvudperson ska ha. Därför vill jag ha beskrivningar av sword & sorcery-hjältar (eller huvudpersoner, det behöver inte direkt vara good guys) med spelvärden men utan tillhörande regelsystem. Släng ihop spelvärden som just du tycker ger ett stämningsfullt intryck, alltså. (Det går förstås att statta Conan i Eons system också, men det hjälper inte mig.) Som ett exempel på vad jag är ute efter:
Stridsförmåga: Barbar 1, Fäktmästare 4, Monster 2 (kanske sten-sax-påse-system där barbar slår monster som slår fäktmästare som slår barbar? Men hur spelvärdena används behöver ni inte säga, här antyder jag det bara för att jag fick den idén)
Svartkonst: Skojare 2, Vilde 0, Lärd 3. Stil: Uråldrig dödsmagi.
Öden: Kommer att dö vid Var Tohans svarta klippor (7), Ena de vilda stammarna bortom Korparnas mur (2)
Förflutet: Lärling till den störtade prästkungen Bar-Mazhva
Något i den stilen, alltså. Inte mer än ett tiotal spelvärden allt som allt, tror jag, och ha gärna ett genresimulerande perspektiv framför ett verklighetssimulerande. Men vad som helst kan nog ge mig någon sorts inspiration.
(Jag är lite trött på uppläggen med nästan enbart fria egenskaper, nämligen. I Haragada har man siffervärden på Blod, List och Makt och sedan en handfull helt fritt valda och nästan binära egenskaper. Det funkar fint men det är inte maximalt stämningsskapande. Nu är jag sugen på något lite annorlunda, men jag är ännu inte säker på vilka värden jag vill ska påverka spelet.)
Stridsförmåga: Barbar 1, Fäktmästare 4, Monster 2 (kanske sten-sax-påse-system där barbar slår monster som slår fäktmästare som slår barbar? Men hur spelvärdena används behöver ni inte säga, här antyder jag det bara för att jag fick den idén)
Svartkonst: Skojare 2, Vilde 0, Lärd 3. Stil: Uråldrig dödsmagi.
Öden: Kommer att dö vid Var Tohans svarta klippor (7), Ena de vilda stammarna bortom Korparnas mur (2)
Förflutet: Lärling till den störtade prästkungen Bar-Mazhva
Något i den stilen, alltså. Inte mer än ett tiotal spelvärden allt som allt, tror jag, och ha gärna ett genresimulerande perspektiv framför ett verklighetssimulerande. Men vad som helst kan nog ge mig någon sorts inspiration.
(Jag är lite trött på uppläggen med nästan enbart fria egenskaper, nämligen. I Haragada har man siffervärden på Blod, List och Makt och sedan en handfull helt fritt valda och nästan binära egenskaper. Det funkar fint men det är inte maximalt stämningsskapande. Nu är jag sugen på något lite annorlunda, men jag är ännu inte säker på vilka värden jag vill ska påverka spelet.)