Nekromanti Beskriv en sword & sorcery-hjälte!

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller på så smått med Pangaea, ett sword & sorcery-spel i människans allra yttersta gryningstid, och jag behöver lite inspiration till spelvärden. Det vill säga, jag har en ny regelversion på gång, men jag har inte definierat vilka spelvärden en rollperson/huvudperson ska ha. Därför vill jag ha beskrivningar av sword & sorcery-hjältar (eller huvudpersoner, det behöver inte direkt vara good guys) med spelvärden men utan tillhörande regelsystem. Släng ihop spelvärden som just du tycker ger ett stämningsfullt intryck, alltså. (Det går förstås att statta Conan i Eons system också, men det hjälper inte mig.) Som ett exempel på vad jag är ute efter:

Stridsförmåga: Barbar 1, Fäktmästare 4, Monster 2 (kanske sten-sax-påse-system där barbar slår monster som slår fäktmästare som slår barbar? Men hur spelvärdena används behöver ni inte säga, här antyder jag det bara för att jag fick den idén)
Svartkonst: Skojare 2, Vilde 0, Lärd 3. Stil: Uråldrig dödsmagi.
Öden: Kommer att dö vid Var Tohans svarta klippor (7), Ena de vilda stammarna bortom Korparnas mur (2)
Förflutet: Lärling till den störtade prästkungen Bar-Mazhva

Något i den stilen, alltså. Inte mer än ett tiotal spelvärden allt som allt, tror jag, och ha gärna ett genresimulerande perspektiv framför ett verklighetssimulerande. Men vad som helst kan nog ge mig någon sorts inspiration. :gremsmile:

(Jag är lite trött på uppläggen med nästan enbart fria egenskaper, nämligen. I Haragada har man siffervärden på Blod, List och Makt och sedan en handfull helt fritt valda och nästan binära egenskaper. Det funkar fint men det är inte maximalt stämningsskapande. Nu är jag sugen på något lite annorlunda, men jag är ännu inte säker på vilka värden jag vill ska påverka spelet.)

Rising

Vila i frid
Oj. Det var en rätt knepig uppgift. Att brainstorma S&S-karaktärer är ju lätt, men att åskådliggöra dem med ett påhittat system
är desto svårare. Jag frestas att typ beskriva mina karaktärer i ett så fritt system som möjligt, för att det mer ska likna beskrivande text än ett rollformulär med speldata som kräver en regelbok för att kunna användas; men det säger du ju att du inte vill ha, så jag ska försöka låta bli. Here goes:

Jag är Styg-Rah, Prästinna av Tvetungade Systerskapet
Arketyp: Fresterska

Verkar i Pangea såsom:
Zelot : 8 - men det höjer min Blodtörst
Kabbalist : 8 - men det ger mig Fiender
Ränksmiderska : 7 - men det befläckar mitt Rykte
Lönnmörderska : 4 - men det är förknippat med risker
Kurtisan : 2 - men det höjer min Blodtörst

Mina discipliner äro:
Bländverk : 5 - men det försätter mig i skuld till mörka gudomar
Serpentis : 5 - men det höjer min Blodtörst
Järtecken : 2 - men denna disciplin är förvriden av mitt vansinne

I väpnad konflikt brukar jag konsterna:
Giftmästerskap (Nyckfull, Paralyserande, Dödschans)
Ormkropp (Okänslig, Stryktålig, Grepp)
Dolkmästerskap (Nyckfull, Dödschans)

Laster:
Laglös, Opiumrökare, Edsvuren, Manshatare

---

...och så en helt annan gubbe, till ett helt annat system:

Crud - Den Grymme

Kännetecken: Svartmuskig, Tandlös, Tatuerad.

Särdrag:
Barbar - All Vildsinthet fördubblas.
Niding - All Blodtörst fördubblas.

Övertalningskonster:
Oförtäckta Hot : 4
Låt Nävarna Tala : 2 (+5 mot karlar och oattraktiva fruntimmer; ger Vildsinthet)
Utdragen Tortyr : 7 (+5 mot karlar och oattraktiva fruntimmer; ger Blodtörst)

Informationsinsamling:
Knipslugt Luskande : 4
Gatusmart Smusslande : 2
Koll på Kadaver : 2 (+5 på torterade kroppar)

Blodsutgjutelse:
Blodisande Stridsvrål; inledande : 6 (ger Vildsinthet)
Ursinnig Bärsärkagång; pågående : 5 (ger dubbel Vildsinthet)
Nedrigt Banesår; avslutande : 8 (ger Blodtörst)

Föredraget Vapen: Dubbla Kroksablar, Sågtandat Spjut, Krok och Kättingförsedd Hullingpik.

Ursinnesgräns för Vildsinthet: 18 (därefter fara för envar; frilla som vapenbroder)
Vansinnesgräns för Blodtörst: 12
(därefter gardlös; uppslukad av grymhet)
Tungsinnesgräns för Motgång: 12
(därefter gardlös; uppslukad av fördunklat sinnelag)
Styrkegräns för Skada: 20 (därefter mental kollaps; fortsätter strida tills han stupar)

---

Ovanstående är farligt nära att vara en sorts nanoapa-artikel, men jag hoppas att innebörden gick fram på något sätt ändå, och att jag kanske lyckades välja en annorlunda angreppsvinkel som fick några tankar att väckas.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag frestas att typ beskriva mina karaktärer i ett så fritt system som möjligt, för att det mer ska likna beskrivande text än ett rollformulär med speldata som kräver en regelbok för att kunna användas; men det säger du ju att du inte vill ha, så jag ska försöka låta bli.
Det finns säkert möjlighet att hitta på coola karaktärer någon gång i framtiden också ska du se. :gremsmile:

I övrigt: Oj! Fantastiskt! Det var precis sådant här jag var ute efter. Stort tack! :gremlaugh:

Intressant nog finns det redan (antagligen) mekanismer som skulle kunna hantera "men det höjer min Blodtörst" alldeles utmärkt. Det här kommer jag definitivt att kunna få idéer från.

Och "farligt nära att vara en sorts nanoapa-artikel" är inte något negativt, vet du. :gremgrin:

Dilandau

Myrmidon
Förflutet: Tiggaren som lurade kattprästen. Den blödande urnans förbannelse. Kapten Salamans dotter.

Nutid: Ingen nåd för Shatto Roa. Tusen ansikten - tusen röster. Bagaren säger aldrig nej.

Framtid: Kattprästens hämnd. Brunnen i Ram har ingen botten. Kärlek smakar aska.

Cugel

Veteran
Jag läser just nu "Swords & Sorcery: Action, magic, enchantment -eight novelletes by masters of heroic fantasy". Där finns precis vad du söker. Mitt ex är från -63, men det finns väl andra samlingar kan jag tro.
F.ö. har jag undrat när S&S-vågen skulle nå Sverige, och nu verkar den vara på gång.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har nog läst fullt tillräckligt med sword& sorcery. Det är mer världarna och estetiken som tilltalar mig; själva litteraturen är oftast alldeles för dåligt skriven för att jag ska stå ut. Och här är det sätt att fånga S&S-huvudpersoner i regelvärlden jag är intresserad av, och jag betvivlar att det finns sådana i boken du rekommenderar. :gremsmirk:

Cugel

Veteran
Sant, även om det finns flera undantag. Vance tex.
Jag kan skriva ihop ett bidrag när jag läst klart.

Andy

Vila i frid
Namn: Eirodh från Lanor

Kamp: Svärd +5, raseri +3 (dödar vid träff), backhåll +6 (3 rundor)

Charm: Förföra +1 (sex), Köpslå +1 (vapen)

Psyke: Motstå magi +2 (svartkonster), Orädd +5

Öde:
Bekämpa +3/5, uppfyllelse: frita Viol
Kärlek +2/5, uppfyllelse: första barnets födelse

Begränsningar:
Hat -3/5, uppfyllelse: skonar en fiende
Mörkrädd -1/2, uppfyllelse: första barnets födelse

Utrustning: Bredsvärd N+2, +1, enkla kläder, fältutrustning för berg.