Jag har skrivit ett litet dokument med några frågor som kan vara bra att ha om man vill gestalta sin rollperson när man skapar den. Kom gärna med kommentarer och ideer till ändringar.
Personlighet
Åsikter?
Intressen?
Temperament?
Socialt beteende?
Självbild?
Önskningar?
Rädslor?
Hatobjekt?
Pedanteri?
Skamkänslor?
Speciella beteenden?
Religion/livsfilosofi?
Rättspatos?
Dold/öppen avvikande sexualitet?
Syn på rikedom?
Syn på kärlek?
Syn på vänskap?
Syn på heder?
Syn på tro/förnuft?
Syn på godhet/ondska?
Syn på sociala orättvisor?
Syn på adeln, prästerna och folket?
Syn på andra människor/människoliknande varelser?
Anledning till äventyrande?
Om du undviker att ta ställning i någon av dessa frågor, varför?
Bakgrund
Uppväxtmiljö?
Föräldrarnas namn, yrke och ålder?
Syskon?
Övriga släktingar?
Barndomsvänner?
Speciella personer?
Utbildning?
Intressen i ungdomsåren?
Händelser som format dig?
Tidigare försörjningar?
Tidigare äventyr?
Trevliga minnen?
Otrevliga minnen?
Kärlekshistorier?
Vänner?
Fiender?
Vad har hänt de senaste dagarna?
Försörjningar? Är det ett ord? Ingen aning själv. Annars var det en fin lista. Men jag kommer nog hålla mig till de tjugio frågorna från Legend of the Five Rings, men det är bara för att jag är bekväm av mig. ^_-
Jag gjorde ett försök att låta en av mina spelare svara på några frågor angående bakgrund. Och detta före spelaren började göra karaktären. Jag hade inga planer på vad jag skulle fråga. Egentligen bara frågor som skulle göra att spelaren skulle tänka igenom karaktären. Det vart ett tiotal frågor. Allt från karaktärens favorit sysselsättning under sin barndom, och även då uppföljnings frågor som "varför gillade han just det?".
Och jag måste säga att det funkade bra. Det slutade som en misslyckad handelsman med stort kvinnotycke. Kändes som det var en mer genomtänkt karaktär än vad det brukar bli.
Det ser bra ut på det hela taget. På Utsende skulle du kunna lägga till:
Klädsel
Märken av gamla skador (ärr, amputerat ben, brännskador, ena ögat borta, tand utslagen, haltar m m)
Märken av nya skador (blåmärken, sår, stukad fot m m)
Utstrålning/Intryck (sexig, alldaglig, karismatisk m m)
Frågor är ju himla praktiskt och konkret egentligen..
Frågan är bara: HUR många frågor ska man ha? Det finns hur många som helst man kan ställa, men efter ett tag blir det ju bara jobbigt.. På http://www.roleplayingtips.com så har man sammanställt en hel massa frågor, men article-delen är nere så jag orkar inte leta upp rätt nummer..
Iallafall, något man borde satsa på skulle väl isåfall vara frågor och underfrågor.. Om man tycker att någon fråga är intressant så går man på underfrågorna och "köttar ut det" ännu mer. Frågan är ju bara (Igen.. /images/icons/wink.gif) vilka frågor som ska vara underfrågor, går det att hitta frågor som är viktigare än andra? Det gör väl det antar jag, men alla genera-frågor jag ser verkar "lika bra".. Om någon vill sammanställa en riktigt häftig och händig sån här artikel skulle jag bli riktigt glad.. Annars får jag väl göra det själv.. /images/icons/frown.gif <-Har för mycket att göra redan..
Underfrågor är rätt vanskligt att skriva upp - jag gjorde mest frågorna för att de skulle kunna täcka det mesta av personligheten. Vissa frågor kan man välja att utelämna då de itne känns intressanta, och det är också beroende på vilken typ av kampanj det är vilka frågor man väljer att utveckla till underfrågor (i vissa är det viktigt att man detaljerat beskriver rollpersonens politiska åsikter, i andra har SL gett sig fan på att händelser från bakgrunden ska följa rollpersonerna). Om man använder frågorna till punkt och pricka lär man få en stor översitksbild av rollpersonen, frågan är huruvida allt är lika viktigt...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.