Nekromanti Beskriva spel i termer av fokus/nisch?

Eksem

Champion
Å ena sidan är basen en ganska liten regelkärna, med ett mer eller mindre underförstått utrymme att de situationer som inte reglerats är något man improviserar kring vid behov. Samtidigt så finns det ju en regelkärna, ibland med mycket specifika regler, och den är ju väldigt centrerad runt att utforska utemiljöer eller dungeons och slåss och bära skatter.

RasmusL

Champion
Eksem said:
Å ena sidan är basen en ganska liten regelkärna, med ett mer eller mindre underförstått utrymme att de situationer som inte reglerats är något man improviserar kring vid behov. Samtidigt så finns det ju en regelkärna, ibland med mycket specifika regler, och den är ju väldigt centrerad runt att utforska utemiljöer eller dungeons och slåss och bära skatter.
Personligen, utefter smak, hade jag satt OSR-klumpen i "nischad"-halvan av spektrumet men jag trodde även att många inte skulle hålla med om detta. De regler som finns skrivna är väl iofs väldigt nischade och det är utefter dessa jag kör klassificeringen, så visst, de bör nog landa i andra ändan mot var jag placerade dem.