Nekromanti beskriva spelledarpersoner med få ord

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej på er!

Av olika skäl (som vi inte behöver gå in på) har jag föresatt mig att skriva en serie mycket korta äventyr till olika genrer, men med samma enkla system. med "mycket korta" menar jag cirka en sida maskin, plus kanske en extra sida med kartor om dylika behövs. Jag kallar konceptet "scenarietter".

Nå, för att det här ska funka måste jag såklart ha ett system för att beskriva spelledarpersoner på ett så litet utrymme som möjligt. Därför tänkte jag mig följande system. Kommentera gärna.

Roll
Rollen är det enda spelvärde som spelledarpersonen har. Den består av ett ord som beskriver spelledarpersonens roll i äventyret (t.ex. "fiende", "ärkeantagonist", "intrigföremål" eller "comic relief"). Därefter följer ett procentvärde (eller vad som helst som passar systemet, jag råkar gilla procentvärden). Procentvärdet talar helt enkelt om hur kapabel spelledarpersonen är.

Rollen är helt enkelt spelledarpersonens "färdighet". I alla situationer där rollen har betydelse (exempelvis, när en fiende slåss mot rollpersonerna) så används rollens värde för att avgöra om handlingen lyckas, enligt gällande handlingsresolutionsregler (i mitt procentsystem enligt BRP-princip). I alla andra situationer är chansen att lyckas väldigt låg (i fallet med mitt system 10%)

Resurser
Därefter följer *resurser*, vilket är en samling punkter som beskriver vilka resurser figuren har till sitt förfogande för att uppfylla sin roll. Här kan man om man vill göra figurens "roll-värde" lite mer specifikt, genom att ange saker som spelledarpersonen är väldigt bra på (+10 procentenheter på slagen) eller väldigt dålig (-10 procentenheter). Det kan även röra sig om utrustning (har en pistol) eller andra förutsättningar (väldigt vacker). Det skall dock vara sådant som kan hjälpa spelledarpersonen att uppfylla sin roll, så "bra balettdansös" kanske inte passar för en "ärkeantagonist".

Fördjupning: livsmål
Om man vill kan man göra spelledarpersonen djupare, genom att ge den ett livsmål och ett antal resurser till livsmålet (en beskrivning av vilket utgångsläge spelledarpersonen har för att uppnå sitt livsmål). detta kan vara bra om man måste improvisera utifrån spelledarpersonen.

beskrivning
Ett antal ord eller en kort fras som främst fungerar som kom-ihåg-verktyg och för att ge spelledarpersonen lite karaktär.

En spelledarperson kan alltså se ut såhär.

Vakt 1: Fiende 30%
Resurser: vaksam, har spjut
Livsmål: Kärlek (blyg, charmig)
Stor, bullrig med helskägg och gott humör.

Morgoth

Swashbuckler
My accomplishments for a most delightful hat...

Jag tycker det mesta låter bra, väldigt enkelt, men tillräckligt köttigt och mysigt. Inte smalt, men enkelt, helt enkelt.

Något särskilt du hade tänkt att använda det till (i något särskilt sammanhang?)?

Mogge vill egentligen bara berömma folk hela dan, inte kritisera...

Man Mountainman

Storsvagåret
kortare titel

Något särskilt du hade tänkt att använda det till (i något särskilt sammanhang?)?

Ja, alltså, jag ägnade hela första stycket i mitt inlägg till att beskriva användningsområdet. Jag har alltså tänkt skriva en serie mycket kortfattade scenarion, och söker efter verktyg för att minska utrymmet. Skälet till att jag vill göra detta är att det tar lång tid att skriva ett riktigt scenario men jag ändå har en massa idéer som jag vill få ut. Dessutom är det en intressant grej som kreatör att sätta upp stränga begränsningar för sig själv och sedan försöka prestrera så bra som möjligt inom dem. Det är utmanande och utvecklande, helt enkelt.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har tänkt i liknande banor i min nya version av regler till Staden. Där handlar det inte om att hålla scenariobeskrivningarna korta, utan om att avlasta spelledaren (eftersom systemet bygger på strategiska omslag av tärningarna kan det bli svårt att hålla reda på flera personer på samma gång), men resutatet är ungefär likadant.

Statister får ett enda värde, som spelarna ska slå mot om de behöver interagera med statisten på något regelstyrt sätt. Lite viktigare spelledarpersoner kan ha två värden, ett för saker de är bra på och ett för saker de är dåliga på. Viktiga personer kan ha flera färdiga värden på de områden som är viktiga för deras roll, och antagonister kanvara lika detaljerade som rollpersoner.

Nåja, det finns både likheter och skillnader, men det verkar åtminstone som om vi skulle tänka i lite likartade banor. Uppenbarligen tror vi båda att det är ett fungerande system, i alla fall.

JPS

Johan K

Gammal & dryg
Verkar ju funkis !!

Verkar ju smidigt värre ju !
Sånt här gillar jag, enkelt & mycket funkis !!

Morgoth

Swashbuckler
Re: kortare titel

Skälet till att jag vill göra detta är att det tar lång tid att skriva ett riktigt scenario men jag ändå har en massa idéer som jag vill få ut. Dessutom är det en intressant grej som kreatör att sätta upp stränga begränsningar för sig själv och sedan försöka prestrera så bra som möjligt inom dem. Det är utmanande och utvecklande, helt enkelt.

Ah, okej. Låter klokt.

Snow

Swashbuckler
Jag tycker att du gott kan slänga in två roller eller fler vid behov:

Jan Arnulf, mekaniker (80%) bilförare (40%)
Resurser: bil, garage, verkstad
beskrivning, blabla

Det tar inte mer plats och ger lite mer flexibilitet.

Jag förstår att livsmål endast används vid behov. Känns dumt att ha det på varje statist. Om man vill lägga in speciella karaktärsdrag kan man göra det i beskrivningen, typ.

Annars ser det super ut!

TomasHVM

Swordsman
Bra tenkt!

Dette er omtrent slik folk uansett lager biroller, men å sette det opp så konkret, med bare én "ferdighet", er veldig bra. Og det funker!