Man Mountainman
Storsvagåret
Hej på er!
Av olika skäl (som vi inte behöver gå in på) har jag föresatt mig att skriva en serie mycket korta äventyr till olika genrer, men med samma enkla system. med "mycket korta" menar jag cirka en sida maskin, plus kanske en extra sida med kartor om dylika behövs. Jag kallar konceptet "scenarietter".
Nå, för att det här ska funka måste jag såklart ha ett system för att beskriva spelledarpersoner på ett så litet utrymme som möjligt. Därför tänkte jag mig följande system. Kommentera gärna.
Roll
Rollen är det enda spelvärde som spelledarpersonen har. Den består av ett ord som beskriver spelledarpersonens roll i äventyret (t.ex. "fiende", "ärkeantagonist", "intrigföremål" eller "comic relief"). Därefter följer ett procentvärde (eller vad som helst som passar systemet, jag råkar gilla procentvärden). Procentvärdet talar helt enkelt om hur kapabel spelledarpersonen är.
Rollen är helt enkelt spelledarpersonens "färdighet". I alla situationer där rollen har betydelse (exempelvis, när en fiende slåss mot rollpersonerna) så används rollens värde för att avgöra om handlingen lyckas, enligt gällande handlingsresolutionsregler (i mitt procentsystem enligt BRP-princip). I alla andra situationer är chansen att lyckas väldigt låg (i fallet med mitt system 10%)
Resurser
Därefter följer *resurser*, vilket är en samling punkter som beskriver vilka resurser figuren har till sitt förfogande för att uppfylla sin roll. Här kan man om man vill göra figurens "roll-värde" lite mer specifikt, genom att ange saker som spelledarpersonen är väldigt bra på (+10 procentenheter på slagen) eller väldigt dålig (-10 procentenheter). Det kan även röra sig om utrustning (har en pistol) eller andra förutsättningar (väldigt vacker). Det skall dock vara sådant som kan hjälpa spelledarpersonen att uppfylla sin roll, så "bra balettdansös" kanske inte passar för en "ärkeantagonist".
Fördjupning: livsmål
Om man vill kan man göra spelledarpersonen djupare, genom att ge den ett livsmål och ett antal resurser till livsmålet (en beskrivning av vilket utgångsläge spelledarpersonen har för att uppnå sitt livsmål). detta kan vara bra om man måste improvisera utifrån spelledarpersonen.
beskrivning
Ett antal ord eller en kort fras som främst fungerar som kom-ihåg-verktyg och för att ge spelledarpersonen lite karaktär.
En spelledarperson kan alltså se ut såhär.
Vakt 1: Fiende 30%
Resurser: vaksam, har spjut
Livsmål: Kärlek (blyg, charmig)
Stor, bullrig med helskägg och gott humör.
Av olika skäl (som vi inte behöver gå in på) har jag föresatt mig att skriva en serie mycket korta äventyr till olika genrer, men med samma enkla system. med "mycket korta" menar jag cirka en sida maskin, plus kanske en extra sida med kartor om dylika behövs. Jag kallar konceptet "scenarietter".
Nå, för att det här ska funka måste jag såklart ha ett system för att beskriva spelledarpersoner på ett så litet utrymme som möjligt. Därför tänkte jag mig följande system. Kommentera gärna.
Roll
Rollen är det enda spelvärde som spelledarpersonen har. Den består av ett ord som beskriver spelledarpersonens roll i äventyret (t.ex. "fiende", "ärkeantagonist", "intrigföremål" eller "comic relief"). Därefter följer ett procentvärde (eller vad som helst som passar systemet, jag råkar gilla procentvärden). Procentvärdet talar helt enkelt om hur kapabel spelledarpersonen är.
Rollen är helt enkelt spelledarpersonens "färdighet". I alla situationer där rollen har betydelse (exempelvis, när en fiende slåss mot rollpersonerna) så används rollens värde för att avgöra om handlingen lyckas, enligt gällande handlingsresolutionsregler (i mitt procentsystem enligt BRP-princip). I alla andra situationer är chansen att lyckas väldigt låg (i fallet med mitt system 10%)
Resurser
Därefter följer *resurser*, vilket är en samling punkter som beskriver vilka resurser figuren har till sitt förfogande för att uppfylla sin roll. Här kan man om man vill göra figurens "roll-värde" lite mer specifikt, genom att ange saker som spelledarpersonen är väldigt bra på (+10 procentenheter på slagen) eller väldigt dålig (-10 procentenheter). Det kan även röra sig om utrustning (har en pistol) eller andra förutsättningar (väldigt vacker). Det skall dock vara sådant som kan hjälpa spelledarpersonen att uppfylla sin roll, så "bra balettdansös" kanske inte passar för en "ärkeantagonist".
Fördjupning: livsmål
Om man vill kan man göra spelledarpersonen djupare, genom att ge den ett livsmål och ett antal resurser till livsmålet (en beskrivning av vilket utgångsläge spelledarpersonen har för att uppnå sitt livsmål). detta kan vara bra om man måste improvisera utifrån spelledarpersonen.
beskrivning
Ett antal ord eller en kort fras som främst fungerar som kom-ihåg-verktyg och för att ge spelledarpersonen lite karaktär.
En spelledarperson kan alltså se ut såhär.
Vakt 1: Fiende 30%
Resurser: vaksam, har spjut
Livsmål: Kärlek (blyg, charmig)
Stor, bullrig med helskägg och gott humör.