Hej, jag är en av huvudförfattarna för E5
Folkslag är något som vi lagt mycket tid och energi på och ett av mina huvudsakliga intressen var att göra folkslagen mer dynamiska så att det finns flera olika sätt att "bygga" en rollperson på – detta inkluderade att separera biologi från kultur. Samtliga folkslag har nu därför tydliga indelningar för medfödda förmågor och kulturella förmågor. Att alver har nattsyn, kamorianer har totemdjur och tiraker är biffiga är något som är biologiskt grundat, men språk, kunskaper och liknande är nästan helt grundat i folkslagets kultur.
De flesta mänskliga folkslag har tex väldigt få skillnader mellan varandra på den biologiska sidan, med undantag för de folkslag som är uppenbart "fantasyweirda" (exempelvis adasier och kamorianer). Om du väljer att vara fedak eller jargier är på sätt och vis ett kosmetiskt val, det är först då du applicerar deras kulturer som du får olikheter.
Men med det sagt så är E5 även designat med det som vi kom att kalla "Tre musketörerna"-principen i åtanke – det vill säga att en spelgrupp på 3 pers kan alla välja att spela fedakiska daaktroende krigare från en jargisk legion och vid varje steg kunna särskilja sig från varandra. Utöver detta är det även 100% möjligt att skapa spelgrupper där samtliga rollpersoner är jargier (kulturellt) utan att en enda person har valt "folkslaget" jargier.
Inte helt lätt att förklara utan att folk har materialet till hands, men vi kommer säkert dela exempel inom en snar framtid på hur folkslagen kommer presenteras i E5, så tills dess får ni filosofera själva kring vad allt detta kan innebära rent praktiskt