Nekromanti Beskrivningar

entomophobiac

Low Prep High Play
Satt och kladdade lite häromdagen, som vanligt när jag inte har så mycket för mig.

Även om de idéer jag har blir allt mer komplexa och, förhoppningsvis, allt mer färdigställda, så finns det fortfarande mängder av frågetecken kvar att räta ut.

Ett sådant frågetecken är hur man egentligen beskriver sitt spel för att det ska väcka intresse. Det finns så många spel på marknaden - i synnerhet marknaden för gratisrollspel - att de flesta inte orkar bry sig om de inte får syn på något väldigt, väldigt intressant. Jag själv är inräknad.

Men vad är det egentligen som får folk att lyfta på ögonbrynen, tanka hem och rent av läsa ett amatörspel?

Skulle till exempel följande beskrivning (av ett av mina projekt) vara något att bry sig om?

"One day.

One day, diversities of heritage and blood will spawn open conflict.
One day, conspiring nobles will plot and scheme for the last time.
One day, the Fellowship will shed the last drop of heretic blood.
One day, the Guardian will fall, unable to protect mortality.
One day, the gods will once again roam the world freely.
One day, everything we believe in will be proven wrong.

One day.

But not today.

Not if you can stop it.

THE DARK SPIRE is…
…a complete role playing game in a world greatly inspired by the sub-modern horror tradition as well as the European middle ages.
…an incredible resource for both players and gamemasters, providing a treasure trove of tips, ideas, fiction and rules to use in any way suitable to the gaming group.
…a fully realized universe of war, intrigue and arcane power, where the focus rests not on combat but on character interaction and impersonation.

THE DARK SPIRE contains…
…an introductory chapter quickly presenting players of other role playing games as well as players new to the hobby with the concepts of the game.
…a massive encyclopaedia section dedicated to the world of Thalum, where the game takes place; a section that can be used both as a reference and as an informative chapter about the world.
…a complete and dynamic rule system focused on speed, drama and intrigue more than anything else, and customizable down to the last detail.

YOU ARE WELCOME to…
…enter the world of the Bellum Deus; the war of the gods. Where the scale between the immortal gods and the world’s mortal inhabitants is slowly tipping, and must be restored for the world not to end."

----

Problemet, som jag ser det, är att man lätt svävar ut och skriver alldeles för mycket. Det ska trots allt bara vara en enkel beskrivning som man ska kunna läsa sig igenom i en hypotetisk spelbutik när man bläddrar i boken och får syn på baksidan.

Det är vad det ska motsvara.

Så, kommentera gärna den häringa texten, och gärna än mer vad ni själva går på när ni ser en ny produkt som ni inte hört något om tidigare.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar det. Det känns som en baksidestext på ett schysst och ambitiös proffestionell produkt, och det var väl också meningen. Kanske ska man frångå stilen i det sista stycket, och låta "You are welcome to..."-biten bestå av vanlig text, istället för punkter osv. Det skulle kunna bli en bättre avslutning.

/Dimfrost

Mörker

Warrior
Tja, vad som får mig personligen att ta mig en närmare titt är om:
1. Rollspelet ligger parallellt med vad jag tycker om; detta är ju självklart en smaksak, så det är inte direkt möjligt att arbeta på.
2. Rollspelet verkar vara skrivet och konstruerat på ett kvalitativt vis och det får gärna märkas att konstruktören själv är engagerad i projektet.
3. Det syns att konstruktören även sett och tagit del av andra rollspel och hur de är uppbyggda.
4. Och till sist, vilket egentligen är en riktigt fjantig punkt: sidomfånget. Visserligen har några av de roligaste rollspel jag läst legat runt tio sidor text, men så är de också det; skojfriska och knappast seriösa, så 25/30+ så är jag nöjd.

Hoppas det hjälpte lite iallafall...

Rickard

Urverk speldesign
"Men vad är det egentligen som får folk att lyfta på ögonbrynen, tanka hem och rent av läsa ett amatörspel?"
Jag läser alltid det jag drar hem av nyfikenhet.. När jag väl läser det så är följande viktigast..

Layouten.. Det är det för min del.. Om ett spel ser riktigt fult ut så orkar jag inte läsa vidare.. Jag tröttnar helt enkelt..

Sedan påverkas jag även av...

Längden.. Är spelet på mer än 100 sidor så orkar jag inte läsa det..

Bilderna.. Mycket så spelar bilderna in, beroende på vad de förmedlar för stämning.. Inte bara stämning i rollspelet utan även stämningen av amatör..

Tankesättet.. Har författaren ett sätt att lägga fram världen så att jag inspireras eller ett smart spelsystem så läser jag vidare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som alltså behöver motiveringar för att läsa vidare och något som väcker nyfikenheten för att orka börja läsa det

Illern

koppariller
En snabb spontan åsikt i dödsryckningarna av fikarasten är att jag blev nyfiken på spelet. jag kan dock inte riktigt avgöra om det är för att jag tilltalas av vad jag tror är innehållet på ett smakplan eller om jag lockas av själva utformningen av beskrivningen, möjligen mer av det första...

G

Guest

Guest
Medhåll

Layouten.. Det är det för min del.. Om ett spel ser riktigt fult ut så orkar jag inte läsa vidare.. Jag tröttnar helt enkelt..
Här håller jag fullt med... Alltså det är svårt att finna intresse i något när det ser ut som tex en motion till riksdagen som handlar om varför 50-öringar ska vara en millimeter större i diameter... Öh eller något sådant...

Lindenius

Swashbuckler

Japp. Jag håller med. Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas:
Att inte lägga ned möta på layouten är som att laga en trerättersmiddag och sedan mosa ihop allting i en påse och servera.

//erik. skulle nästan hävda att layouten är viktigare än texten... men bara nästan.