Jag har dragit slutsatsen att det blir väldigt omständigt att försöka skapa rollpersonsgenereringsregler som gör det lättare för en rollperson att lära sig en färdighet tack vare hans kunskaper i en annan färdighet.
Därför har jag resonerat som så att det är bättre att låta flera olika färdigheter spela roll under ett och samma färdighetsslag istället:
Om man kan använda två färdigheter för en och samma uppgift ("Övertala" eller "Köpslå", exempelvis) så låter jag två slag slås, ett för varje färdighet. Ofta är det så att den sekundära färdigheten får en kraftfull minusmodifikation, men det kan ändå hända att det är på det slaget som rollpersonen klarar sig bäst.
Om två olika färdigheter behövs för en och samma färdighet ("Klättra" plus "Änterhake", kanske) så måste båda slagen lyckas för att man ska klara uppgiften.
Alltså: Istället för att ha två färdigheter för Biologi och Mykologi och använda någon sorts regler för att bestämma hur mycket biologi man måste ha för att kunna börja med biologi, och hur mycket enklare det blir att plugga biologi med en stabil grund, osv, så får de vara två olika färdigheter istället, och när man väl ska undersöka en främmande svamp så kan man använda både mykologi och biologi (men då med kraftig minusmodifikation på biologi-slaget). Och om man får en generell biologifråga, då går det bra att använda mykologi med en minusmodifikation.
Resultatet blir alltså detsamma som om man hade haft en massa specialregler för hur färdigheter hänger ihop. Pluggar man mykologi så får man en viss grund automatiskt i biologi, och börjar man sedan plugga generell biologi så får man det också lite lättare med ens specialområde; mykologin.
Så, okej, det kan bli lite jobbigare iom att man får slå två slag ibland, men det är en intuitivare lösning än en massa färdighetsträd och sånt, i min mening.
...det beror ju på vad man lirar för rollspel, också, förstås. Jag gillar rollspel där det behövs fria kunskapsfärdigheter, så då måste man använda lite ledigare regelmekanismer.
/Rising