Nekromanti Besläktade färdigheter

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur resonerar ni kring det här med besläktade färdigheter när ni spelleder och skapar rollspel? Vilka beröringspunkter har två, på pappret närliggande färdigheter i praktiken?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har dragit slutsatsen att det blir väldigt omständigt att försöka skapa rollpersonsgenereringsregler som gör det lättare för en rollperson att lära sig en färdighet tack vare hans kunskaper i en annan färdighet.

Därför har jag resonerat som så att det är bättre att låta flera olika färdigheter spela roll under ett och samma färdighetsslag istället:

Om man kan använda två färdigheter för en och samma uppgift ("Övertala" eller "Köpslå", exempelvis) så låter jag två slag slås, ett för varje färdighet. Ofta är det så att den sekundära färdigheten får en kraftfull minusmodifikation, men det kan ändå hända att det är på det slaget som rollpersonen klarar sig bäst.

Om två olika färdigheter behövs för en och samma färdighet ("Klättra" plus "Änterhake", kanske) så måste båda slagen lyckas för att man ska klara uppgiften.

Alltså: Istället för att ha två färdigheter för Biologi och Mykologi och använda någon sorts regler för att bestämma hur mycket biologi man måste ha för att kunna börja med biologi, och hur mycket enklare det blir att plugga biologi med en stabil grund, osv, så får de vara två olika färdigheter istället, och när man väl ska undersöka en främmande svamp så kan man använda både mykologi och biologi (men då med kraftig minusmodifikation på biologi-slaget). Och om man får en generell biologifråga, då går det bra att använda mykologi med en minusmodifikation.

Resultatet blir alltså detsamma som om man hade haft en massa specialregler för hur färdigheter hänger ihop. Pluggar man mykologi så får man en viss grund automatiskt i biologi, och börjar man sedan plugga generell biologi så får man det också lite lättare med ens specialområde; mykologin.

Så, okej, det kan bli lite jobbigare iom att man får slå två slag ibland, men det är en intuitivare lösning än en massa färdighetsträd och sånt, i min mening.

...det beror ju på vad man lirar för rollspel, också, förstås. Jag gillar rollspel där det behövs fria kunskapsfärdigheter, så då måste man använda lite ledigare regelmekanismer.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Om två olika färdigheter behövs för en och samma färdighet ("Klättra" plus "Änterhake", kanske) så måste båda slagen lyckas för att man ska klara uppgiften."

I hur stor utsträckning är de beroende av varandra? Finns det någon inbördes ordning i slåendet? Det är ju tekniskt möjligt att lyckas med att fästa änterhaken men misslyckas med själva klättringen, innebär det att båda slagen måste slås om?

Hur resonerar du om till exempel en akrobatisk rollperson vill lära sig kampsport eller salsa? Ger du bonus för hans sedan tidigare förvärvade rörlighet? Går det därmed fortare att lära sig denna nya färdighet?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"I hur stor utsträckning är de beroende av varandra? Finns det någon inbördes ordning i slåendet? Det är ju tekniskt möjligt att lyckas med att fästa änterhaken men misslyckas med själva klättringen, innebär det att båda slagen måste slås om?"

När det gäller änterhake och klättring låter jag dem kanske användas efter varandra, men jag tror att jag har använt Motorcykel + Hoppa vid något tillfälle där båda slagen var tvugna att lyckas för att rollpersonen skulle nå stjärtfjädrarna på en rock som höll på att flyga iväg med rollpersonens flickvän. Och jag har låtit Bluffa + Undre Världen använts ihop vid ett par tillfällen, när rollpersonen försökte ljuga fram namnet på en tjallare som han kunde påstå sig ha fått viss inspiration utav. Det händer lite då och då att två eller fler slag måste lyckas för att man ska klara något.

"Finns det någon inbördes ordning i slåendet?"

Om det finns en (som vid motorcykel + hoppa) så betar man av dem i tur och ordning. Fumlar man på motorcykeln så bryr man sig inte ens om Hoppa-slaget. Vid (Bluffa + Undre Världen) så väljer jag den sämsta effekten av de båda slagen. Det räcker med ett fummel för att det ska bli fummel, med andra ord.

"Hur resonerar du om till exempel en akrobatisk rollperson vill lära sig kampsport eller salsa? Ger du bonus för hans sedan tidigare förvärvade rörlighet? Går det därmed fortare att lära sig denna nya färdighet?"

Nä, jag tycker enbart att färdigheters grundchans och lättlärdhet ska ha med eventuell grundegenskap att göra. Egentligen gillar jag inte Akrobatik, eftersom det är så lätt hänt att man använder den istället för vanliga SMI-slag. Det är bättre att tänka "hög SMI = talang för att lära sig kampsport, salsa, osv", och sedan låta alla färdigheter vara oberoende av varandra i själva rollpersonsgenereringen.

/Riz
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
I det fallet tycker jag att Geminis grudnplan är bäst (smidigast). Grundfärdigheter som är väldigt breda, och sedan kan man skaffa specialiseringar inom dem om man vill, det hela slutar med att det inte är så mycket överlapp att man behöver bry sig.

Mardrömmen är (Mega) Traveller, där varje färdighet också tjänar som en bunt andra, fast med lägre nivå. Så det blir monstruösa uträkningar så snart man skaffar/höjer en färdighet, för att inte tala om hur det ser ut när man skapar rollpersoner.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Hur resonerar ni kring det här med besläktade färdigheter när ni spelleder och skapar rollspel? Vilka beröringspunkter har två, på pappret närliggande färdigheter i praktiken?
Just nu är mina åsikter följande: Inga färdigheter är släkt med några andra på något sätt alls. Det är aldrig någon fördel att kunna en viss färdighet när man ska använda en annan. Det är en enkel och kompromisslös lösning, eftersom alternativet kan vara att till leda diskutera vilka färdigheter som hänger ihop hur mycket.

Däremot är jag flexibel i vilken färdighet man ska använda i en viss situation, framför allt vad gäller olika sociala färdigheter. Om man ska övertala en adelsman kanske spelaren hellre vill använda Överklasstil än Övertala. Det går bra.

/tobias
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Vissa färdigheter bör ju ligga under andra för att de är så nära. Andra får man som Rising säger kombinera med andra färdigheter; antingen två slag eller ett medelslag. Det finns en mängd regler man kan skapa för att lösa det här utan att det blir krångligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur resonerar ni kring det här med besläktade färdigheter när ni spelleder och skapar rollspel? Vilka beröringspunkter har två, på pappret närliggande färdigheter i praktiken?"

Normalt sett skiter jag i det. Det är för mycket krångel och ger alldeles för lite tillbaks. Möjligen kan jag tänka mig "kaskadfärdigheter" eller "underfärdigheter".

Annars försöker jag faktiskt knö ihop färdigheter. Om två färdigheter är såpass lika varandra att de börjar påverka varandra så knör jag hellre ihop dem till en något bredare färdighet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det finns en mängd regler man kan skapa för att lösa det här utan att det blir krångligt. "

Ja, men vilka då? Kan du inte ge mig några enkla exempel? :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,967
Location
Stockholm
Jag föredrar breda färdigheter ...

Och då menar jag jättebreda.

Exempel:

Färdigheten Hantverk (kolare) innebär inte bara att du kan bygga en mila eller en kolgrop. Du kan även välja ut lämpliga träd, hugga ner träd, göra upp eld, finna ätliga växter i skogen, finna vatten i skogen, slipa en yxa, bygga en timmerkoja etc.

Färdigheten Hantverk (grovsmed) innebär inte bara att du kan smida plogar, spadar, yxor, beslag etc. Du kan även värdera grovsmidesföremål, finna myrmalm, framställa järn och stål, avgöra kvaliteten på järn och stål, göra upp eld, mura en ässja, slipa liar/knivar/yxor, tillverka en blåsbälg etc.

En rollperson med båda ovanstående färdigheter som vill göra upp eld (hon kanske har bråttom eller så är det regnigt och hårda vindar – normalt sett brukar jag låta rollpersonerna lyckas automatiskt med så triviala saker som att göra upp eld) använder det bästa av de två färdighetsvärdena för att avgöra om hon lyckas (eftersom både färdigheterna medför kunskap om hur man gör upp eld).

En rollperson med färdigheten Hantverk (grovsmed) kan använda sitt färdighetsvärde för att uppföra enklare murverk (eftersom färdigheten medför kunskap om hur man murar en ässja).

Etc.

Alltså: Jag föredrar överlappande färdigheter framför besläktade.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
En del använder sig av kategoritänk så som Aristokrati tillsammans med en hel del underfärdigheter som bordsskick, språkbruk etc. Jag bakar in allt i den färdigheten för annars blir det för mycket. Däremot är det i Starchallenge tillåtet att skapa egna underkategorier som Mediakunskap - Journalistik där man är just journalist men även har koll på andra medier så som nyhetsprogram eller veckopress. Allt veror ju på ens karaktär. Är du en supermurvel som lever för ditt projekt att infiltrera vilka det nu är 24 timmar om dygnet har du nog itne koll på om Carola gift sig eller inte. Därför är det svårt att generalisera.

Vissa specifika färdigheter som att köra olika typer av bilar får ju räknas som en grundfärdighet men med olika inriktningar. Tycker jag.

Det här är en ltien källa till olika tänkande men något i den här stilen har jag tänkt och det verkar funka rätt bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Jag föredrar breda färdigheter ...

Håller med.

Jag frågar oftare spelarna om de har någon passande färdighet än om de har en viss färdighet. Tycker de att något passar och jag tycker att det verkar rimligt så är det OK för mig.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hur resonerar ni kring det här med besläktade färdigheter när ni spelleder och skapar rollspel?

När jag spelleder:
Jag ber om ett färdighetsslag i det jag tycker passar. Om rollpersonen saknar denna färdighet eller är mycket bättre i något annat som är närliggande brukar de föreslå det istället och kan då använda det istället, ev. med ett visst avdrag.

När jag skapar spel:
Helst skall varje situation solklart falla in under en färdighet och ingen annan. Det blir inte alltid så men jag siktar i.a.f. högt :gremsmile:
 
Top