Nekromanti Besläktade färdigheter

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag kommer använda släktskap mellan färdigheter i mitt färdighetssystem, är man skicklig på biologi har man ett hum om hur man tränar djur osv.. Frågan är då: Om någon har en färdighet, och vill köpa en färdighet besläktad med den han redan har.. Hur gör man?

1. Låter den starta på 0 och när det lönar sig bättre att använda den än att använda den besläktade färdigheten så gör man det.
2. Låter den starta på 0, men göra det ordentligt lättare att lära sig.
3. Låta den starta på den färdighet man redan har, modifierat med den modifikation man normalt skulle få för att använda den besläktade färdigheten (Dvs om Biologi är besläktat med Djurträning, och någon som använder Biologi istället för djurträning får -4 på sin chans att lyckas får sitt biologivärde-4 i djurträning.)

Och ifall man använder alternativ 3, ska man låta djurträning höjas varje gång man höjer biologi, eller ska man bara se till att det aldrig ligger under biologi-4?

Eller ska man göra ett nätverk av alla färdigheter, med breda färdigheter som smalnar av i underfärdigheter?
(Naturkunskap-Biologi-Djurträning-Djurhelning)

Din Röst Räknas! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Skriver rollspel!\
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tyckte alternativ 2 lät bra. Men 3 kanske ännu bättre, för då slipper man fylla en hel sida med färdigheter på ett karaktärsblad. Ju färre färdigheter man behöver desto bättre - är min åsikt. Så jag gillar övergripande färdigheter, snarare än specialiserade!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag föreslår Shadowrun modellen (finns säkert i många andra spel också), med en viss modifering. Man visar med ett nätverk hur olika färdigheter är besläktade. Om man till exempel skall se hur mycket svårare det skulle vara att använda färdigheten Biologi istället för Djurträning så följer man den "gren" som går från Biologi till Djurträning och för varje steg/punkt/vad-man-nu-vill-kalla-det drar man av 1 från färdigheten man började på. Det som återstår blir en bonus till den färdighet man skall använda. Om bonusen efter vandringen är ett negativt värde så betyder det att man vet för lite för att kunna tillämpa sina kunskaper på ett annat område. Jag ska ge ett exempel för att förtydliga mig:
Jag har Djurträning 4 och Biologi 12(vi utgår från T20 system som i EDD). Jag följer grenen från Biologi till Djurträning och passerar 5 punkter(t.ex.). Då återstår det 7 från Biologi som jag får använda som bonus på Djurträning 4, min CL är alltså 11. Hade jag haft Djurträning 0 och Biologi 3 i detta exempel då hade jag hamnat på -2 vilket skulle innebära att jag inta kan tillämpa mina Biologi kunskaper på Djurträning.

Värdena jag tog nu var bara tagna rakt ur luften så...

Jag hoppas att du förstår vad jag menar, det blev lite förvirrat.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag tror nästan att ett slags färdighetsträd skulle fungera bäst. Betänk att en biolog inte nödvändigtvis måste kunna ett jota om djurträning. Man skulle visserligen kunna få ett basvärde i färdigheten med tanke på att hon nog känner till en del om djurs reaktioner. Att ge samma värde som i biologi tycker jag inte passar i varje fall. Man kanske får ett antal färdighetspoäng eller erfarenhet eller vad det kan tänkas vara... dessa får man sedan köpa besläktade färdigheter för...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag tycker helt klart att alternativ två är bäst. Man börjar från noll men har betydligt lättare att lära sej tack vare den grundkunskap man har från tidigare. Det blir förstås heljobbit med en massa färdigheter på pappret till slut, men det gör det mer överskådligt. En biolog behöver inte kunna ett jota om djur ifall han specialiserat sig på växter. Därför blir alternativ två bättre än färdighetsträdet...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
1. Låter den starta på 0 och när det lönar sig bättre att använda den än att använda den besläktade färdigheten så gör man det.

Enkelt men tråkigt och irriterande. (jag är mästare på långsvärd; varför kan jag inte i.a.f. få en liten chans i kortsvärd?)

2. Låter den starta på 0, men göra det ordentligt lättare att lära sig.

Det kan vara en bra och enkel idé. Rationaliseringen kan ju vara att man måste lära sig en färdighet från grunden; att fuska sig igenom Djurträningen m.h.a. sina biologikunskaper är inte likställt med att faktiskt kunna djurträning. Detta skulle kunna understrykas ytterligare om man bara får använda Biologi-4 som ersättning för Djurträning under vissa omständigheter (när man har tid att tänka och planera t.ex?).

3. Låta den starta på den färdighet man redan har, modifierat med den modifikation man normalt skulle få för att använda den besläktade färdigheten (Dvs om Biologi är besläktat med Djurträning, och någon som använder Biologi istället för djurträning får -4 på sin chans att lyckas får sitt biologivärde-4 i djurträning.)

Jag gillar den lösningen. Om man kan Djurträningssaker med Biologi-4 innebär det ju att man i praktiken har det färdighetsvärdet redan. Att formalisera det innebär ju enbart att man ser till att träning i den specifika färdigheten är _positivt_ snarare än negativt. (så att det inte blir: "hittills har du fått använda biologi-4, men nu när du börjat träna det så får du använda ditt Djurtäningfv, dvs 1").

Och ifall man använder alternativ 3, ska man låta djurträning höjas varje gång man höjer biologi, eller ska man bara se till att det aldrig ligger under biologi-4?

Det senare. Om man låter bli att träna den mer specifika färdigheten såpass länge att Biologi springer ifrån den så känns det inte så hemskt orimligt att man tappat de positiva effekter man fick av att träna den särskilt.

Ett problem kan dock bli att folk inte vill använda sina mer specifika färdigheter; Det är roligare att använda Biologi och få förbättringsslag i den än att använda en underfärdighet som Djurträning där förbättringsslaget inte är lika mycket värt.
En mellanväg, kan vara att ge spelare ett _extra_ förbättringsslag eller motsvarande (erf?) i Djurträning om Biologi höjs.

Det lämnar ju kvar frågan om hur erfarenhet bör överföras åt det _andra_ hållet; Kanske för man få extra förbättringsslag (eller motsv.) i Biologi när den blir "omsprungen" av mer specifika färdigheter som Djurträning?
Hmm... tål att fundera på :)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Fade och jag tänkte på precis samma sak [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som tycker <B>Arvidos</B> sista onumrerade förslag lät bäst
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tack för svaren!

...men eftersom jag inte kommer ha färdigheter som är bredare än andra så funkar inte vissa, som annars var väldigt bra. Nej, jag har bestämt mig för att ge en liten bonus i närbesläktade färdigheter, men en som inte kan gå hur högt upp som helst. Om man t. ex kan en massa om Djurkunskap bör man få ett plus i Djurträning, men inte hur mycket som helst. Säg att pluset i Djurträning kan gå som högst till 10. (På en 1-20 skala)

Trots allt så blir ju färdigheter mer och mer specialiserade ju mer man studerar dom!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oh no! More Färdigheter!

Agg! Mer malande av färdigheter i en evig spiral för regelfetishisterna! /images/icons/wink.gif

Om ni ville reflektera lite över detta så vore jag tacksam..
Jag funderade över mitt system lite.. Grundegenskaper, underegenskaper, färdigheter och färdighetsspecialiseringar.
(rätt breda färdigheter men med specialationsmöjligheter som i EON)
eg
Lite mycket, och dessutom lite oregelbundet! Visserligen så är specialiserade färdigheter och underegenskaper något som spelaren bara tar på sig om han/hon verkligen VILL, men det passade inte in när jag hade satt konsekvens som ett högt mål.. Och hur skulle jag lösa specialisering av färdigheter på ett smidigt sätt? Så slog det mig..

Sådana saker som ALLA kan, som hoppa, klättra, söka osv, är samma värde eller halva värdet av den grundegenskap dom baseras på. På det sättet så kan en lat spelare, eller en spelare som inte tycker att man behöver gå in på detaljer köpa 12 i Fysik. Vips! Så har han 10 i muskler, motion, klättra, hoppa, löpa.. En spelare som vill pula köper 10 i Fysik, höjer motion till 12 och muskler sänks till 8 (Man flyttar bara runt poängen, vilket gör det hela lätt..) Han har 8 i hoppa och klättra, 12 i löpa, men höjer hoppa och sänker klättra.. Färdigheter ska ju höja grundegenskaper också, så här kan spelaren få välja mellan att höja underegenskap eller grundegenskap varje gång.. Filosofin om att tillåta enkelhet ELLER detaljism.


Mycket att hålla ordning på, men bara för den perfektionistiske spelaren! /images/icons/wink.gif

Sedan bör ju specialiseringarna följa samma regler som underegenskaperna, flytta upp och ner fritt.. Så att har du 12 i gyckla och vill bli bra på att buktala så kan du höja buktala med 3 och sänka "vitsar" med 1, "clownakrobati" med 2, eller om man definitivt inte vill sänka, betala med någon erfarenhetspoäng.. Risken finns att färdigheten specificeras sönder, men som sagt bara för regelfetishisterna... Dom blir nog bara glada! /images/icons/laugh.gif




-Arvidos. Rollspelsregelklurarfetishist. Jo det är sant.. /images/icons/wink.gif
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top