Nekromanti Beslutsångest, vapenfärdigheter

Vindhand

Myrmidon
Re: Genesis ger en antites

Jag tycker inte om ditt exempel men du har en poäng.
Bengt har tränat länge i det utochinvända hyggelmonstrets skola och näranog bemästrat kombinationen svärd+yxa. En natt vaknar han av att hans yxa blir stulen av en tjuv. Bengt blir sur och går lös på tjuven med sitt svärd. Han anfaller med svärdet. Tjuven undviker och anfaller Bengts andra sida. Bengt far reflexmässigt, som han så många gånger gjort förut, fram sin yxa för att parera anfallet. Allt för sent inser Bengts ryggmärg som skickat iväg armen på sitt paraduppdrag att Bengt inte har någon yxa i den andra handen. Tjuvens anfall träffar Bengt i handen och Bengt får kallbrand och dör.

Tycker att Bengt borde märka att han saknar yxa. Däremot kan jag tänka mig att han inte är _van_ vid att sakna yxa och han inte tränat lika mycket på bara ett svärd.

Hårklyverier från min sida kanske :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Västmark 3

"Jag har skissat pa ett nastan identiskt system, bade med tarningssystem och skadesystem."

Tja, själva grundprincipen används rätt mycket (Cyberpunk, Ars Magica etc). Ars Magica har till och med nästan identiska skalor. Jag är dock lite småförvånad över att skadesystemen är lika. Nåja, världen är ju inte särskilt stor och bra idéer smittar...

"Hur pass langt har du kommit i 3:e utgavan av Vastmark?"

Jag bråkar med print-on-demand-tryckerier as we speak. Jag har ett här i Skövde som skulle kunna göra jobbet, men jag är inte säker på om de skriver ut ett original och bara kopierar det eller om de skriver ut direkt, de har snuskigt dyra bindningar och de har mage att ta vanlig moms istället för bokmoms, så jag tar helst inte dem.

Insignia

Swashbuckler
Re: Västmark 3

"de har mage att ta vanlig moms istället för bokmoms"

Får man göra så? :gremmad:

Krille

Super Moderator

"Får man göra så?"

Faen vet. Så jag försöker få tag på något annat tryckeri som kan göra jobbet, men de flesta har antingen lång handläggningstid (till exempel kulturdasset vill ta tre månader på sig) eller non-existent kundkontakt (till exempel books-on-demand som inte har svarat än).

Genesis

Ni dés ni maître
Genesis säger nåt i stil med: "Aaaargh!"

Tja, jag kan egentligen inte säga emot vapengurun själv.

Förövrigt så är Bengt mäster en extra stor klant för att överhuvudtaget har försökt lära Bengt att parera med yxan (den är inte lämpad för uppgiften).

Det är ju bara ett exempel, Helge...

Genesis

Ni dés ni maître
Herr Nils och Verkligheten

Tycker att Bengt borde märka att han saknar yxa

Teorin gick ut på att Bengts ryggmärg inte märkte det, men nu har ju Herr Nils förstört alla sådana funderingar (Se "Herr Nils håller med Skuggvarg" nedan). Som så ofta förr har filosofernas grandiosa hypoteser slagits platt i backen av den kalla, hårda verkligheten...

Däremot kan jag tänka mig att han inte är _van_ vid att sakna yxa och han inte tränat lika mycket på bara ett svärd.

Tja, det kanske inte är samma sak, men det har ju samma effekter. Jag gissar på att Herr Nils spräckte den bubblan på samma gång som min. Han höll ju med Skuggvarg, som påstod att man inte borde få något avdrag bara för att man saknar det ena vapnet.

Svalander

Warrior

Ska bli spannande iallafall att se resultatet. Gillar Vastmark som koncept. Kor sa det ryker!

Vindhand

Myrmidon
Re: Verkligheten dimper ner som en stor elak Herr

Man måste ju förstå sig på var och ett av vapnen innan man börjar använda dem tillsammans.

Japp. Däremot kan jag föreställa mig att man är _bättre_ med sina favoritvapen. Det är därför jag kan tänka mig ett avdrag.

I exemplet borde man i.o.f.s. få _större_ avdrag av att man är yrvaken :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Herr Nils och Verkligheten

Tja, det kanske inte är samma sak, men det har ju samma effekter. Jag gissar på att Herr Nils spräckte den bubblan på samma gång som min. Han höll ju med Skuggvarg, som påstod att man inte borde få något avdrag bara för att man saknar det ena vapnet.

Oj, vilket auktoritesargument... :gremtongue:

Skuggvarg

Hero
*Skuggvarg fröjdas*

Bortsett från att jag gläds i stora drag åt diskussionen, och åt att jag uppenbarligen hade rätt i en del jag sa, och dessutom att Herr Nils för en gångs skull höll med mig (det är inte ofta Herr Nils håller med när man diskuterar strid), så måste jag bara säga att jag just har sett världens bästa jämra citat:

:gremgrin: "Verkligheten dimper ner som en stor elak Herr Nils" :gremgrin:

/Skuggvarg - garvar :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

Skuggvarg

Hero
Re: Genesis säger nåt i stil med: "Aaaargh!"

Helge? Hette han inte Nils? Nåja...*hrm*
Har ingen lärt dig att man aldrig ska göra dåliga exempel?

/Skuggvarg

Blippe

Warrior
Re: På A svarar jag, B

Jag kan nästan se ett sådant system framför mig, tänk er själva ett blad fullproppat med värden liknande:

(svärdsdrill)svärd/(tallkottestigensskolaisjälvförsvar)stor påk+sköld 9
(svärdsdrill)svärd/(tallkottestigensskolaisjälvförsvar)vedyxa 11
(svärdsdrill)svärd/(tallkottestigensskolaisjälvförsvar)tjock pinne 7
(svärdsdrill)svärd/(asimovsdansskola)liten dolk 3

osv. där allt innan / är det du har i händerna och allt efter är motståndarens och kombinationen är det värde du ska använda om du någonsin möter en sådan motståndare...

Det måste genast ge upphov till många långa tabeller där släktskap mellan olika tekniker utförligt beskrivs (en talllkotte med svärd som motståndare ger kanske 7 le. 6 i fv).

sedan finns ju möjligheterna för att man kanske slåss med två stycken, och då måste ju genast allt göras om igen, man måste fundera ut hur relationerna av hur motståndarna står till varandra har för inverkan på sin egna chans att attackera dem (och där har vi förstås en skyldighet att göra långa tabeller oxå.)

Var vill jag komma med det här? Ja, säg det du!

Genesis

Ni dés ni maître
Ingen fara [ant]

faktum är att jag uppskattar när någon talar om för mig hur det faktiskt är. Det är då man lär sig. Eftersom jag älskar att lära mig innebär det att jag älskar att ha fel!