Rising
Vila i frid
Det datorrollspel jag är mest sugen på just nu är Spore. Det är en sorts uppgraderad "Sim Life/Sim Earth" där man först följer en organism från att vara ett litet toffeldjur, typ, till att bli någon sorts fisk, landlevande grej, osv, tills det att man kan bygga ett primitivt samhälle, varpå spelet övergår till att bli något sorts enkelt Civ, och slutligen tills man får ett UFO och mer eller mindre blir Gud med ett helt universum som leklåda.
Nog om det (fast sök gärna på googlevideo på Spore så får ni veta mer). En sak med Spore som slog mig, var en av de egenskaper som spelet sägs ha; som jag också har funnit i andra av mina favvospel såsom Populus och Sims; nämligen att man påverkar snarare än bestämmer vad som ska ske.
I Civ bestämmer man helt själv var alla enheter skall gå och vad de skall göra, men i Populus kunde man bara bygga en fin slätt och hoppas att ens små gubbar skulle vilja bo där. Detta tänk tas till det extrema i Spores, där man exempelvis verkar kunna dumpa hitechgrejer på primitiva planeter för att sedan vänta och se hur de kan påverka livet där nere med tiden, eller bara slänga ner några shoggothar på en avskild del av världen och se om de kommer kunna röja skiten ur planetens egna ekosystem eller inte.
Är det här en mekanism som är unikt anpassad för just datorspelen? Krävs det en tanklös räknemaskin för att det ska bli roligt att ta ett steg tillbaka och bara "se vad som händer?" Jag kan ju säga att det inte är lika kul att bara låta SL bestämma utgången av sådana här saker.
Då kommer vi till några kluriga frågor:
1. Finns det några "se vad som händer"-situationer som skulle vara roliga i rollspel (är det roligt att vara allsmäktig i ett sällskapsspel, till exempel?), och som skulle kunna administreras med vanliga brädspelsmekanismer? (Finns det ens något vanligt brädspel, tycker ni, där man Påverkar och inte Bestämmer?)
och
2. Skulle det här kunna vara en sådan där situation där en dator faktiskt skulle kunna öppna en helt ny dimension för rollspelen?
Nog om det (fast sök gärna på googlevideo på Spore så får ni veta mer). En sak med Spore som slog mig, var en av de egenskaper som spelet sägs ha; som jag också har funnit i andra av mina favvospel såsom Populus och Sims; nämligen att man påverkar snarare än bestämmer vad som ska ske.
I Civ bestämmer man helt själv var alla enheter skall gå och vad de skall göra, men i Populus kunde man bara bygga en fin slätt och hoppas att ens små gubbar skulle vilja bo där. Detta tänk tas till det extrema i Spores, där man exempelvis verkar kunna dumpa hitechgrejer på primitiva planeter för att sedan vänta och se hur de kan påverka livet där nere med tiden, eller bara slänga ner några shoggothar på en avskild del av världen och se om de kommer kunna röja skiten ur planetens egna ekosystem eller inte.
Är det här en mekanism som är unikt anpassad för just datorspelen? Krävs det en tanklös räknemaskin för att det ska bli roligt att ta ett steg tillbaka och bara "se vad som händer?" Jag kan ju säga att det inte är lika kul att bara låta SL bestämma utgången av sådana här saker.
Då kommer vi till några kluriga frågor:
1. Finns det några "se vad som händer"-situationer som skulle vara roliga i rollspel (är det roligt att vara allsmäktig i ett sällskapsspel, till exempel?), och som skulle kunna administreras med vanliga brädspelsmekanismer? (Finns det ens något vanligt brädspel, tycker ni, där man Påverkar och inte Bestämmer?)
och
2. Skulle det här kunna vara en sådan där situation där en dator faktiskt skulle kunna öppna en helt ny dimension för rollspelen?