Nekromanti [Best] Att OSRa eller inte OSRa är frågan

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag upptäckte Knave på GothCon, som det perfekta spelet för one-shots, så nu när jag börjar försöka knåpa ihop de blandade anteckningarna kring monsterjägaridén Best så blev det mot Knaves väldigt behändiga grund.

Men det jag genast inser är att jag inte gillar flera av de saker som är standard i OSR, däribland Knave.

1) Varför är rustning en separat stat för? Varför slår du inte bara en save mot exempelvis Constitution?

2) Varför tillkommer andra tärningssorter för vapen? För Best så är det inte jätteintressant hur mycket skada du gör egentligen, utan snarare om du överhuvudtaget KAN skada.

3) Och ja ... varför måste du ha hit points? Kan inte skada också vara en save mot eh ... Constitution det med? Eller Wisdom, som en sorts viljestyrka?

4) XP och levels. Det här är en sån grej som jag har spelare som avskyr med passion, men även spelare som föredrar framför andra sätt att göra "progression". Egentligen känner jag inget större behov av regelteknisk progression av det slaget, men det är helt klart något som förväntas i spel. Kan nog tänka mig att behålla det som det är, egentligen. Knave har en lättöverskådlig variant av XP och levels.

Det enda som blir kvar är sex grundegenskaper, saves och bonuses, samt D20-slag antar jag. Känns mindre som Knave och mer som "just another hack".

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
entomophobiac;n318364 said:
1) Varför är rustning en separat stat för? Varför slår du inte bara en save mot exempelvis Constitution?

2) Varför tillkommer andra tärningssorter för vapen? För Best så är det inte jätteintressant hur mycket skada du gör egentligen, utan snarare om du överhuvudtaget KAN skada.
I mitt eget hack sker avståndsattacker mot Con-save och avståndsattacker mot Dex-save. Rustning är istället ett tröskelvärde som skadan måste övervinna för att orsaka skada (den absorberar alltså inget, utan antingen stoppar den allt eller inget. Har du rustningsvärde 6 och tar 7 i skada så tar du 7 i skada). Då reflekterar skillnaden i vapentärning lite hur bra det vapnet slår igenom rustning.

Jag har förvisso kvar hitpoints också, men det är för att jag vill ha en resurs som nöts ner lite sakta som man kan använda till lite allt möjligt.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag rekommenderar att ta en titt på Into the Odd och The Black Hack (2e). I ItO fungerar skada på ett helt annat sätt. Till exempel slår du inte för att träffa utan slår skada direkt, och hit points fungerar på ett annat sätt med både stamina hit points (som du läker snabbt) och skada på grundegenskap (som är svåra att läka). I TBH(2) finns ingen separat armor stat, utan du slår ett STR/DEX-slag för att undvika en attack.

Skulle inte själv välja CON för att stå emot en attack. Den grundegenskapen har mer att göra med din fysiska tillstånd, motstånd mot gifter osv. WIS handlar i Knave i princip bara om uppmärksamhet så det skulle jag inte välja för att spåra skada/hit points.

Angående dina invändningar mot Knave så tror jag de förklaras mycket av att Knave är gjort för att vara kompatibelt med gammel-DnD. Därför finns ett värde för armor, separata skadetärningar etc. Vill du ha ett lättviktigt spel som inte bryr sig om kompatibilitet på samma sätt är t.ex. ItO ett bra val.

olaberg

Hero
1) Normalt i D&D är det händighet (dexterity) som är kopplat till försvarsvärdet. Anfallaren ska slå 1t20 + sin grad lika med eller över motståndarens dex för att träffa? Men vad är det för vits med rustningar i så fall?

2-3) Klassiskt D&D har alltid 1t6 i vapenskada, oavsett vapen. I princip är 1t8 jämförbart med 1t6+1 (lite vassare vapen), medan 1t4 är 1t6-1. Hälsopoäng har man för att uppnå en nednötningseffekt istället för att dö på fläcken. Jag skulle funderat på vilken sorts strid man vill se i spelet.

4) Om du inte har behov av progression kan du väl skippa helt? Eller köra som jag: efter varje spelmöte får de överlevande figurerna varsin förbättring som kan användas för att höja något värde.

Jag tänker att du borde fundera på hur du vill att strider ska gå till, vilken nytta folk ska ha av att välja bra rustningar och vapen, och hur de ska glädjas åt att figuren överlever.

entomophobiac

Low Prep High Play
kloptok;n318372 said:
Angående dina invändningar mot Knave så tror jag de förklaras mycket av att Knave är gjort för att vara kompatibelt med gammel-DnD. Därför finns ett värde för armor, separata skadetärningar etc. Vill du ha ett lättviktigt spel som inte bryr sig om kompatibilitet på samma sätt är t.ex. ItO ett bra val.
Vill vara tydlig med att det inte är några invändningar mot Knave—Knave är klockrent. Har rekommenderat det till massor med människor efter GothCon (because: håller aldrig käften). Det handlar mer om att jag insåg att flera saker inte är hur jag själv vill att ett mer passande system för Best skall fungera.

Tack för tips! Into the Odd har jag sett nämnas så mycket nu att det kanske är dags att leta efter en bok.

kloptok

Pensionerad astrolog
entomophobiac;n318374 said:
Vill vara tydlig med att det inte är några invändningar mot Knave—Knave är klockrent. Har rekommenderat det till massor med människor efter GothCon (because: håller aldrig käften). Det handlar mer om att jag insåg att flera saker inte är hur jag själv vill att ett mer passande system för Best skall fungera.

Tack för tips! Into the Odd har jag sett nämnas så mycket nu att det kanske är dags att leta efter en bok.
Fullt förståeligt. Jag tycker den stora styrkan med Knave är just att det är kompatibelt med i princip allt men samtidigt snabbare att komma igång med och lite mer lättviktigt.

Angående ItO finns grundreglerna gratis här. Print är svårare att få tag i, den är nog slut nästan överallt. Det är dock en ny version på gång som heter Electric Bastionland, ganska så expanderad jämfört med ItO och med mer tonvikt på settingen som jag förstår det. Finns ett gratis speltestdokument tillgängligt för EB och det borde dyka upp på Kickstarter ganska snart.

olaberg

Hero
Rymdhamster;n318369 said:
Rustning är istället ett tröskelvärde som skadan måste övervinna för att orsaka skada (den absorberar alltså inget, utan antingen stoppar den allt eller inget. Har du rustningsvärde 6 och tar 7 i skada så tar du 7 i skada). Då reflekterar skillnaden i vapentärning lite hur bra det vapnet slår igenom rustning.
Detta testade jag ett tag, men det blev himla konstiga marginaleffekter när rustningsvärdena är nära maxskadan. Vad är typiska rustningsvärden respektive skadevärden?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
olaberg;n318424 said:
Detta testade jag ett tag, men det blev himla konstiga marginaleffekter när rustningsvärdena är nära maxskadan. Vad är typiska rustningsvärden respektive skadevärden?
Jag har inte upplevt det som något problem. Om man förlitar sig på att rustningen skall skydda och den inte gör det tänker jag att det upplevs som rätt läskigt. Och eftersom jag kör HP som en blandning av tur, stresstålighet och uthållighet (dvs mer som "undvika att ta skada"-poäng snarare än hur mycket stryk man faktiskt tål), så passar det rätt bra.

För närvarande kör jag med riktvärden för rustningsvärdet på 4 (lätt rustning), 6 (medium rustning) och 8 (tung rustning).

Skada går från 1T4 (obeväpnad), till 1T6 (lätt enhandsvapen), 1T8 (tungt enhandsvapen), 1T10 (lätt tvåhandsvapen), och 1T12 (tugnt tvåhandsvapen).

Vid oavgjort slår skadan igenom, så en lätt rustning skyddar bra mot obeväpnade attacker, och hyffsat från knivar och dylikt. Tung rustning skyddar bra mot de flesta enhandsvapen, men tvåhandsvapen har en okej chans att ta sig igenom.

Mediumrustning ger också -1 på dex-save, och tung rustning ger -2.

terje

xenomorf mystiker
Även när det gäller levels och progression kan du ha glädje av Into the Odd. Där samlar man inte xp, utan det handlar om antalet slutförda expeditioner och att ta sig lärlingar.

entomophobiac

Low Prep High Play
terje;n318435 said:
Även när det gäller levels och progression kan du ha glädje av Into the Odd. Där samlar man inte xp, utan det handlar om antalet slutförda expeditioner och att ta sig lärlingar.
Tror jag har en hyfsad riktning. Ute allra mest efter att förenkla så mycket som möjligt genom att göra det lite mer konsekvent. Har inte så mycket emot att spelare samlar xp egentligen. Tror det mer är vissa av mina spelare som har det.