entomophobiac
Low Prep High Play
Jag upptäckte Knave på GothCon, som det perfekta spelet för one-shots, så nu när jag börjar försöka knåpa ihop de blandade anteckningarna kring monsterjägaridén Best så blev det mot Knaves väldigt behändiga grund.
Men det jag genast inser är att jag inte gillar flera av de saker som är standard i OSR, däribland Knave.
1) Varför är rustning en separat stat för? Varför slår du inte bara en save mot exempelvis Constitution?
2) Varför tillkommer andra tärningssorter för vapen? För Best så är det inte jätteintressant hur mycket skada du gör egentligen, utan snarare om du överhuvudtaget KAN skada.
3) Och ja ... varför måste du ha hit points? Kan inte skada också vara en save mot eh ... Constitution det med? Eller Wisdom, som en sorts viljestyrka?
4) XP och levels. Det här är en sån grej som jag har spelare som avskyr med passion, men även spelare som föredrar framför andra sätt att göra "progression". Egentligen känner jag inget större behov av regelteknisk progression av det slaget, men det är helt klart något som förväntas i spel. Kan nog tänka mig att behålla det som det är, egentligen. Knave har en lättöverskådlig variant av XP och levels.
Det enda som blir kvar är sex grundegenskaper, saves och bonuses, samt D20-slag antar jag. Känns mindre som Knave och mer som "just another hack".
Men det jag genast inser är att jag inte gillar flera av de saker som är standard i OSR, däribland Knave.
1) Varför är rustning en separat stat för? Varför slår du inte bara en save mot exempelvis Constitution?
2) Varför tillkommer andra tärningssorter för vapen? För Best så är det inte jätteintressant hur mycket skada du gör egentligen, utan snarare om du överhuvudtaget KAN skada.
3) Och ja ... varför måste du ha hit points? Kan inte skada också vara en save mot eh ... Constitution det med? Eller Wisdom, som en sorts viljestyrka?
4) XP och levels. Det här är en sån grej som jag har spelare som avskyr med passion, men även spelare som föredrar framför andra sätt att göra "progression". Egentligen känner jag inget större behov av regelteknisk progression av det slaget, men det är helt klart något som förväntas i spel. Kan nog tänka mig att behålla det som det är, egentligen. Knave har en lättöverskådlig variant av XP och levels.
Det enda som blir kvar är sex grundegenskaper, saves och bonuses, samt D20-slag antar jag. Känns mindre som Knave och mer som "just another hack".