Åhå vad roligt! Och bra pepp, tre personer (plus Hans som inte har något val, han tvingas spela oavsett om han vill eller ej
) är inte illa pinkat! Projektet är i allra högsta grad levande, men precis som Hans sa är det lite svårt att få till speltester då vi alla har hopplösa scheman och liv med barn, katter och sådant. Men en liten presentation:
Best Days of Our Lives är tänkt att vara ett rollspel där spelarna tar rollen av ungdomar på en gymnasie- eller högstadieskola. Ungdomarna har alla mål och drömmar, både individuella och gemensamma. Dessa mål och drömmar är vad spelet kommer handla om, hur skall dessa mål nås och vad är det som står i vägen? Vad behövs offras längs vägen och vilka mål kommer prioriteras över andra? Det är det gemensamma målet som knyter samman ungdomarna och skapar den övergripande ramen för vad som ungdomarna gör i spelets fiktion.
Utöver dessa mål kretsar dessa ungdomars liv kring deras plågoandar. Förutom att alla ungdomar delar en gemensam dröm och strävar mot den, är de alla utsatta för mobbing och trakasserier. Plågoandarna skapar spelgruppen tillsammans och är tänkt att vara en katalysator och verkligen ställa drömmas, mål och vänskapsrelationer på sin spets.
Systemet, så som det ser ut nu, grundar sig på stora tärningspölar av olika stora tärningar. Vid varje konflikt väljer de parter som är inblandade ett antal tärningar, och rullar dem, högst tärning vinner men lägst tärning har rätt till att berätta hur något sker samt bestämma vilka konsekvenser som den förlorande sidan får. Tärningarna som rullas byter sen hand, tärningar rullade av en spelare går till spelledarens hand, och tärningar som spelledaren rullar går till en gemensam pool där spelarna har möjlighet att förnya sin tärningpool.
Spelet har som Hans sa varit med om ett speltest. Spelarna valde att spela en liten indierockgrupp i stil med White Stripes som var utsatta för mobbing av en större och med rika föräldrar uppbackad rockorkester som jag inte minns namnet på. Det hela fungerade tämligen bra, men några punkter som kom upp var bland annat:
- Karaktärerna saknade förutom sina mål och konsekvenser något som gav dem individualitet.
- Några idéer kring hur tiden flöt under den termin spelet utspelar sig under har bollats runt, och jag har ännu inte riktigt bestämt mig kring mer än att man såklart måste skapa sig ett gemensamt schema så att när det är Hans tur att sätta en scen så kan han enkelt säga "ok, men senare under eftermiddagen, efter gymnastiken...." och alla vet ju vad som händer efter gymnastiklektioner. I övrigt funderar jag också på att låta antal scener per skolvecka vara begränsad, har skisser på detta som skall sparkas in inför nästa speltest.
- Säkert lite mer som jag glömt bort nu.
- Själv kände jag att privata mål och gruppmål aldrig riktigt ställdes mot varandra, som jag gärna skulle vilja att de gör, eller för den skull olika karaktärers mål. Detta är nog just nu det jag tänker mest på.
Utvecklingen har stannat av lite, dels då det i slutet av våren var både barn, jobb och skola att tänka på samtidigt, men också då det känns prioriterat att spela annat faktiskt se hur spel fungerar när de är igång och tärningarna rullar.
Slutligen, speltestversion? Ojoj. Jag skulle säkert kunna åstadkomma en hastigt nedskriven version av reglerna så som jag tänker mig dom, om de sen faktiskt är fungerande eller ej är en helt annan sak. Eftersom vi har svårt att få till faktiska speltest så är det därmed också svårt att utröna hur trasigt spelet är. Och det känns inte, även om jag kanske inte har så mycket till val, speciellt roligt att lämna från sig något som inte fungerar speciellt tillfredsställande (eller för den skulle alls).
Vet inte om detta svarade på funderingarna, men om inte fråga på!