Nekromanti Best of Nanoapan

Dimfrost

Special Circumstances
Jag hade egentligen tänkt starta den här tråden i januari när Den raljerande nanoapan fyller ett år men eftersom jag har beslutat mig för att låta bloggen ta en paus ett tag passar det bättre att göra det nu i stället.

Frågan är helt enkelt: vilka två spel av de arton som recenserats på Nanoapan skulle du helst vilja funnes i verkligheten, och varför? Just eftersom jag vill att man ska välja mer än ett spel väljer jag att inte lägga upp en poll. Det handlar alltså om spelen i sig, inte vilka två recensioner som du gillar bäst.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Magna Carta är ett spel jag skulle vilja spela, alternativt ge ut som kampanjbok till Saga (skulle passa som handen i handsken i Arcaria).

Sen tycker jag WotC borde ta en titt på D&D4. :gremgrin: Låter ju schysst!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mekanurgs drömmar

Panagaea: Det är något i miljöskildringen som fyller mig med längtan. Det är en plats som jag verkligen skulle vilja besöka.

Oak island: Jag älskar gadgeteering i ångmaskinsmiljö. Den föränderliga utgrävningen var också ett coolt concept.

Hellzon

Långsamma Vargen
Dungeons & Dragons, 4th Edition
...skulle falla i kategorin "softa saker som jag kanske snor regler från". True20 täcker - kanske inte helt förvånande - en del av D&D4, men Challenge Points, modulära monster* och det nya magisystemet är nytt och verkar förbaskat coolt. :gremgrin:

*) Fast poängköpssystem är ett helsike att balansera om man verkligen vill ha ett speligt system.

Pangaea
...verkar så allmänt coolt att jag vill äga spelet. Sword & Sorcery är ju aldrig fel, och har det sen ett hyfsat enkelt och transparent regelsystem så är jag ganska fast.

Idén att beskriva en värld med en bunt exempeläventyr vet jag inte vad jag tycker om, men efter att ha sneglat på Krilles konventsäventyr till Västmark och SH:I2 så tror jag nog det kan ge en hel del. Frågan är om det ersätter en riktig världsbeskrivning.

:gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
De spel jag själv helst önskade funnes är nog Effendis of the Fifteen August Trailes och D&D4: båda är spel jag gärna skulle vilja spela men som jag aldrig skulle skriva själv (nog finns det möjlighet att jag skriver ett speligt spel någon dag, men så väldigt likt min vision av D&D4 blir det säkerligen inte). Det spel jag själv är närmast att skriva är däremot Pangaea. I så fall lär jag dock använda T12-systemet (vi speltestar det ju i sword & sorcery-miljö för närvarande) i stället för den första utgåvans märkliga system. :gremgrin: Det är hur som helst en kandidat till nästa spel för mig att börja jobba mer koncentrerat på (därmed inte sagt att det någonsin kommer, det är så mycket som pockar på min uppmärksamhet, men man vet ju aldrig).

/Dimfrost