Jag skulle vilja lägga till en funktion som finns i det halvnorska (njae, inte riktigt svenskt, men alltså inte så långt bort väl?) rollspelet archipelago: detta är ett spelledarlöst spel med den smarta funktionen att alla spelare har ansvar för en aspekt av berättelsen.
Ett exempel är en fantasy-värld där en spelare är ansvarig för t.ex. att ge världen en gammal känsla. När de andra spelarna beskriver att de kommer till en by kan spelaren med ansvar för den gamla känslan påpeka att stenläggningen kommer från det gamla imperiet och klocktornet från den galne kung Kroxidus styre för femtiotusen år sen. Den spelare som är mer intresserad av häxkonster gör sig ansvarig för denna aspekt i den gemensamma berättelsen (antagligen skulle de två få samarbeta i fallet med det gamla klocktornet).
I början av varje spelmöte definierar man gemensamt vilka aspekter av berättelsen som kan behöva extra fokus för att få den plats de borde ha runt spelbordet.
Detta är något jag gärna hade sett även i spel med en spelledare, för det är svårt att tänka på allt som spelledare, framförallt om man vill ha spelarinflytande.